تعداد بازدید: 3578

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 16 اسفند 1395-23:46

پژوهشگر حوزه عرفان:

«مخالف دوستی» انسان را نورانی می کند

حامد افشاریان: زندگی در این عالم عرصه احقاق حق نیست بلکه عرصه انفاق حق است/ اصل و اساس زندگی کریمانه بر مبنای گذشت است/ مخالف دوستی آدم را نورانی می کند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: حامد افشاریان در نشست بررسی زمینه های اجتماعی صفات اخلاقی در جامعه، از سلسله نشست های بشارت که در ساری برگزار می شود، اظهار کرد: از مخلوقات بشری انتظار اخلاقی زیستن یا غیر اخلاقی زیستن داریم چون انسان دارای اختیار است.

وی با بیان اینکه یک انسان فقط در مواجهه با کسی که مثل او نمی اندیشد می تواند مکارم اخلاق خود را نشان دهد، افزود: کسانی که اشتراکات عاطفی و فرهنگی دارند اگر با هم مهربانی کنند کار سختی نکرده اند و هنر این است با کسانی که مثل ما نیستند مهربان باشیم.

پژوهشگر حوزه عرفان گفت: خیلی ها در این عالم اهل غضب هستند اما اسم حلیم و قرآنی برخود دارند، نمی شود با نفس مماشات کرد اما ادعای حلیم بودن داشت.

وی با اشاره به اینکه حلیم کسی است که به خواهش های نفس لبیک نمی گوید، ادامه داد: حلیم تحمل جفای خلق کرده و جفا را با وفا پاسخ می دهد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: زندگی در این عالم عرصه احقاق حق نیست بلکه عرصه انفاق حق است.

افشاریان با بیان اینکه اصل و اساس زندگی کریمانه بر مبنای گذشت است، اظهار کرد: هر اندازه میزان بخشش انسان بیشتر باشد از جایگاه والاتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه مخالف دوستی آدم را نورانی می کند، افزود: پیامبر با حلم و نه با قدرت و شمشیر، دل ها را ربوده بود.

این پژوهشگر با بیان اینکه پیامبر رحمت اللعالمین بود نه رحمت المسلمین، گفت: پیامبر می فرمود ایمان کسی به کمال نمی رسد مگر اینکه مجادله را ترک کند حتی اگر صاحب حق باشد.

افشاریان تصریح کرد: ذی نفعان عالم اگر از حقوق خود بگذرند و مجادله نکنند بسیاری از مشکلات رفع می شود.

وی ادامه داد: امامان ما نهایتِ دیگر دوستی بودند و با بی نهایت حلم، می توان جامعه را ساخت. پیامبر آنقدر مردم را دوست داشت که با اقیانوس عشق، مردم جامعه آن روزگار را به هم نزدیک کرد.

این پژوهشگر با اشاره اینکه اگر تصور کنیم بی نیاز از اندیشه دیگران هستیم این طغیان گری است، خاطرنشان کرد: زور گناهان ما به رحمت الهی نمی رسد و مخزن کرم خداوند پایانی ندارد.


  • یکی از حاضران در جلسهپاسخ به این دیدگاه
    جمعه 20 اسفند 1395-1:15

    بسیار زیبا و دلنشین صحبت کردند.....


    ©2013 APG.ir