تعداد بازدید: 3577

توصیه به دیگران 0

شنبه 21 اسفند 1395-8:8

عصر جمعه با حضور 5 هزار نفر؛

دومین جشنواره توسعه گردشگری ریکنده برگزار شد

گزارش+عکس مازندنومه از دومین جشنواره توسعه گردشگری ریکنده قائم شهر که عصر جمعه 20 اسفندماه در این روستا برگزار شد.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: دومین جشنواره توسعه گردشگری روستای ریکنده قائم شهر، با حضور 5 هزار نفر از مردم این روستا، هم چنین و روستاها و شهرهای مختلف استان و حتی خارج از استان مازندران، عصر جمعه 20 اسفندماه در زمین فوتبال ریکنده برگزار شد.

 این جشنواره بومی-محلی ابتدا با مراسم عروس بران سنتی، در حالی که عروس و داماد ریکنده ای، با اسب حرکت می کردند و چندین مجمعه هم آن ها را همراهی می کرد، در میان نوای سرنا و دسرکوتن و کله ونگ آغاز شد.

پس از خیرمقدم حجت الاسلام محمدحسین ولیپور -از روحانیان محل- به حاضران، مراسم عقدکنان یک زوج جوان به صورت زنده برگزار شد و بعد از عقد زنان به لگن نوازی پرداختند.

اجرای موسیقی محلی به سرپرستی فاضل میری از هنرمندان ریکنده و خوانندگی استاد ابوالحسن خوشرو بخش دیگر مراسم بود.

اجرای برنامه طنز محلی فیض الله یدالله پور و نمایش طنز چابک، نیز اجرای چند قطعه موسیقی مازندرانی توسط علی گراییلی از بخش های این جشنواره بود.

با حضور مدیرکل گردشگری مازندران و رییسان ارشاد و آموزش و پرورش قائم شهر، از 13 نفر از اهالی ریکنده که در بین آن ها پدر و مادر شهید، مامای قدیمی روستا، جانباز جنگ، مخترع، هنرمند موسیقی، دامدار نمونه، نی شکرکار نمونه، کارآفرین نمونه، مادر نمونه و ... وجود داشت، برنامه با اجرای موسیقی توسط گروه موسیقی نوجوانان ریکنده و آتش بازی پایان یافت.

از نکته های جالب دومین جشنواره توسعه گردشگری  ریکنده می توان به این موارد اشاره کرد:

-غرفه پزشک رایگان با حضور پزشکان محل

-بازارچه فروش محصولات و تولیدات محل که این غرفه ها با چوب و به صورت سنتی ساخته شده بود و برخی اهالی به عرضه انواع محصولات خود اقدام کردند.

-نمایشگاه مردم شناسی که در آن انواع وسایل و ابزارهای زندگی و کار قدیم این محل در معرض دید قرار داده شد.

-ساخت کلوادار سنتی و آبگیری نیشکر با حیوان و پخت زنده نیشکر و عرضه کف آن بین مردم.

-ساخت پادنگ و اودنگ سنتی

-ساخت چفت سرکه محل نگهداری سنتی گوسفند است.

-احیای برخی بازی های قدیمی از جمله خرخنجیلک، تو/تاب و ...

-ساخت و تولید انواع محصولات چوبی و صنایع دستی مانند جارو، کال چرم، کتلوم، خیاطی و لحاف دوی قدیمی و اجرای آیین هایی  کیله سری و مانند این ها  به صورت زنده

-برپایی نمایشگاه عکس از طبیعت مازندران در ورودی زمین فوتبال ریکنده

-حضور حدود 5 هزار نفر از مردم بومی و غیر بومی، در کنار هنرمندان، پژوهشگران، خبرنگاران و برخی مسئولان از جمله مدیرکل گردشگری مازندران، فرماندار قائم شهر، رییسان ارشاد، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش قائم شهر و....

برای تماشای کلیپ های کوتاه این جشنواره به کانال مازندنومه مراجعه کنید.



    ©2013 APG.ir