تعداد بازدید: 3528

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 25 اسفند 1395-8:19

سرپرست گروه آوا خبر داد:

استقبال از بهار با نخستین کنسرت استاد خوشرو در جویبار

سید فاضل میری: کنسرت گروه آوا در جویبار امشب در دو پارت اجرا می‌شود که قسمت نخست آن شامل قطعات حماسی موسیقی مازندران است. در این بخش قطعات «حسین خان»، «رشید خان»، «اکبرپهلوون» و « قمر» اجرا خواهد شد. در این بخش پیش از اجرای هر قطعه، استاد خوشرو درباره قطعه و پیشینه آن و همچنین شخصیت اصلی شعر و منطومه توضیحاتی را ارائه می‌کند تا مخاطبانی که با این منظومه‌ها آشنا نیستند، درک بهتری از قطعه داشته باشند/ در بخش دوم این کنسرت، قطعات عاشقانه و بهارانه موسیقی مازندران مانند «لاره»، «سوادکوه» و «ونوشه» اجرا می شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: گروه موسیقی «آوا» به سرپرستی «سید فاضل میری» هنرمند قائمشهری، در آستانه نوروز امشب کنسرت موسیقی مازندرانی را در جویبار برگزار می‌کند.

در این کنسرت که با خوانندگی استاد «ابوالحسن خوشرو» برگزار می‌شود، «بهرام قاسمی»، «احسان شریعتی»، «میلاد ولیزاده»، «داریوش هاتف راد»، «محسن کلاکی»، «مجتبی نعمتی» و «هومن جعفری» همراه با «سید فاضل میری» نوازندگی خواهند کرد.

این کنسرت امشب در دو سانس 19 و 21 در سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جویبار برگزار می‌شود.

سرپرست گروه موسیقی «آوا» در گفت‌و با همشهری با بیان این‌که کنسرت امشب نخستین اجرای استاد «ابوالحسن خوشرو» در جویبار است، گفت: ایشان تا کنون کنسرتی در جویبار نداشت و همین موضوع بر جذابیت‌های این کنسرت در شهر جویبار برای هنردوستان این شهر می‌افزاید.

«سید فاضل میری» اظهار کرد: این کنسرت در دو پارت اجرا می‌شود که قسمت نخست آن شامل قطعات حماسی موسیقی مازندران است. در این بخش قطعات «حسین خان»، «رشید خان»، «اکبرپهلوون» و « قمر» را اجرا خواهیم کرد که با توجه به متفاوت بودن و خاطره‌ساز بودن این قطعات پیش‌بینی می‌کنیم مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد. همچنین در این بخش پیش از اجرای هر قطعه، استاد خوشرو درباره قطعه و پیشینه آن و همچنین شخصیت اصلی شعر و منطومه توضیحاتی را ارائه می‌کند تا مخاطبانی که با این منظومه‌ها آشنا نیستند، درک بهتری از قطعه داشته باشند و با پیش‌زمینه ذهنی و آگاهی نسبی از داستان اصلی شعر آن را بشنوند.

وی افزود: قطعات و منظومه‌های حماسی موسیقی مازندران از سرمایه‌های فرهنگی ما محسوب می‌شوند که هم بار هنری دارند و هم بیانگر ظلم‌ستیزی‌های مردم مازندران در گذشته هستند. بنابراین لازم است که این قطعات را برای مخاطبان موسیقی و به ویژه نسل جدید بیشتر اجرا کنیم تا با این داشته‌های موسیقایی مازندران نیز آشنا شوند. در همین راستا، بازسازی و اجرای برخی دیگر از قطعات حماسی موسیقی مازندران مانند «حامد» نیز مد نظر ما قرار دارد که در کنسرت‌های بعدی اجرا خواهیم کرد. از جمله همین قطعه «حامد» که با توجه به گلوگاهی بودن او ، سال آینده در کنسرت شهر گلوگاه این قطعه را نیز اجرا می‌کنیم.

این هنرمند قائمشهر درباره بخش دوم کنسرت امشب در جویبار گفت: در بخش دوم این کنسرت، قطعات عاشقانه و بهارانه موسیقی مازندران مانند «لاره»، «سوادکوه» و «ونوشه» را اجرا خواهیم کرد و با این قطعات در جویبار به استقبال بهار می‌رویم. برای قسمت پایانی کنسرت نیز پس از اجرای این قطعات شاد، اجرای قطعات مرتبط با نوروز و نوروزخوانی را در برنامه داریم.
سرپرست گروه موسیقی «آوا» با بیان این‌‌که تمرین این گروه برای اجرای امشب از 4 ماه پیش آغاز شد، خاطرنشان کرد: کنسرت امشب در جویبار آغاز تور کنسرت‌های گروه «آوا» است و پس از تعطیلات نوروز 96، با این گروه در قائمشهر، گلوگاه و کردکوی نیز کنسرت خواهیم داشت. با توجه به این‌که اجرای کنسرت‌های موسیقی محلی در مناطق شرقی مازندران کمتر انجام می‌شود، در نظر داریم روی اجرا در این مناطق تمرکز بیشتری داشته باشیم تا مخاطبان موسیقی بومی در این شهرستان‌ها هم اجراهایی را شاهد باشند.

میری درباره تنظیم قطعاتی که در کنسرت امشب قرار است اجرا شود، گفت: در این کنسرت یک پیش‌درآمد بدر فضای موسیقایی مازندران از ساخته‌های خودم اجرا می‌شود و پس از آن قطعات فولک موسیقی مازندران را اجرا می‌کنیم. برخی قطعات نیز توسط خودم تنظیم شده‌اند. به ویژه در بخش دوم که پیوند زدن چند قطعه با هم نیاز به تنظیم قطعات داشت.

وی از اجرای قطعات موسیقی سنتی ایران توسط این روه در کنسرت‌های سال آینده خبر داد و اظهار کرد: از سال آینده در کنسرت‌های گروه هم قطعات محلی مازندران اجرا می‌شود و هم موسیقی اصیل ایرانی را اجرا می‌کنیم. به این شکل که یک پارت به موسیقی مازندرانی اختصاص دارد و پارت دیگر به اجرای موسیقی اصیل ایرانی اختصاص دارد. قطعات موسیقی اصیل ایرانی مد نظر را آماده کرده‌ایم و از کنسرت قائمشهر در سال آینده این شکل اجرای گروه را خواهیم داشت.

این هنرمند تاکید کرد: سعی‌مان بر این است که در نقاط مختلف مازندران این کنسرت را برگزار کنیم تا در کنار قطعات موسیقی ایرانی، مردم با قطعات حماسی که متأسفانه کمتر شناخته شده‌اند، آشنا شوند.



    ©2013 APG.ir