تعداد بازدید: 3669

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 14 فروردين 1396-9:30

لیست گرایی یا لیدر گرایی؟

 در آستانه ی انتخابات مهم شورای شهر پنجم که قطعاً تأثیر فراوانی بر محور اقتضائات زندگی شهری تک تک افراد جامعه دارد، همه نیروهای سیاسی را دعوت به پایبندی و تلاش برای موفقیت لیست واحد می کنیم که مسلّماً اثرات مثبت آن نصیب جامعه خواهد شد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، رضوان مهدوی: با توجه به قرابت انتخابات شورای شهر دوره ی پنجم، مقتضی است به چالش کهنه و زخم عمیق جریانات سیاسی که بر محور موضع گیری ها و کُنش های افراد شاخص و یا به عبارت دیگر لیدرهای  جریانات سیاسی متمرکز است، بپردازیم.

همان گونه که مخاطبان محترم استحضار دارند لازمه ی حرکت مؤثر در جامعه، تلاش افراد هم فکر در راستای تحقق اهداف و برنامه های از قبل تعریف شده است. لذا در حوزه های مختلف اجتماعی از جمله امور فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و سیاسی کوشش های جمعی به نتایج بهتری منجر خواهد شد، ولو آنکه همه ی افراد به صورت انفرادی دارای بینش یکسان نباشند.

 زمانی که جمعی به ضرورت فعالیت گروهی پی می برند و در مقام تحقق اهداف مورد نظر تلاش می کنند، مطمئناً با سرعت بیشتری به اهداف حداقلی مورد نظر خویش نزدیک می شوند.

بسیار بدیهی است که نگاه جامع به همه ی حوزه های صدرالذکر در تحت لوای یک تشکل بسیار مفید تلقی خواهد شد که اصطلاحاً بدان تشکل  حزب  می گویند.

در مقام ضرورت تحزب شهید بهشتی(ره) در مصاحبه ای و در مقام پاسخ به سؤالی سخن جالبی را ایراد فرمودند که وقتی انقلاب پیروز می‌شود نوبت به تداوم انقلاب، مدیریت و برنامه ریزی در زمینه های مختلف روحی و معنوی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و... می‌رسد.

در بخش اقتصاد نیاز به برنامه ریزی کشاورزی، صنعتی، بازرگانی داخلی و خارجی و ... است و همه این‌ها به نیروهای شناخته شده و کارآمد نیاز دارد، نیروهایی که با ما همفکر باشند.

اگر همه نیروها بر مبنای ایدئولوژی اسلامی و اصیل و زنده نباشند، در نتیجه هر برنامه ای برای خودش یک آهنگ پیدا می‌کند و نمی‌شود از مجموعه این برنامه‌ها حرکت و تلاشی هماهنگ در جهت تداوم انقلاب به وجود آورد.

مسئله این است که اداره جامعه امروز، تشکیلات مملکتی است و این تشکیلات اگر خط فکری اسلامی و اصیل، خط سیاسی کاملاً مستقل و نقطه نظرهای کاملاً حساب شده و صحیح و روشن اقتصادی و اجتماعی نداشته باشد، نمی‌تواند کار یک تشکیلات را خوب انجام دهد و نمی‌تواند عمل هماهنگ به وجود آورد.

سوگمندانه برخلاف رویه ی معقول احزاب که در انتخابات با ارائه ی لیست واحد (که هریک از نحله های فکری نیز روش خاصی برای تشکیل لیست های مورد اتفاق دارند) حضور می یابند، برخی از افراد شاخص سیاسی اعلام موضعی مغایر نموده و از اشخاصی حمایت می کنند که در لیست های صدرالذکر جایگاهی ندارند و اساساً ارتباطی نیز از حیث تفکر و بینش میان آنها با جریانات سیاسی وجود ندارد.

متأسفانه موضع گیری غیر حرفه ای و نابخردانه ی چنین افرادی گاه آن چنان تأثیر مخرب می گذارد که همه ی رشته های تلاش های حزبی را پنبه و دقیقاً همان مبانی فکری لیدرها از جمله دموکراسی خواهی را دچار چالش می کند.

بر این باوریم که برای حل معضل اخیرالذکر دو اقدام مهم ضروری است. اقدام نخست ،تشکیل لیست ها بر اساس رعایت حداقل های لازم برای مسئولیت های مورد هدف، از جمله تخصص گرایی و بینش گرایی است. اقدام دوم نیز، تعهد جریانی رهبران و سرمایه های سیاسی است که باید اعتراف کنیم متأسفانه آفت اقدامات خودسرانه و متزلزل کننده ی برخی از آقایان، موجب شکست جدی فرایند توسعه و سبب دلسردی همراهان خواهد شد.

مقتضی است در آستانه ی انتخابات مهم شورای شهر پنجم که قطعاً تأثیر فراوانی بر محور اقتضائات زندگی شهری تک تک افراد جامعه دارد، همه ی نیروهای سیاسی را دعوت به پایبندی و تلاش برای موفقیت لیست واحد کنیم که مسلّماً اثرات مثبت آن نصیب جامعه خواهد شد.



    ©2013 APG.ir