تعداد بازدید: 3392

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 16 فروردين 1396-9:12

نامه کشاورز خسارت دیده دودانگه ای به مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران

آقای مدیر؛ به دودانگه بیایید، زمین با شما درد دل خواهد کرد!

آقای مدیرکل جهاد، آیا میزان برداشت محصولات کشاورزی دودانگه را در هکتار می دانید چقدر است؟ آیا هزینه کاشت و داشت و برداشت در اینجا را می دانید؟ آیا می دانید کشاورزان دودانگه برای تامین نهاده های کشاورزی یا به فروش دام روی آورده و یا به بانک ها باید مراجع می کنند؟ از مسئولان جهاد استان خواهشمندم در فرصتی مناسب  به دودانگه تشریف بیاورند و از نزدیک به درد دل کشاورزان گوش دهند.


مازندنومه، سرویس اقتصادی: آن چه در پی می آید نامه یکی از کشاوران منطقه دودانگه ساری خطاب به مدیریت جهاد کشاورزی مرکز استان است. نویسنده که خود کشاورزی زحمت کش است بیان داشته که تغییر کشت محصولات کشاورزی به کلزا و تامین نیاز کشور به دانه های روغنی نه تنها بی نتیجه ماند، بلکه نتیجه معکوس داده است. متن کامل رنجنامه در ادامه می آید:


مدیر کل جهاد کشاورزی استان مازندران

سلام علیکم

این دومین نامه و درد دلی ست که از مشکلات اینجانب و بیشتر کشاورزان منطقه دودانگه می نویسم.

من شروع فعالیت کشاورزیم را در ابتدای دهه شصت و در دوران نوجوانی همراه مرحوم پدرم، از طریق شخم زدن زمین ها با گاو به یاد می آورم

چند چیز را هرگز از یاد نمی برم و من را تنها نگذاشته اند: تاولهای دستانم (به جا مانده از ازال«خیش» که همچنان می درخشند) و میزان کم برداشت محصولات کشاورزی. گویا این ها کماکان به ما وفادارند!

میزان تولید از بیست تا بیست و پنج کیسه گندم یا جو در هکتار پا را فراتر نگذاشته و جای خود را هم به دیگر محصولات کشاورزی نداده است. باوجود تلاش مهندسان کشاورزی در سالهای گذشته (و سال زراعی ۹۴)، تغییر کشت محصولات کشاورزی به کلزا و تامین نیاز کشور به دانه های روغنی نه تنها بی نتیجه ماند، بلکه نتیجه معکوس داد.

در روستای جعفرکلای دودانگه ساری به توصیه و نظارت مهندسان آن سازمان، در سال ۹۴ کشاورزان اقدام به کاشت کلزا در پنجاه هکتار از زمینهای کشاورزی خود کردند.

نتیجه چه بود؟ نبود رشد مناسب  کاشت گندم و جو در آذرماه و برداشت کم به علت  کشت دیر هنگام و بدهکار شدن کشاورزان به بانک

علت مشکل ازنگاه مهندسان کشاورزی کم کاری کشاورزان و شرایط آب و هوایی در سال زراعی ۹۵ اعلام شد.

سازمان جهاد کشاورزی برای تشویق کشاورزان به کشت دانه های روغنی با ایجاد کلاس آموزشی در دودانگه مبنی بر حمایت از کلزا کاران، چند  مورد را به ما وعده داد که هیج یک عملی نشد:

-در اختیار گذاشتن سم علف کش رایگان به کلزاکاران

-پرداخت نیمی از بهای کاشت با ردیف کار به کلزاکاران

- پرداخت بهای بیمه و بیمه محصول توسط جهاد

بذری را که در اختیار کلزاکاران قرار داده و بهای آن را دریافت کردند رقم هایولا ۴۰۱ بوده است .

جالب اینکه کاتالوگی که بین کشاورزان توزیع کرده اید و اکنون موجود است

(توصیه های فنی کشت کلزا، از مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی)  خلاف نظریه کارشناسان جهاد کشاورزی منطقه  را پیشنهاد می کند.

در ادامه بخشی از توصیه نوع رقم مصرفی در کاتالوگ را آورده ام:

« با توجه به شرایط متنوع اقلیمی و خاکی در استان برای هر یک از این مناطق ارقام خاص پبشنهاد می گردد
مناطق کوهستانی: زرفام
مناطق میان بند: ظفر و ساریگل
مناطق دشت (جلگه ای):  هایولا۴۰۱ هایولا۳۰۸ هایولا۴۸۱۵)»



همان گونه که ملاحظه می کنید رقم پیشنهادی برای منطقه ای مانند دودانگه رقم زرفام  یا ظفر  است و رقم هایولا برای منطقه جلگه ای است، اما بذر توزیع شده در بین کشاورزان منطقه رقم هایولا 401 و بذر منطقه دشت و  بسیار گران تر هم هست که در منطقه کوهستانی دودانگه فروخته اند.( البته شنیده ها  از فراوانی بذر هایولا وکمبود بذر کوهستانی ظفر و ساریگل در آن سازمان حکایت دارد)

 جالب تر اینکه درباره این تناقض  کاتالوگ جهاد استان و عملکرد کم محصول را از یکی از کارشناسان شما پرسیدم که پاسخ داد: «رقم بذر ربطی به سبز نشدن ندارد و در گلدهی وخوشه دهی شاید ایجاد مشکل کند".»

بنده هم رقم هایولا را که تحمیل شده سازمان شما بود، در دو هکتار زمین کاشتم و  با سبزنشدن کلزا مواجه شدم. در مرحله دوم ناگزیر رقم ظفر را کاشتم که کاملا" سبز شد و ارتفاع آن به پنج سانتیمتر رسید؛ اما بارش برف زود هنگام و کاشت مرحله دوم دیرهنگام باعث سوختگی گیاه بر اثر سرما شد و کاملا" از بین رفت. بنابراین به ناچار زمین زراعی خود را زیر کشت گندم بردم


کم نیستند کشاورزانی مثل من که تناوب زراعی را رعایت می کنیم که از اصول کشاورزی است. (در یک زمین در یک سال سه رقم بذر می کاریم، منتها یک برداشت داریم.(

به سراغ بیمه هم رفتیم، ولی بیمه ای در کار نبود. به رییس جهاد شهرستان ساری نامه نوشتیم، جوابی نگرفتیم
در جشن دهه فجر در روستای شلدره حضوری مشکلات فوق را با آقای رییس در میان گذاشتم، دستور پیگیری داد، اما نه بیمه و نه کسی دیگر جوابی نداد!

 با این وجود آیا کشاورزان اشتیاقی به تناوب زراعی دارند؟

آقای مدیرکل؛ آیا میزان برداشت محصولات کشاورزی دودانگه را در هکتار می دانید چقدر است؟

آیا هزینه کاشت و داشت و برداشت در اینجا را می دانید؟

آیا می دانید کشاورزان دودانگه برای تامین نهاده های کشاورزی یا به فروش دام روی آورده و یا به بانک ها باید مراجع می کنند؟

 بنده از مسئولان جهاد استان خواهشمندم در فرصتی مناسب  به دودانگه تشریف بیاورند و از نزدیک به درد دل کشاورزان  گوش دهند. سر مزرعه که بروید درد دل زمین های کشاورزی دودانگه را خواهید شنید.


حیدر الیاسی: کشاورز بدهکار

رونوشت:
بخشداری محترم بخش دودانگه جهت استحضار
مدیریت محترم زراعت استان مازندران جهت استحضار
مدیریت جهاد دودانگه

 


  • شنبه 19 فروردين 1396-12:15

    آقا ک چرا اصلا کشاورزی می کنید ؟ ویلا بسازید و اگر نمی توانید زمین هایتان را بفروشید به یقه سفیدها و از ما بهتران تا راحت تر زندگی کنند و از زندگی شان لذت ببرند شما هم برای کارگری و دلالی و ... به شهر بروید مگر سیاست های نظام در این سی سال غیر از این بود ؟ این جنگل هم تا چند دهه دیگر به یغما می رود پس تا دیر نشده بجنبید !!! از نظر سیاست گذاران نظام در عمل ما به کار کشاورزی و تولید نیازی نداریم وتا زمانی که آنها این نیاز را احساس نکنند به شما جوابی روشن نخواهند داد.


    ©2013 APG.ir