تعداد بازدید: 3177

توصیه به دیگران 2

پنجشنبه 24 فروردين 1396-0:8

بلندمرتبه سازی و مشکلی به نام نردبان آتش‌نشانی

دکتر محمد رستمی: تأمین تجهیزات پیشرفته آتش‌نشانی نظیر نردبان هیدرولیک برای ساختمان‌های چهار تا ۱۰ طبقه در شهرهای غربی مازندران از جمله نوشهر نیازی ضروری است تا در حوادث مختلف در حوزه کاری آتش‌نشانی شاهد خسارات جبران‌ناپذیر احتمالی ناشی از کمبود یا نبود امکاناتی مانند نردبان هیدرولیک در شهرمان نباشیم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، دکتر محمد رستمی،عضو هیات علمی دانشگاه: چند سالی است بحث ساخت و ساز ساختمان‌های بلند مرتبه در شهرهای مازندران به شکل گسترده‌ای رونق گرفت و ساختمان‌های بلند مرتبه یکی پس از دیگری در مناطق مختلف شهر پدیدار می‌شوند.

 بلندمرتبه سازی از این جهت که در راستای جلوگیری از گسترش ساخت و سازها در اراضی حاصل‌خیز کشاورزی انجام می‌شود امری نیکوست، ولی از سویی دیگر ضروت توجه به تأمین ایمنی در ساختمان‌های بلندمرتبه و چند طبقه موضوعی غیرقابل انکار است و باید حتما در این‌باره تدابیر لازم اندیشیده شود تا در مواقع بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی امکان نجات جان افراد وجود داشته باشد.

 نوشهر نیز از جمله شهرهایی است که بلندمرتبه سازی در آن رونق‌بخش شده و روندی رو به رشد دارد، ولی آیا برای امداد رسانی در زمان بروز سوانح در ساختمان‌های بلندمرتبه نیز فکری شده است؟

وقتی از اواخر دهه 70 که بلندمرتبه‌سازی به شکل قارچ‌گونه فضای شهری را در بر گرفته بود، تجهیز آتش‌نشانی‌ها هم باید از همان زمان در دستور کار قرار می‌گرفت تا امروز با معضلی به نام «نردبان» مواجه نمی‌شدیم.

اطلاع‌رسانی و آگاه سازی شهروندان در این زمینه جزو حقوق اصلی شهروندان است تا هنگامی که قصد ساخت‌‌وساز یا خرید خانه‌های آپارتمانی را دارند از ایمن بودن و امکان دسترسی تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی به آن اطمینان لازم را حاصل کنند.

حال که بلندمرتبه سازی در نقاط مختلف شهرمان یکی پس از دیگری در حال انجام است باید نگاه ویژه‌ای به آتش‌نشانی و پرسنل خدوم و زحمت‌کش آن از منظر تأمین تجهیزات و امکانات مدرن و روز دنیا داشت تا بتوانند در زمان بروز حوادث و سوانح، امنیت جانی خود و شهروندان را با آرامش‌خاطر و با کیفیت ‌بهتر و بیشتر فراهم کنند.

تأمین تجهیزات پیشرفته آتش‌نشانی نظیر نردبان هیدرولیک برای ساختمان‌های چهار تا ۱۰ طبقه در شهرهای غربی مازندران از جمله نوشهر نیازی ضروری است تا در حوادث مختلف در حوزه کاری آتش‌نشانی شاهد خسارات جبران‌ناپذیر احتمالی ناشی از کمبود یا نبود امکاناتی مانند نردبان هیدرولیک در شهرمان نباشیم.

 



©2013 APG.ir