تعداد بازدید: 3243

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 28 فروردين 1396-13:30

گزارش و حاشیه نگاری مازندنومه از سخنرانی نماینده تهران در دانشگاه مازندران

محمود صادقی: روحانی قطعا پیروز انتخابات است

دکتر محمود صادقی: در کنار انتخابات ریاست جمهوری باید انتخابات شوراها را جدی بگیریم تا شورا سیر تکاملی داشته باشد چراکه تاکنون شاهد سیر نزولی شوراها بودیم/ هر زمان مشارکت حداکثری باشد توهم  مهندسی انتخابات از بین می رود/ ضرورت ایجاب می کند دولت روحانی دو دوره ای شود و روحانی قطعا پیروز انتخابات است+حاشیه هایی که برای خبرنگار مازندنومه ایجاد شد


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: محمود صادقی در نشست دانشجویی با عنوان انتخابات در دانشگاه مازندران اظهار کرد: کشور ما مطابق قانون اساسی، مبتنی بر نظام جمهوری اسلامی است و بر پایه آرای عمومی اداره می شود.

وی با بیان اینکه اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم و افتخار می کنیم در چهار دهه عمر انقلاب، سالانه یک انتخابات برگزار کردیم، افزود: نگاه جالبی به رای مردم در قانون اساسی وجود دارد، رسیدن به هدف متعالی، در گرو مشارکت آحاد جامعه است که نظام اسلامی ما بر آن تاکید دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید صبر و شکیبایی و مشارکت در فرایند تکاملی قرار گیریم، گفت: مسیر تکاملی این گونه نیست که فرش قرمز پهن کنند، گاهی ممکن است حتی ما را جایی راه ندهند اما باید برای ورود، تلاش کنیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی و سیاسی و گسترش عدل، تصریح کرد: حکومت ها نمی توانند بدون مردم، عدل و داد را جاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، ادامه داد: بین آنچه امروز به عنوان شورا می بینیم با آنچه در قانون اساسی وجود دارد فاصله داریم. این تعبیر وجود دارد که شورای شهر نداریم بلکه شورای شهرداری داریم.

صادقی خاطرنشان کرد: در کنار انتخابات ریاست جمهوری باید انتخابات شوراها را جدی بگیریم تا شورا سیر تکاملی داشته باشد چراکه تاکنون شاهد سیر نزولی شوراها بودیم.

وی با بیان اینکه یاد گرفتیم به کف انتظارات بسنده کنیم اما مشارکت حداکثری باشد، تصریح کرد: نتیجه این شیوه از فعالیت را هم در انتخابات 94 شاهد بودیم که با ردصلاحیت نیروهای اصلاح طلب، به بقیه نیروهای باقی مانده بسنده کرده و توانستیم پیروز شویم.

صادقی با اشاره به اینکه ردصلاحیت هاشمی در انتخابات 92 شوک بزرگی بود اما باعث یاس نشد، اظهار داشت: کار اخلاقی عارف، زمینه ساز پیروزی روحانی شد و درس بزرگی بود که می توان تحولات غیرقابل پیش بینی را ایجاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تلقی عمومی در کشور وجود دارد که انتخابات مسیر عادی را طی نمی کند و مهندسی شده است، افزود: اما تجربه ما نشان داده هر زمان مشارکت حداکثری باشد این توهم از بین می رود.

صادقی درباره عملکرد دولت گفت: بعد از دورانی که کشور از همه جهات در بحران بود، به روشنی می توان عملکرد دولت یازدهم را مشاهده کرد که کشور از وضع بحران و فوق العاده به وضع عادی رسید.

وی با بیان اینکه دستاوردهای دولت محسوس است که البته سعی می شود این دستاوردها دیده نشود، تصریح کرد: در دولت یازدهم از انزوای بین المللی خارج شده و از نظر ارتباط با دنیا، به وضع نرمال رسیدیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: یکی از مشقت بارترین کارهایی که دولت  انجام داد این است که توانست ثبات اقتصادی در کشور به وجود آورد و از تورم 40 درصدی به تورم یک رقمی رسیدیم.

وی با بیان اینکه اینجا دانشگاه است و نباید عوامانه حرف بزنیم، خاطرنشان کرد: عده ای برای تضعیف دولت اعلام می کنند هنوز گرانی وجود دارد اما باید سوال کنیم این گرانی را چه کسی به وجود آورد و چرا نوسانات قیمت کالا و ارز در دولت گذشته را فراموش کرده اند.

عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمان مدیریت دولت گذشته از جهت روند امور تقریبا شبیه ونزوئلا بودیم، اظهار کرد: اگر این تحول اتفاق نمی افتاد و روحانی به عنوان رئیس جمهوری انتخاب نمی شد ما هم وضعیت بهتری پیدا نمی کردیم.

وی با بیان اینکه آهنگ رشد شروع شده که البته با تحول بزرگ در افزایش تولید نفت، این رشد بیشتر در حوزه نفتی است، افزود: از 97 میلیون تن تولیدات کشاورزی در سال 92 به بیش از 107 میلیون تن رسیده ایم.

صادقی با اشاره به اینکه یکی از خسران بزرگی که در گذشته دچار شدیم بهره برداری از مخازن مشترک انرژی بود که غفلت صورت گرفت و در سال 92 قطر دو برابر ایران برداشت می کرد، گفت: اکنون با خدمات دولت، ایران برای نخستین بار در برداشت از ذخایر مشترک از قطر پیشی گرفته است.

وی یادآور شد: دولت وضعیت بحرانی را تحویل گرفت و به رشد رسید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در آستانه انتخابات قرار داریم و ضرورت ایجاب می کند دولت روحانی دو دوره ای شود.

صادقی در همین زمینه ادامه داد: برای اجرای تعهداتی که قدرت های بزرگ در مقابل مردم دارند صالح ترین دولت برای پیگیری این امور، همین دولتی است که توافقنامه را امضا کرده است. اگرچه هر دولتی بر سر کار بیاید موظف به انجام توافقنامه است و دیدیم که ترامپ هم نتوانست این توافقنامه را نادیده بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصادی سه سال پی در پی شاهد کاهش تورم هستیم و در طول انقلاب سابقه ندارد که تورم روند کاهشی داشته باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در سیاست داخلی از حالت تنش زا به وضعیت عادی رسیدیم، اظهار داشت: این تنش به جای اینکه بین دو جریان باشد بین اصولگراها بود و مجلس و دولت دهم با هم در تنش بودند.

وی با بیان اینکه در انتخابات 94 با ردصلاحیت حداکثری نامزدهای اصلاح طلب مواجه بودیم اما با همین حداقل ها، مجلسی شکل گرفت که مقداری صدای مردم در آن شنیده می شود و با دولت سر جنگ ندارد، افزود: البته ما نمی خواهیم از نقش مجلسی خود دور شویم و نقش نظارتی و قانونگذاری مجلس پابرجاست.

صادقی با اشاره به اینکه نسبت به مشکلات دانشگاه ها آگاه هستیم بسیاری از این مشکلات خارج از قوه دولت بوده و مربوط به سایر قواست، ادامه داد: هنوز تشکل های اصلاح طلب نتوانستند در دانشگاه ها مجوز بگیرند اگرچه حدود 90 تشکل در این زمینه فعال است و برخی هم با تغییر نام توانستند مجوز دریافت کنند.

وی با بیان اینکه از همه می خواهم برای تداوم تغییر، در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند، تصریح کرد: روحانی قطعا پیروز انتخابات است.

صادقی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر سکوت عارف، گفت: عارف نقش کاملا محوری داشته و در انتخابات 92 و 94 نقش ویژه داشت. مدیر ساکتی است و از دید من این رفتار موجه است. عارف در انتخابات 96 هم اثرگذار است.



*حاشیه های نشست

دقایقی از شروع این نشست گذشته بود که با پیامک یکی از همکاران، مطلع شدم خبرنگاران را به خارج از سالن هدایت کرده اند. ساعتی گذشت و یکی از کارمندان حراست دانشگاه درصدد برآمد تا مرا هم به بیرون از سالن هدایت کند که با ممانعت من مواجه شد.

پس از پایان مراسم و حدود ساعت 12 همان فرد از درون سالن، مرا به بیرون همراهی و تقاضای کارت خبرنگاری کرد. کارتم را به آن شخص نشان دادم و سپس گفت برای ورود به دانشگاه باید مجوز داشته باشید و از من طلب مجوز کرد و توضیح دادم که با دعوت یکی استادان دانشگاه به این مراسم آمده ام. طلب دعوتنامه کاغذی کردند و گفتم به صورت الکترونیک دریافت کرده ام.

سپس این فرد خواست تا با او به نزد فرد دیگری که از اعضای حفاظت فیزیکی دانشگاه بود بروم. در حال نشان دادن دعوتنامه آن استاد محترم به آن دو شخص بودم که فردی که از اعضای حفاظت فیزیکی دانشگاه بود خواست گوشی تلفن همراهم را به زور از من بگیرد که مانع اشدم و تقاضا کردم کارت خبرنگاری ام را پس دهد.

این فرد با حالت پرخاشگرانه خطاب به من گفت کارتت را که نمی دهم بلکه موبایل و دوربینت را هم می گیرم و خودت هم اگر می توانی از دانشگاه خارج شو.

در همان زمان دکتر محمود دیانی از سالن آمفی تئاتر خارج شد و شاهد ماجرا بود و همان زمان دکتر ستاری هم از راه رسید و یکی از همراهان دکتر محمود صادقی هم به کمک من آمدند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و هنگامی که می خواستم سوار خودرو شده و حرکت کنم دو مامور دانشگاه، گفتند باید با آنها به حراست بروم. اگرچه به آنها گفتم نمی توانند سوار خودروی من شوند اما یکی از آنها گفت باید من را تا حراست همراهی کند.

در ورودی دانشگاه، 5 نیروی حراست مشغول سوال و جواب از من بودند که چرا بدون هماهنگی وارد دانشگاه شده ام در حالی که هنگام ورود به دانشگاه، 15 دقیقه معطل شده بودم تا هماهنگی انجام شود و با هماهنگی و به طور رسمی از در اصلی، با اذن همین افراد وارد دانشگاه شده بودم.

حدود یک ساعت این جریان به طول انجامید و در همین حین به من گفتند که فایل صوتی سخنرانی دکتر صادقی را هم حذف کنم. در نهایت با ورود ریاست دانشگاه به مسئله، توانستم از دانشگاه خارج شوم که از قرار رییس دانشگاه عذرخواهی هم کرد.

این نخستین بار نیست که با یک خبرنگار چنین برخوردی صورت می گیرد و آخرین بار هم نخواهد بود اما سوالم از واحدهای دانشگاهی این است که در حالی که نهادهای نظامی و امنیتی، رویکرد خود را نسبت به رسانه و خبرنگاران تغییر داده و با آغوش باز از حضور خبرنگاران در برنامه های خود استقبال می کنند، چرا دانشگاه با برگشت به عقب، رفتار مناسبی با خبرنگاران ندارد و به جای اینکه به عنوان نهاد علمی فرهنگی، به دنبال بهتر شدن روابط با اهالی رسانه باشد در حال مخدوش کردن این روابط است؟

در حالی که دکتر صادقی در سخنرانی خود از لزوم شفاف سازی و حضور رسانه ها سخن می گفت اما از حضور خبرنگاران در این برنامه ممانعت به عمل آمد و این نشست که می رفت برنامه خوبی برای یک خبرنگار باشد اما با اقدامات خودسرانه تعدادی از نیروهای حراست دانشگاه، به یک جنجال رسانه ای تبدیل شد.

وقتی خبر و عکس به صورت آنلاین از سخنرانی دکتر صادقی، ارسال شده بود دیگر چه جای برخورد با خبرنگاری است که جز موبایل و دوربین، هیچ سلاح سرد و گرمی در اختیار ندارد. چرا برای اقدام خودسر چند کارمند جزء، ریاست دانشگاه باید مجبور به عذرخواهی شود؟

 


  • چهارشنبه 30 فروردين 1396-19:20

    همه احساس خطر کردند از حضور روحانی و جهانگیری

    • سه شنبه 29 فروردين 1396-23:29

      واقعا مایه شرمندگی دانشگاهیانه که چنین کسی رییس دانشگاه مادر استان در این دوره است.

      • سه شنبه 29 فروردين 1396-19:53

        وقتى رييس دانشگاه در گفتار و اعمالش در اين مدت رياستش سنخيتى با گفتمان دولت نداشته باشد انتظار ديگرى از نيروهاى حراست نمى توان داشت. كاش وزير علوم صداى حق خواهى دانشجويان دانشگاه مازندران را در يك سال گذشته مى شنيد!

        • سه شنبه 29 فروردين 1396-12:6

          فقط روحانی

          • خبرنگار ناراضیپاسخ به این دیدگاه 3 0
            سه شنبه 29 فروردين 1396-8:41

            نمونه همین حرکات زشت را در دژبانی هیئت فوتبال استان هم در انتخابات هیئت رئیسه از خودشون بروز دادند.
            اینها فضای بی ادبی را جاریگزین تعامل با رسانه ها کرده اند و .... خجالت داره والا


            ©2013 APG.ir