تعداد بازدید: 2707

توصیه به دیگران 2

جمعه 1 ارديبهشت 1396-18:8

پارلمان شهری باید برای محیط زیست تدبیر منطقی داشته باشد

دکتر محمد رستمی،عضو هیات علمی دانشگاه: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش فرهنگ‌ حفاظت از زمین و محیط‌زیست طبیعی و انسانی از ضروریاتی است که باید در پارلمان شهری برای تدبیر منطقی داشت تا متضمن سلامت، سعادت و شادابی شهروندان تداوم یافته و پایدار بماند.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، دکتر محمد رستمی،عضو هیات علمی دانشگاه: استان مازندران با داشتن جنگل و منابع طبیعی منحصر به فرد در سطح کشور همواره مورد توجه مسافران و گردشگران برای تمدد اعصاب و رفع خستگی‌های ناشی از کارهای روزمره است تا بتواند برای ادامه حیات خود در سایه سلامتی و نشاط از آن بهره‌مند شود ولی آنچه که در این بین سبب بروز نگرانی‌های بسیار جدی و مهمی شده است وارد آمدن آسیب‌های قابل توجه به محیط‌زیست و منابع طبیعی است که عامل آن کسی جز خود انسان نیست.

انسان برای رفاه و آسایش خود تکنولوژی‌های فراوانی را اختراع کرد و البته موجبات راحتی خود را نیز فراهم کرد ولی از سویی دیگر برخی از همین تکنولوژی‌ها که زندگی انسان را به زندگی ماشینی مبدل ساخته است ناخواسته در حوزه محیط‌زیست و زمین پاک نقش منفی را بازی می‌کند و این زنگ خطری برای حیات بشریت است و باید برای ان چاره‌ایب اندیشید.

توجه به موضوع محیط‌زیست و اهمیت آن در زندگی امروز انسان‌ها امری است که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت و بنابراین آموزش و گسترش فرهنگ‌سازی در این زمینه وظیفه‌ای است که باید به طور جدی به آن پرداخت چرا که در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور محیط‌زیستی برای حیات بشریت باقی نخواهد ماند.

یکی از دغدغه‌های مهمی که این روزها شهرهای گردشگری مازندران و به ویژه نوشهر را تهدید می‌کند، زباله‌هایی است که در دامان طبیعت، سواحل دریا و حاشیه و متن رودخانه‌ها مشاهده می‌شود که بخش اعظم آن رهاورد گردشگرانی است که برای گذران ایام تعطیلات و لذت بردن از مواهب طبیعی به نوشهر سفر می‌کنند.

اگر چه احداث نیروگاه زباله‌سوز نوشهر چند سالی است در حال اجرایی شدن است ولی مهم‌تر از این پروژه، فرهنگ‌سازی برای پاک نگه داشتن زمین و طبیعت پیرامونی ما است تا هزینه‌های مختلفی که بر مدیریت شهری وارد می‌شود کاسته شود و سلامت و حیات بشر بیش از پیش تضمین گردد.

همچنین بحث تفکیک زباله از مبداء نیز خود مهم‌ترین گام برای داشتن زمین و محیط‌زیست پاک انسانی و طبیعی است که تاکنون این مقوله بسیار مهم در نوشهر با جدیت مورد توجه قرار نگرفته است و به جای عملیاتی شدن، بیشتر به صورت تبلیغی در این زمینه کار شده است و نتیجه آن همچنان وجود چالش جدی زباله‌ها در محیط‌زیست طبیعی و انسانی است.

بازيافت يا بازگردش انرژي و مواد نقش کلیدی در دگرگوني و تحول شگرفي دارد كه نه تنها ظرفيت كره‌زمين را براي همه موجودات و از جمله انسان بالا ‌می‌برد بلكه شیو‌ه‌اي خردمندانه و همسو با طبيعت نيز است چرا که مهم‌ترين عامل محدود كننده جمعيت‌ها در اعصار گذشته، منابع و دستيابي به آن بوده است در حالی که فرآيند بازيافت اين عامل كنترل كننده را از پيش پاي انسان برداشت و استفاده از منابع محدود كره‌زمين را با چرخش و بازچرخش ماده و انرژي و بدون اثرات تخریبی و پيامدهاي ناگوار زيست محيطي تا ابد تداوم خواهد بخشيد.

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گسترش فرهنگ‌ حفاظت از زمین و محیط‌زیست طبیعی و انسانی از ضروریاتی است که باید در پارلمان شهری برای تدبیر منطقی داشت تا متضمن سلامت، سعادت و شادابی شهروندان تداوم یافته و پایدار بماند.


 



    ©2013 APG.ir