تعداد بازدید: 2226

توصیه به دیگران 2

جمعه 1 ارديبهشت 1396-23:9

لطف الله آجدانی پروژه روحانی تا 1400 را بررسی می کند:

تداوم جریان اصلاحات و اعتدال تا پایان قرن

پژوهشگر تاریخ معاصر ایران: دولت تدبیر و امید نشان داده که دولت برنامه ریزی های کارشناسانه و مدیریت علمی است و نه دولت تصمیم گیری های یک شبه و یک ساعته ی منجر به وعده های توخالی و هزاران پروژه ناسنجیده و ناتمام که هنوز نظام ، دولت و ملت در حال تاوان دادن آن بی تدبیری ها هستند/ با توجه به ضرورت تداوم گفتمان اعتدال در جامعه و نقش مهم آن در حفظ مصالح نظام و منافع ملی در چارچوب منویات مقام معظم رهبری؛ در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ بار دیگر با پیروزی جریان اصلاحات و اعتدال و حضور دوباره روحانی، تا سال ۱۴۰۰، پایان این قرن، متعلق به اعتدال و تدبیر و امید برای ایران و ایرانیان خواهد بود


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، لطف الله آجدانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ: در گستره تاریخ تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران زمین، آن چه را که از آن به عصر طلایی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی یاد کرده اند، نتیجه و نشانه گزاره هایی چون عقلانیت و اعتدال و دستاوردهای درخشان عقلانیت و اعتدال ورزی است.

گزاره هایی سترگ در سپهر فرهنگ و تمدن فروزنده و پر فروغ که آن گاه و آن جا که با فشار و قهر و غلبه افراطیون عقلانیت ستیز و عقلانیت گریز، تعطیل و یا کم فروغ شد، راه جزم اندیشان و افراطی گرایان و خشونت طلبان فکری و سیاسی و فرهنگی در جامعه هموار شد. راهی که آغاز بیراهه ای برای جامعه ایرانی و انحطاط و زوال بسیاری از مظاهر فرهنگ و تمدن پرشکوه و طلایی ایران اسلامی بود.

 تلاش ها و تکاپوهای گهگاه جامعه ایرانی در ادوار و مقاطع مختلف تاریخی به ویژه در عصر قاجار و مشروطیت در ایران برای بازگشت عقلانیت و اعتدال به عنوان حلقه مفقوده و غایب بزرگ در سرگذشت تلخ اندیشه و فرهنگ و سیاست در ایران، انعکاسی از نیاز تاریخی ایران برای ضرورت حاکمیت عقلانیت و اعتدال است؛ ضرورتی که در عصر انقلاب اسلامی با تلاش های اصلاح طلبانه خاتمی و اعتدالگرایانه  آیت الله هاشمی باز تولید شد.

در چنین شرایطی از فراز و نشیب ایران در کشاکش جبهه متحد اصلاحات و اعتدال از یکسو و  جبهه افراطی گری از سوی دیگر، پیروزی حسن روحانی در سال ۹۲ و استقرار دولت تدبیر و امید در ایران به اراده و با آرای مردم، نشان داد که ایران  و ایرانیان تشنه عقلانیت و اعتدال و تدبیر امید بخش برای عبور از تنگناهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است‌.

از این رو پیروزی دکتر روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ پیروزی یک شخص یا یک گروه و حزب سیاسی نبود؛ بلکه در واقع پیروزی حضور گفتمان و رویکرد اعتدال و ضرورت اصلاحات و مطالباتی بود که رویکردهای افراطی گرایانه مایل و قادر به پاسخگویی به آن نبوده و نیست.

دکتر روحانی و هم اندیشان و همکاران او در دولت یازدهم نشان داده اند که به رغم بسیاری از موانع و محدودیت ها و بی مهری های مخالفان افراطی، می خواهند و می کوشند تا به دور از هیاهوها و جنجال های پوپولیستی و بدون هیچ جنگ با عالم و آدم، با استفاده از تدبیر و حکمت در راه تسهیل و تسریع پیشرفت و توسعه ایران در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه های داخلی و بین المللی بپویند و چشم به عزت و اقتدار ایران و مصالح نظام و منافع ملی دوخته اند.

دولت تدبیر و امید نشان داده است که دولت برنامه ریزی های کارشناسانه و مدیریت علمی است و نه دولت تصمیم گیری های یک شبه و یک ساعته ی منجر به وعده های توخالی و هزاران پروژه ناسنجیده و ناتمام که هنوز نظام ، دولت و ملت در حال تاوان دادن آن بی تدبیری ها هستند.

روحانی و دولت او چراغی از عقلانیت و اعتدال را برافروخته اند که به رغم طوفان افراطی گری، نشان از بارقه تدبیر و امید برای ایران و ایرانیان دارد. چراغی که بدخواهان افراطی گرا و اعتدال ستیز و عقلانیت گریز  در آرزو و امید برای خاموشی آن بسر می برند. از این رو ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ و رقابت های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی، بار دیگر شاهد رقابت اعتدالگرایی و افراطی گری خواهد بود. رقابتی که در آن،  اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل با حمایت از روحانی برآنند تا نشان دهند که نمی توان از روحانی عبور کرد زیرا ایران و ایرانیان نیازمند اعتدال و اعتدال نیازمند ر‌وحانی است.

از این رو به نظر می رسد با توجه به ضرورت تداوم گفتمان اعتدال در جامعه و نقش مهم آن در حفظ مصالح نظام و منافع ملی در چارچوب منویات مقام معظم رهبری؛ در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ بار دیگر با پیروزی جریان اصلاحات و اعتدال و حضور دوباره روحانی تا سال ۱۴۰۰، پایان این قرن، متعلق به اعتدال و تدبیر و امید برای ایران و ایرانیان خواهد بود.

 


  • دوشنبه 4 ارديبهشت 1396-13:43

    شما جزو دلواپسانيد؟ يا دچار توهم هستيد؟ نتيجه هر دو ميشه دروغگويي.خخخخخخخخخخ

    • تایید گنیدپاسخ به این دیدگاه 0 1
      يکشنبه 3 ارديبهشت 1396-11:36

      اقای آجودانی ...
      ایشون در ستاد قالیباف بودن بعد به ستاد جناب روحانی تشریف اوردن بعد پیروزی اومد که استاندار بشه نشد خواست مدیرکل ارشاد بشه نشد .... یه ادره کل خودش درست کرد مدیرکل بشه بازم نشد
      ...


      ©2013 APG.ir