تعداد بازدید: 2549

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396-23:1

عباس مهدوی از موفقیت های دیپلماسی دولت روحانی می گوید:

چمدان هایی که به مقصد ایران بسته شد/ ره آورد دیپلماسی عمومی روحانی

در هیچ یک از دولت های پیشین به اندازه دولت روحانی، رسانه های مطرح خارجی از مردم شان نخواستند که به ایران سفر کنند و جاذبه های کم نظیر این کشور را ببیند/ تدبیر دولت در دیپلماسی عمومی موجب شد تا در چهار سال گذشته شاهد رشد قابل توجه و چهل درصدی حضور گردشگران خارجی به کشورمان باشیم/ در سال 95 مازندران میزبان 300 هزار گردشگر خارجی بود که رشد قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته داشت.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، عباس مهدوی، روزنامه نگار: تغییر نگاه جهانی به ایران دستاورد دولت روحانی در ابعاد بین المللی است. این رویکرد با رشد حضور گردشگران خارجی به راحتی قابل لمس و باور است.

گردشگرانی که همواره به ایران با نگاه تردید می نگریستند و جاذبه های ایران را نمی شناختند، با دیپلماسی منطقی و عقلانی دولت تصمیم گرفتند سفر به ایران را تجربه کنند.

در هیچ یک از دولت های پیشین به اندازه دولت روحانی، رسانه های مطرح خارجی از مردم شان نخواستند که به ایران سفر کنند و جاذبه های کم نظیر این کشور را ببیند.

رسانه هایی که پیش از این سیاه نمایی فضای ایران دستور کارشان بود با چرخشی که در سایه ارتباط دوستانه و در عین مقدرانه دولت روحانی با سایر کشورها روی داد، به معرفی جاذبه های ایران وستودن امنیت ان پرداختند.

تدبیر دولت در دیپلماسی عمومی موجب شد تا در  چهار سال گذشته شاهد رشد قابل توجه و چهل درصدی حضور گردشگران خارجی به کشورمان باشیم.

10 کشور برتر منطقه اروپا دارای بیشترین سهم در گردشگری ورودی ایران در مدت مورد اشاره هستند که می توان ازکشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، هلند، انگلستان، سوئد، اتریش، اسپانیا و سوییس را نام برد.

در این میان، کشور فرانسه با افزایش چشمگیر 104.1 درصدی سفر گردشگران خود، بیشترین سهم را در افزایش درصد گردشگران اروپایی به مقصد ایران در پسابرجام داشته است. جمهوری چک و هلند نیز به ترتیب با 53.4 درصد و 43.3 درصد، در رتبه بندی بعدی قرار دارند.

با وجود ناامنی در کشورهای منطقه دست یافتن به این رشد، برای دولت روحانی و فعالان صنعت گردشگری یک موفقیت ارزشمند محسوب می شود و توانست امید را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش گردشگری افرایش بخشد.

ایرانی که در معادلات گردشگری منطقه نقشی نداشت در ارزیابی ها و تحلیل های مراکز معتبربین المللی، به عنوان یک مقصد معرفی شد.

افزایش پروازهای خارجی به ایران و تسهیل در ورود گردشگران خارجی موجب شد تا شاهد درآمدهای ارزی غیر نفتی باشیم که آرزوی دیرین مردم و تصیم گیران کشور است.

گردشگرانی که هم به اقتصاد ما رونق بخشیدند و هم سفیرانی بودند که پس از بازگشت به کشورشان، زیبایی ها و جاذبه های وسوسه انگیز ایران را روایت کردند.

به راستی کدام رسانه و فعالیتی می توانست به اندازه این گردشگران سیمای واقعی ایران را در ابعاد بین المللی ترسیم کند و در عین حال رونق اقتصادی صنعت گردشگری را نیز موجب شود.

دیپلماسی فعال ایران در عرصه بین المللی، ارایه تصویر مثبت از ایران در جهان پس از برجام، فراهم آوردن تسهیلات صدور روادید نظیر روادید فرودگاهی، سفرهای مقامات عالی رتبه کشورهای اروپایی به ایران، تلاش برای توسعه گردشگری ایران در عرصه  بین المللی،حمایت و تشویق فعالیتهای بخش خصوصی، بازاریابی و تبلیغات درسایر کشورها از جمله مولفه هایی است که دولت یازدهم با اتخاذ ان توانست جانی دوباره به صنعت گردشگری کشور ببخشد.

مازندران نیز از این تحولات بهره برد و در سال 95 میزبان 300 هزار گردشگر خارجی بود که رشد قابل توجهی نسبت به سالهای گذشته داشت.

فراهم نبودن زیر ساختهای لازم در صنعت گردشگری مشکلی است که پس از توجه جهانی به ایران مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است. از این حیث نیز تحرک صنعت گردشگری موجب شد تا توسعه امکانات و رفع محرومیت های مناطق مختلف کشور در برنامه ریزی ها مورد لحاظ قرار بگیرد.

 

 



    ©2013 APG.ir