تعداد بازدید: 1873

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 7 ارديبهشت 1396-20:34

حجت الاسلام مجید انصاری در نشست خبری در ساری:

خدمات دولت بیش از آن چیزی است که در رسانه ها منعکس می شود

معاون حقوقی رئیس جمهوری: روزنامه کیهان و همشهری که مطابق قانون حق ندارند به نفع و یا علیه یک نامزد انتخابات سوگیری کنند امروز در مسیر تخریب دولت قرار دارند/ دولت تدبیر و امید را متهم به دستکاری در آمار و اطلاعات کردند در حالی که کارکنان مرکز آمار از نیروهای دولت گذشته هستند/ روحانی در سفرهای استانی کلنگ بی حساب بر زمین نزد و پروژه غیرقانونی تصویب نکرد/ خدمات دولت بیش از آن چیزی است که در رسانه ها منعکس می شود.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، کلثوم فلاحی: حجت الاسلام مجید انصاری شامگاه پنجشنبه در سالن شماره دو استانداری مازندران، پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. وی ابتدا به سئوال مازندنومه پاسخ داد.

از معاون رییس جمهوری پرسیدیم: «با وجود اینکه احمدی نژاد زاییده جریان اصولگرایی است اما چرا اصولگرایان مسئولیت این مولود خود را نپذیرفته و او را پس می زنند و چرا در آستانه انتخابات، وعده هایی می دهند که دروغ بوده و جنبه اجرایی ندارد؟»

انصاری در پاسخ بیان داشت: من اصولگرا نیستم و به لحاظ سیاسی در جبهه اصلاح طلبان قرار دارم. به دلیل نداشتن احزاب ریشه دار در کشور، این مشکلات به وجود می آید. اگر احزاب فعال داشته باشیم، فردی که از حزب به جایگاه ریاست جمهوری یا هر مقام دیگری دست یابد باید پاسخگو باشد.

وی با بیان این که وقتی حزب داشته باشیم احزاب افرادی را معرفی می کنند که برنامه داشته و پس از دوران مسئولیت، بتوانند از این برنامه ها و عملکرد آن شخص دفاع کنند، تصریح کرد: در این صورت مردم هم با حزب مواجه هستند و درباره عملکرد آن فرد از حزب سئوال می کنند.

این مسئول با اشاره به این که ما احزاب کوچک بسیاری داریم که عمدتا با عنوان گروه و جبهه و مانند این ها در ایام انتخابات فعالیت می کنند، افزود: البته شبه حزب هایی هم داریم که جریان آزادی احزاب را برنمی تابند و با تشکیل شبهه حزب غیرقانونی، می خواهند از رای مردم استفاده کرده و بعد هم پاسخگو نباشند. امروز اگر همان جریان بر سر کار بیاید باید عملکرد گذشته اش را پاسخ دهد.

انصاری ادامه داد: تبلیغات انتخاباتی باید بر اساس قانون باشد، ما مسلمانیم و اسلام حکم می کند انصاف و اخلاق را رعایت کنیم.

وی با بیان این که پیامبر (ص) نسبت به دشمن خود هم بی انصافی نمی کردند، امام راحل هم چنین رفتاری داشتند، گفت: فضای تبلیغات انتخابات باید به این سو باشد که نامزدها برنامه های خود را به دور از کلی گویی و غیرقابل تحقق بودن، اعلام کنند. اگر وعده داده می شود باید توام با برنامه باشد.

این مسئول ادامه داد: اکنون کم و بیش شاهد شکست حریم قانونی و اخلاقی در تبلیغات انتخاباتی هستیم که امیدوارم کاندیداها در این دام نیفتند، به ویژه رسانه های مخرب دولت.

انصاری با بیان این که روزنامه کیهان و همشهری که مطابق قانون حق ندارند به نفع و یا علیه یک نامزد انتخابات سوگیری کنند امروز در این مسیر تخریب دولت قرار دارند، تصریح کرد: در ادامه تخریب چند ساله خود، دولت تدبیر و امید را متهم به دستکاری در آمار و اطلاعات کردند در حالی که کارکنان مرکز آمار از نیروهای دولت گذشته هستند. اگر قرار است در آمار رسمی مرکز آمار شک کنیم باید به نظرسنجی ها و سرشماری و میزان جمعیت و ... هم شک کنیم و دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی به رسانه هایی که از بیت المال تغذیه می شوند هشدار داد که مطابق قانون عمل کنند و افزود: از وزارت کشور هم تقاضا داریم مطابق قانون با این رسانه ها برخورد کند، چراکه ما خواستار تحقق نظر مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستیم. تخریب دولت نه با مسلمانی سازگار است و نه با اخلاق انسانی.

وی در ادامه به پرسش های سایر رسانه ها پاسخ داد که  به صورت سئوال و جواب در پی می آید:

*چرا خدمات دولت آن گونه که باید انعکاس نیافته است؟

خدمات دولت بیش از آن چیزی است که در رسانه ها منعکس می شود اما ما رسانه های زیادی در اختیار نداریم. رسانه های رقیب و برخی جریاناتی که پول دارند ده ها سایت و خبرگزاری و کانال و رسانه مکتوب راه اندازی کرده و تریبون های مختلف دارند و بیشتر جنبه تخریب دولت را در دستور کار دارند. رسانه ملی هم از این قضیه مستثنی نیست.
امکان انعکاس خدمات در اختیار دولت نبود و در مقابل، چند برابر رسانه هایی که ما در اختیار داشتیم در اختیار تخریب گران بود. این موضوع در جریان برجام هم مشهود است.

کار خبرنگاران، کشف و انعکاس خدمات ارائه شده است. شاید برخی مدیران ما تصور کنند اگر خدمات را انعکاس دهند ریا می شود اما چنین نیست و ما هم از همه دست اندرکاران دولت تدبیر و امید تقاضا داریم خدمات ارائه شده را انعکاس دهند.

هر کار اجرایی باید پیوست تبلیغی و رسانه ای داشته باشد. خیلی ها چیزی ندارند اما با تبلیغات خود را بزرگ جلوه می دهند ما همه چیز داریم اما انعکاس نمی دهیم. روابط عمویم ها باید فعال تر شده و نوآوری داشته باشند. ابزار اطلاع رسانی اکنون متعدد و تکثر است و فضای رسانه ای سنتی را پشت سر گذاشته است.

*مهمترین دستاورد برجام چیست؟

مهمترین دستاورد برجام این بود که حق غصب شده ملت ایران در شورای امنیت را پس گرفتیم. این در حالی است که خواب سنگینی برای ما دیده و حتی براندازی نظام را پیگیری می کرند. اگرچه ملت ما مردم قوی هستند اما تحریم ها مشکلات زیادی ایجاد کرده بود.

برجام باعث شد کشور ما در مصاف با دیپلماسی و مبارزه حقوقی پیروز شود. اگر برجام بد است چرا نتانیاهو دور دنیا راه افتاده تا برجام را به هم بزند؟ چرا مقامات آمریکایی می گویند سرشان کلاه رفته است؟ این سند افتخار ظریف است یا ضعف او؟

فروش آب سنگین توسط جمهوری اسلامی در شورای امنیت تصویب شد. امروز یکی از کشورهای هسته ای دنیا با ذخایر بالا هستیم. حق هسته ای مسلم خود را تثبیت کردیم و به لحاظ حقوقی، ایران ستیزی را از بین بردیم.

برجام، قدرت منطق حقوقی ما را نشان می دهد. دستاورهای برجام بلندتر از کوه دماوند است و کسی که این موفقیت ها را نمی بیند نیاز به چشم پزشک دارد.


*معاونت حقوقی ریاست جمهوری درباره رفع ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات چه اقدامی انجام داده است؟

این مساله در حوزه قوه مجریه نیست چون مبدا و منشا آن از دولت نبوده است. بارها اعلام شد ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات نه حکم دادگاه دارد و نه شورای امنیت ملی. به همین دلیل روحانی به دنبال اجرایی کردن مفاد منشور حقوق شهروندی است.

*آیا شهردار تهران می تواند مدل خوبی برای ریاست جمهوری باشد؟

اجازه دهید مردم داوری کنند، مردم، ایران و تهران را می بینند و اداره کشور را درک می کنند. مردم ایران 38 سال در جریان انتخابات آزموده شدند و توان داوری دارند ضمن اینکه رسانه ها می توانند با شفاف سازی و آگاه سازی، این داوری را بهبود بخشند.

*علت نادیده گرفتن خدمات دولت و تخریب شخص رئیس جمهوری را در چه می دانید؟

این را از تخریب گران بپرسد. تکلیف رسانه های معاند در این میان مشخص است، می خواهند پیوند دولت و ملت را تخریب کنند و به نظام اسلامی آسیب بزنند. این تخریب در جهت دشمنی با ملت ایران و نظام اسلامی است.

بخشی از تخریب هایی که انجام می شود از روی حسادت، تعصب و رقابت های کودکانه انتخاباتی است. بعضی رسانه ها را جز در فضای تخریب، نمی بینیم.

از نقد استقبال می کنیم و دولت همواره نقد را تشویق کرده است. اما اینکه برخی رسانه ها رئیس جمهوری را با عبارت توهین آمیز، متهم می کنند و اقدام مجرمانه انجام می دهند این را نمی توانیم بگوییم نیت خیر دارند.

مگر می شود با دروغ نیت خیر داشت؟ بعضی ها از دایره دین، اخلاق و عدالت خارج هستند و به تخریب نامشروع روی آورده اند. مردم باید  با منزوی کردن اینها، عرصه سیاسی کشور را پاکسازی کنند.

عده ای به جای شفاف سازی، فضا را غبارآلود می کنند تا حقیقت روشن نباشد. وقتی یادم می آید هاشمی در معرض چه توهین هایی قرار گرفت وجودم پر از حسرت می شود. اما دیدیم که غبار تخریب فرو می ریزد و مردم حقیقت را می بیندد.

*جهانگیری تا انتها در عرصه رقابت های انتخاباتی باقی می ماند؟

جهانگیری به توصیه سران اصلاح طلب و پیشنهاد شخص رئیس جمهوری به صحنه آمد. وی از ارکان مهم و بزرگ دولت است و در کنار روحانی یک مدیر برجسته و مجرب، برادر دو شهید و از بزرگان دفاع مقدس است. جهانگیری در هر مسندی خدمت کرده منشا اثر بوده و برای منافع ملت به میدان آمده و خود را فدا کرده است. اکنون هم برای کمک به روحانی به میدان آمده است.

*روحانی در انتخابات برنامه خاصی دارد؟

روحانی حتما برنامه دارد و استاد مناظره است. مثل گذشته صادقانه با مردم صحبت می کند و اخلاقی به میدان می آید و پاسخ سوالات را خواهد داد. هر جا روحانی پشت تریبون قرار گرفته به خاطره ای ماندنی برای ملت ایران بدل شده است.

*چه تعداد کانال های تخریبی علیه دولت فعالیت می کند؟ آیا معاونت حقوقی رئیس جمهوری علیه این کانال های تخریبی اقدام قضایی کرده است؟

تعداد کانال های تخریبی علیه دولت فراوان است. آن بخش از کانال های تخریب گر را که کشف می کنیم اگرچه بسته شوند اما دوباره از جای دیگری شروع به تخریب می کنند، چون هزینه آنها از جیب ملت پرداخت می شود. سعی می کنیم حتی المقدور مانند شخص رئیس جمهوری با تخریب ها و توهین ها سعه صدر داشته باشیم. گاهی شکایت می کنیم اما هدف ما انتقام گیری نیست واگر به اشتباه خود پی ببرند شکایت را پس می گیریم. هدف ما این است که حقیقت مشخص شود.

*چرا دولت با حقوق های نجومی برخورد نکرد؟

با وجود برخورد جدی دولت و پاسخ هزار باره در این زمینه اما من هم برای هزار و یکمین بار پاسخ می دهم که دولت بلافاصله دستور رسیدگی به این مساله را به معاون اول خود دارد. پرداخت های غیرمتعارف فقط در دولت نبود و شامل سایر قوا و نهادها هم می شد. رئیس جمهوری تاکید کرد به دنبال اهداف سیاسی مطرح کنندگان این مساله نباشید و موضوع را اصلاح کنید.

تمام مصوبه هایی که بر اساس دستور دولت قبلف اجازه این پرداخت های نامتعارف را داده بود دولت یازدهم لغو کرد و شورای حقوق و دستمزد، آنچه بیش از سقف تعیین شده حقوق بود را لغو کرد.

مجموع دریافت های غیرمتعارف 23 میلیارد تومان بود که به خزانه برگشت داده شد. آقای حسینی هم 100 درصد دریافتی طول مدت خدمت را به صورت داوطلبانه به خزانه برگرداند.
لایحه شفافیت را تنظیم کردیم و در دست رسیدگی است. در این زمینه لایحه دیگری مبنی بر تعارض منافع را تنظیم کردیم که به مجلس تقدیم می شود. دولت درباره حقوق های غیرمتعارف، جدی، به موقع و مسئولانه برخورد کرد.

*دولت چرا عصبانی است؟

خیلی ها دوست دارند رئیس جمهور را عصبانی کنند و اتفاقا اعلام می کنند اگر روحانی را عصبانی کنیم در انتخابات پیروز می شویم. دولت اصلا عقبانی نیست.

*چرا دولت در سفرهای استانی، الگوی سفرهای استانی دولت گذشته را انجام می دهد؟

بی انصافی است که بگوییم سفرهای استانی روحانی مانند رئیس دولت قبل است. قرار نیست اختیارات هیات دولت و مجلس، کنار گذاشته شده و رئیس جمهوری در پشت تریبون، طرح تصویب کند. در یک دست کلنگ داشتند و در دست دیگر شعار.

وقتی دولت را تحویل گرفتیم هزاران طرح و پروژه نیمه تمام را به ارث بردیم. 400 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم بود تا این پروژه ها اجرا کنیم. این دولت و مجلس، بیچاره شدند تا با کمک هم، راهکاری برای خروج از این معضل پیدا کنند.

روحانی در سفرهای استانی کلنگ بی حساب بر زمین نزد و پروژه غیرقانونی تصویب نکرد. سفرهای استانی روحانی متفاوت با سفرهای احمدی نژاد است.

 



    ©2013 APG.ir