تعداد بازدید: 2564

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 26 ارديبهشت 1396-22:3

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به سند 2030:

دولت را تخریب می کنند/ مردم به شایعات توجه نکنند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به سند 2030 ،گفت: ایران خود را به اجرای مفادی که مغایر ارزش‌های دینی باشد، متعهد نمی داند/ برای تخریب چهره دولت اکاذیب منتشر می کنند و مردم عزیز به شایعات توجه نکنند/هیچ کتابی با مفاهیم موهن وجود ندارد.


مازندنومه، سرویس اجتماعی: «سید علی قاسمی» با بیان این‌که نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اسناد بالادستی نظام تعریف می‌شود و متکی بر اصول دینی و فرهنگ بومی و ملی کشور است، گفت: همه فعالیت‌های آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش و رهنمودهای مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی و اجرا می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت ارتباط با سایر کشورهای دنیا برای استفاده بهینه از دیپلماسی فرهنگی اظهار کرد: هیچ کشوری در دنیای امروز نمی‌تواند در خودش محصور باشد. معتقدیم حفظ استقلال سیاسی و اجتماعی نظام و ارائه ویژگی‌های فرهنگی و تصویری مثبت از نظام به جهانیان با تقویت دیپلماسی فرهنگی صورت می‌پذیرد. در همین راستا نیز آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضوی از یونسکو در کنفرانس‌های بین‌المللی این سازمان نقش‌آفرینی می‌کند.

وی افزود: در هفته معلم مقام معظم رهبری که فرمایشات ایشان برای همه ما واجب الاطاعه است، نکاتی را در مورد سند 2030 عنوان کردند. اما عده‌ای با هدف اعتمادزدایی و خدشه وارد کردن به نظام آموزشی دولت ایران، سعی در نشان دادن چهره‌ای دیگر از این دولت کردند تا در شرایط حساس انتخابات دستاویزی برای تخریب چهره دولت و نظام آموزشی دولت یازدهم، به ویژه در اقشار متدین و عامه جامعه داشته باشند.

نشر اکاذیب برای تخریب چهره دولت

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: این افراد با نشر اکاذیبی مانند تعهد دولت ایران بر اجرای نکاتی مانند آموزش همجنسگرایی در دانش‌آموزان سعی کردند افکار عمومی را در انتخابات به سمت نامزد مد نظر خود بکشانند که این اوج بی ا‌‌خلاقی است.

قاسمی بیان کرد: برای تنویر افکار عمومی باید گفت که سند چارچوب اقدام آموزشی 2030 یک سند در راستای اقدام سند «آموزش برای همه» است که سال 2000 به عنوان شعار یونسکو برای تمام کشورهای عضو مطرح شد و از سال 2000 تا 2015 اجرا شد. آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در این راستا توفیقات خوبی داشت و دستاوردهای خود را به کنفرانس بین‌المللی 2015 ارائه کرد.

این مسئول تصریح کرد: اسناد بین‌المللی معمولا دو شکل دارند. یک دسته الزام‌آور هستند و یک دسته هم الزامی برای اجرا ندارند. سند 2030 در دسته سندهای غیرالزام‌آور قرار می‌گیرد و به شکل بیانیه و توصیه مطرح می‌شود.

وی یادآور شد: در هر دو سند، ممکن است مفادی باشد که با فرهنگ بومی و اعتقادات جوامع همخوانی نداشته باشد. در اسناد الزام‌آور، کشورهای عضو اگر مفادی را با شرایط فرهنگی و اعتقادی جامعه متناسب ندانند، به صورت حق شرط آن را امضا می‌کنند. به این معنا که تعهدی در اجرای آن نداریم. در اسناد غیرالزام‌آور نیز کشورها در چنین مواردی از حق تحفظ استفاده می‌کنند تا امضای این سند تعهدی بر اجرای همه مفاد آن نباشد.

هیچ الزام و تعهدی در این سند نیست

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران افزود: زمانی که این سند در صحن کنفرانس ارائه شد، دکتر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش در صحن علنی کنفرانس، تحفظ جمهوری اسلامی ایران را نسبت به کل سند اعلام کرد. در این سند هیچ گونه تعهد و الزام وجود ندارد و وزیر وقت آموزش و پرورش (دکتر فانی) در اجلاس مجمع جهانی آموزش که در خرداد ماه سال 94 در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، از حق تحفظ ایران استفاده کرده و اعلام کرد چنانچه مفاد سند متناسب با فرهنگ اسلامی کشورمان نباشد هیچ تعهدی به آن نخواهیم داشت.

قاسمی گفت: پیش از آن هم کشورمان به صورت مکتوب حق تحفظ خود را به نماینده مالزی به عنوان نماینده کشورهای آسیایی در کنفرانس ارائه کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها در صورت اعمال تغییرات مد نظر، اعلام تحفظ نخواهد کرد. وقتی هم وزیر اعلام تحفظ کرد، این موضوع به عنوان سند اجلاس تصویب شد که جمهوری اسلامی ایران حق تحفظ را اعلام کرد و به صورت مکتوب به دبیرخانه ارسال شد. به این معنی که چنانچه مفادی از سند 2030 با هنجارهای جامعه ایران همخوانی نداشته باشد، تعهدی در اجرای آن نداریم.

وی تصریح کرد: در این اسناد آمده که جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از «چارچوب اقدام آموزش 2030» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایران است نمی‌داند.

این مسئول با بیان این‌که تذکرهای رهبر معظم انقلاب به عنوان راهنما و دیدبان نظام به جا و درست بود، گفت: اما به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یک جریان در کشور سعی می‌کند آموزش و پرورش را از چشم‌ها بیندازد. این افراد و جریان‌ها حتی در مخالف نظر رهبری فعالیت می‌کنند.

هیچ کتابی با مفاهیم موهن وجود ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تأکید کرد: با اطمینان می‌گوییم در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و دولت یازدهم هیچ کتاب درسی و کمک‌آموزشی با مفاهیم موهن وجود ندارد و نکته‌ای مغایر با ارزش‌های ملی و دینی نداریم.

قاسمی افزود: به شدت تکذیب می‌کنیم که فعالیت‌های قرآنی و مذهبی آموزش و پرورش کمرنگ است. آموزش و پرورش کشورمان بیشترین تلاش را در حیطه تحقق فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی دارد. بنابراین آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید، به دنبال ایجاد فرصت برابر و متناسب آموزشی برای همه فرزندان این سرزمین است. همان دغدغه اصلی تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت که به عنوان عدالت آموزشی آن را می‌شناسیم.

مردم عزیز به شایعات توجه نکنند

وی خاطرنشان کرد: از مردم عزیز می‌خواهیم که به این شایعات توجهی نداشته باشند و کتاب‌های کمک آموزشی را از طریق فصلنامه رشد و سامانه مورد تایید آموزش و پرورش دنبال کنند. استفاده از کتاب‌های کمک‌آموزشی که مورد تایید آموزش و پرورش نیستند و عمدتا نگاه تجاری را دنبال می‌کنند، می‌تواند سبب تقویت شایعات مخالفان رشد نظام آموزشی کشور شود.
«سید علی قاسمی» اظهار داشت: رویکرد ما توجه به آموزه های قرآنی است و در تمامی پایه های تحصیلی از پیش دبستانی تا سال پایانی تحصیلی دانش آموزان با قرآن و معارف دینی آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه در سند راهنمای برنامه و عمل فعالیت های پرورشی دوره پیش دبستانی انس با قرآن از اهداف مهم سند به شمار می آید، تصریح کرد: در ویژگی های مربیان پیش دبستانی، برخورداری از سواد قرآنی و پای بندی به ارزش های اسلامی جزو شرایط احراز مربیان شمرده می شود.

این مقام مسئول افزود: بیش از 50 درصد دانش آموزان در مسابقات قرآنی شرکت کرده و در 4 سال اخیر رتبه های درخشان کشوری توسط دانش آموزان مازندرانی به دست آمده است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه تعداد مراکز دارالقرآن در این 4 سال از 10 مرکز به 28 مرکز رسیده، گفت: هرساله در 2 هزار مدرسه استان با یاد و نام 2 هزار شهید 2 هزار یادواره در یک روز به صورت هماهنگ و با همکاری بنیاد شهید استان برگزار می شود که به همین دلیل آموزش و پرورش مازندران از دستگاه های برتر در شاخص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شده است.

متن تحفظ ایران به دبیرخانه اجلاس 2030

شایان ذکر است نمایندگی کشورمان نزد یونسکو، مراتب را به طور رسمی و مکتوب به دبیرخانه اجلاس و دبیرخانه یونسکو ارسال کرد که متن فارسی این ملاحظه و تحفظ بدین شرح اعلام شد: "جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش هایی از «چارچوب اقدام آموزش2030 » که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت های ملی، باورهای دینی و ارزش های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی داند".

“The Islamic Republic of Iran is not committed to those parts of the Framework for Action Education 2030 that might in one way or another be interpreted as contradictory to the national legislations and priorities, religious beliefs and cultural values of the Iranian society”.

 

 



    ©2013 APG.ir