تعداد بازدید: 10251

توصیه به دیگران 6

سه شنبه 31 مرداد 1396-22:19

«یاسمن میر» نابغه مازندرانی کنکور 96 از انتخاب هایش می گوید:

الگو: مریم میرزاخوانی/ رشته: پزشکی دانشگاه تهران

یاسمن میر، اهل بابل، موفق شد رتبه 6 کنکور سراسری را امسال به دست آورد. پدرش پزشک متخصص بیهوشی و مادر یاسمن هم متخصص زنان و زایمان است. ضمن اینکه هر دو عضو هیئت‌‌‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند. انتخاب اول این جوان موفق مازندرانی پزشکی دانشگاه تهران است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضاشریعتی: کسب رتبه های 3  و 6 علوم تجربی توسط محمدرضا نادری و یاسمن میر، هم چنین رتبه های 85 توسط فاطمه افتخاری و 250 به وسیله امیر حسین حسنی  در رشته علوم انسانی( دو دانش آموز روشن دل) از توانمندی های بالای دانش آموزان مازندرانی نشان دارد.

پس از گفتگو با فاطمه افتخاری که رتبه 85 کنکور را به دست آورد (اینجا)، به سراغ یاسمن میر که موفق شد رتبه 6 کنکور سراسری را به دست آورد، به گفتگو نشستیم. یاسمن تک فرزند خانواده و متولد اول فروردین 78 در بابل است .

مازندنومه: کسب رتبه 6 کنکور کارآسانی نیست. در ابتدا بگو از چه طریقی متوجه رتبه‌‌‌ات شدی؟

از طریق تلگرام و شبکه های مجازی اخباری به دستم رسید، اما مطمئن نبودم تا اینکه شبکه خبر توسط جناب خدایی خبر مربوط به نفرات برگزیده را اعلام کرد.

مازندنومه: چند ساعت در روز درس می‌‌خواندی؟

بستگی به این داشت که در آن روز مدرسه داشته باشم یا نه. اما برای من این مهم نبود که چند ساعت درس می‌‌‌خواندم، مهم کیفیت درس‌‌‌‌خواندن بود. در روزهای تعطیل تا 16 ساعت ‌‌‌درس می‌خواندم.

مازندنومه: انتظار چنین رتبه ای را هم داشتی؟

بله، قطعا با توجه به اینکه تلاش زیادی کردم انتظار چنین رتبه‌‌‌ای را داشتم. حتی گاهی به رتبه بهتری فکر می‌‌کردم.

مازندنومه: از روش درس خواندنت بگو؟

من مشاوره‌‌‌ای نداشتم اما با برنامه‌‌‌ریزی درس می‌خواندم. در این مسیر باید در نظر داشت، روش درس خواندن برای هر درسی متفاوت است و باید با توجه به ذهنیتی که با تست‌‌‌زنی نسبت به دروس پیدا می‌‌‌کنیم، پیش برویم.

مازندنومه: بی تعارف بگو، شده بود از درس‌‌خواندن خسته شوی؟

من به درس‌‌خواندن و تمام کتاب‌‌هایم علاقه داشتم. در تابستان شده بود که گاهی کم بیاورم، اما اجازه ندادم تا این خستگی مرا از پا در بیاورد و از موفقیت دور کند.

مازندنومه: استرس هم داشتی؟

نه، اصلا! استرس گاهی انسان را از موفقیت دور می‌‌کند. حتی بعد از اعلام نتایج سعی کردم تا به سمتی پیش بروم که استرس من را از پای در نیاورد. فقط در انتهای جلسه کنکور زمان جمع آوری پاسخ‌‌نامه کمی دچار استرس شدم.

مازندنومه: اگر از خارج پیشنهاد وسوسه انگیزی‌‌ شود می‌‌‌‌روی؟

نمی دانم، تا حالا به این موضوع فکر نکردم.

مازندنومه: الگوی زندگی تو چه کسی است؟

زمانی که دوم دبیرستان بودم، مریم میرزاخانی که برنده مدال فیلدز شد برای من الهام‌‌‌بخش بود. البته پدرم و مادرم دیگر الگوهای زندگی من هستند.

مازندنومه: از شغل پدر و مادرت بگو. آنها چه نقشی در موفقیت تو داشتند؟

پدرم پزشک متخصص بیهوشی و مادرم متخصص زنان و زایمان است. ضمن اینکه هر دو آنها عضو هیئت‌‌‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند. این دو فرشته آسمانی برای من نقش به‌‌سزایی در موفقیت داشتند و محیط خانه را برای درس خواندنم مهیا کردند. از خانواده‌‌‌ها تقاضا دارم به دانش آموزان روحیه بدهند، همانطور که خانواده من اینطور بودند.

مازندنومه: اولویت اولت در انتخاب رشته چه بود؟

من برای انتخاب اولم پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کردم، اما برای انتخاب تخصص برحسب علاقه بسیار زود است و ترجیح می‌دهم تا زمانی که نسبت به تخصص‌ها اطلاعات کافی یافتم انتخاب کنم.

مازندنومه: برخی دانش آموزان از کلاس کنکور استفاده نمی‌‌‌کنند. شما در این مورد چه نظری دارید؟

اگرچه از کلاس های کنکور استفاده نمی‌کردم اما در تست‌زنی یکی از موسسات شرکت کردم. برای حل مشکلات درسی خودم اقدام می‌کردم تا بتوانم درس‌‌ها را مفهومی بخوانم و درک کنم.  
مازندنومه: دانش آموزان پشت کنکوری از کمبود وقت در مطالعه و زمان در تست‌‌زنی گلایه می کنند. شما در این باره چه نظری دارید؟  

نه، با آنها موافق نیستم! اگر برنامه‌ریزی داشته باشند، می‌‌‌‌توانند به نحو احسن از زمان استفاده کنند.

مازندنومه: بعد از موفقیت شما در کنکور، چه کسانی سراغ تان را گرفتند؟

 برخی مسئولان نظیر مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، مدیر‌‌‌آموزش و پرورش شهرستان بابل، دو مسئول از سازمان معاونت پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، فرماندار و مسئولان مدرسه فرزانگان ( تیزهوشان) که در آن تحصیل کردم، به دیدارم آمدند.

مازندنومه: این روزها چه می‌‌‌کنی؟

حقیقت امر سه سال بود که فرصت مطالعه آزاد غیردرسی نداشتم. در این ایام ترجیح می‌دهم تا مطالعه و کمی استراحت کنم. ضمن اینکه با دوستانم دیدار دارم. همچنین به‌ دانش آموزانی که راهنمایی می‌خواهند کمک می‌‌‌‌کنم.

مازندنومه: سخن پایانی؟

به بچه‌های پشت کنکوری توصیه می‌کنم با برنامه‌ریزی درس بخوانند، پشت‌‌کار داشته باشند و بر استرسشان غلبه کنند. در این مسیر ناامید نشوند. از خانواده‌‌‌‌ها تقاضا دارم برای دانش‌آموزان فضای درس‌خواندن را مهیا کنند.



    ©2013 APG.ir