تعداد بازدید: 2815

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 26 مهر 1396-8:47

یادداشت عضو شورای شهر بابل درباره عضو رزتشتی شورای شهر یزد

حفظ ارزش ها در بازگشت سپنتا

دکتر سیف الرضا شهابی: به نظر می رسد برای حفظ ارزش ها و نشان دادن منزلت اسلامی، به جای این که آقای سپنتا نیکنام طرد شود و از ادامه عضویت در شورا بازماند، باید به  مسلمانی که به صرف رای نیاوردن اعتراض کرده و حاضر شده به خاطر منافع شخصی، وحدت و اتحاد یک شهر را آسیب برساند مورد انتقاد قرار گیرد.


 مازندنومه؛ سرویس سیاسی، دکتر سیف الرضا شهابی، عضو شورای شهر بابل: توقف فعالیت آقای "سپنتا نیکنام" -عضو زرتشتی شورای شهر یزد- در روزهای اخیر به یکی از اخبار محوری در بعد داخلی تبدیل شد و توجه بسیاری از هموطنان و خصوصا آن هائی را که دارای فعالیت های اجتماعی و مدنی هستند، به خود جلب کرد. دیوان عدالت اداری هم ورود و حکمی موقت صادر کرد.

    ظاهر قضیه این است که یکی از نامزدهای مسلمان که از راهیابی به شورای شهر بازمانده، در مقام اعتراض بر آمد و به دیوان عدالت اداری شکایت برد که چرا باید در شهری که اکثریت جمعیت آن با مسلمانان است یک زرتشتی برای امور مسلمانان تصمیم بگیرد؟! شخص معترض به زعم خود تصور می کند با اخراج هموطن زرتشتی خدمت به اسلام و مسلمین انجام می هد!

چند نکته قابل طرح است:

1-    آقای نیکنام در دوره چهارم هم عضو شورای شهر یزد بود. چطور ممکن است حضورش در دوره چهارم منافاتی با قوانین و مقررات کشور نداشته و این دوره مغایرت پیدا کرد؟! در دوره چهارم؛ تصمیمات او آسیبی به مسلمانان شهر دارالعباده یزد وارد نساخت و این دوره وارد خواهد ساخت؟!

2-    شورای یک مجموعه چند نفره است و تصمیمات به طور جمعی گرفته می شود و هیچ عضوی حتی رئیس شورا در آن حد قدرت ندارد که بخواهد به تنهائی تصمیم سازی کند تا چه رسد به یک عضو. یک عضو به تنهائی چه تصمیمی را بدون رای دیگران می تواند گرفته و اعمال کند که به ضرر شهری باشد که اکثریت قریب به اتفاق آن مسلمان هستند؟

3-    اگر عضویت آقای نیکنام  مضر به جامعه اسلامی بود چرا نهادهای مربوطه در زمان ثبت نام او را مورد تائید قرار دادند و  اجازه فعالیت دادند؟ اگر چه در زمان ثبت نام،  از قول  برخی از دست اندرکاران منابع قانونی مطالبی نقل شد، ولی جدی گرفته نشد، به این دلیل که هم ثبت نام و هم فرصت تبلیغات انتخاباتی به او داده شد و هیچ شخص و نهادی مانع نشد.

4-    به نظر می رسد برای حفظ ارزش ها ونشان دادن منزلت اسلامی، به جای این که آقای نیکنام طرد شود و از ادامه عضویت در شورا بازماند، باید به  مسلمانی که به صرف رای نیاوردن اعتراض کرده و حاضر شده به خاطر منافع شخصی، وحدت و اتحاد یک شهر را آسیب برساند مورد انتقاد قرار گیرد .

5-    آقای نیکنام در دوره چهارم با بیست هزار رای وارد شورا شد و این دوره آرای او افزایش یافت و از مرز بیست و یک هزار رای گذشت. همچنین او به اتفاق یک عضو دیگر از دوره چهارم موفق شدند که به دوره پنچم وارد شوند. افزایش آرا و ورود مجدد نامبرده، از رضایتمندی مردم یزد از عملکرد او نشان دارد و انصاف و سعه صدر اسلامی اجازه نمی دهد رویکرد عمومی به یک عضو را با رد کردن پاسخ داده شود.

6-    اگر اقلیت ها نتوانند وارد شورای شهری نظیر یزد شوند، چطور هر کدام از اقلیت های رسمی در کشور در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند؟ مسئولیت نمایندگی مجلس خطیرتر از عضویت در شورای شهر است و نماینگان مجلس با آرای شان نقشی مهمتر در تصمیم گیری برای کشوری که اکثریت شان مسلمان هستند، دارند.

7-    حفظ وحدت و اتحاد ملی اقتضا می کند از تنگ نظری ها عبور کنیم و به پیروان سایر ادیان اجازه دهیم در امور اجتماعی مشارکت کنند تا سبب دلسردی و دلتنگی آنان نشود. جوان وابسته به اقلیت ها، هنگامی که ملاحظه کند در کشور خودش جایگاهی ندارد، مهاجرت را بر می گزینند که در سطح بین المللی چهره ای خوب از یک کشور اسلامی ترسیم نخواهد کرد.

 


  • جعفر زادهپاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 1 آبان 1396-9:22

    احساسات دکتر شهابی قابل تقدیر است و اتفاقا دکتر شهابی از انهائی است که همان اندازه که برای شهرش دل می سوزاند برای مازندران و کشور دلسوز است

    • محمدی از بابلپاسخ به این دیدگاه 0 1
      شنبه 29 مهر 1396-9:14

      اقای احمد
      از این که چنین درک و فهمی از مسائل اجتماعی کشورت داری برایت خیلی متاسفم.

      • چهارشنبه 26 مهر 1396-19:51

        شما بیل شهرت رو بزن به استان های دیگه کار نداشته باش.

        • چهارشنبه 26 مهر 1396-16:27

          از دکتر شهابی تشکر می کنم و از رای دادن بایشان افتخار می کنم


          ©2013 APG.ir