تعداد بازدید: 2659

توصیه به دیگران 2

شنبه 9 دی 1396-9:23

وقتی رسم میزبانی را بجا نمی‌آوریم

سفر بی‌بازگشت پرندگان مهاجر به فریدونکنار

پرندگان مهاجر در سفر به فریدونکنار، در دام شکارچیان افتاده و به قتلگاه می‌روند. در این راستا امام جمعه فریدونکنار می گوید: عده‌ای برای فریدونکنار آبرو باقی نگذاشتند. مدیرکل محیط زیست مازندران نیز می گوید: فرصت یک هفته‌ای برای جمع‌آوری دامگاه‌ها دادیم و نماینده منطقه نیر بیان می کند: من در حمایت از شکارچیان صحبت نکردم.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: کشتار فجیع پرندگان در فریدونکنار، موضوعی است که علاوه بر داخل، نگاه‌های بین‌المللی را هم به خود جلب کرده است. کشتار پرندگان با گونه‌های نادر در حالی اتفاق می‌افتد که این پرندگان در اینجا به میهمانی می‌آیند و رسم میزبانی را چه سوگوارانه و تلخ برای پرندگان رقم می‌زنیم. هرجا حرفی از کشتار پرندگان باشد نام فریدونکنار هم به میان می‌آید، فعالان زیست‌محیطی معتقدند از این بابت نه برای فریدونکنار بلکه برای مازندران هم آبرویی باقی نمانده است. دامان سبز مازندران، طبیعت امنی برای پرندگان نیست، اینجا مازندران است، قتلگاه پرندگان...

در هفته‌های اخیر اظهاراتی منتسب به امام جمعه فریدونکنار و نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی در حمایت از شکارچیان پرندگان در برخی رسانه‌ها عنوان شده بود که در گزارش پیش‌رو، صحبت‌هایی در رد این اظهارات بیان شده است. علاوه بر امام جمعه فریدونکنار و نماینده مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل محیط‌زیست مازندران و یک فعال زیست‌محیطی هم پاسخگوی سوالات ما بودند.

عده‌ای برای فریدونکنار آبرو نگذاشته‌اند

از قول امام‌جمعه فریدونکنار در برخی رسانه‌ها عنوان شده بود«رسانه‌ها در بحث شکار پرندگان زیاده‌روی نکنند». حجت‌الاسلام سید محمود جلالی در این باره اظهار کرد: عده‌ای برای فریدونکنار آبرو باقی نگذاشتند.

وی با بیان اینکه به برخی رسانه‌ها اعتمادی نیست چراکه مسائل را وارونه جلوه می‌دهند، افزود: امام جمعه وظیفه دارد در حوزه مسائل فرهنگی کار کند و اینگونه اظهارنظرها چه ربطی به امام جمعه دارد.

امام جمعه فریدونکنار با اشاره به اینکه این شهر درگیر زباله است، سموم کشاورزی باعث مرگ و میر ماهیان شده، شیرابه زباله در جنگلی است که بخشی از خوراک دام از آنجا تامین می‌شود، گفت: گفته بودم در کنار پرداختن به موضوع صید، این مسائل را هم مورد توجه قرار دهند و چیز دیگری نگفتم.

وی با بیان اینکه نباید یک‌جانبه قضاوت کرد، ادامه داد: هجمه‌ها بیش از اندازه است وقتی تعداد شکار را نامتعارف اعلام می‌کنند در حالی که شاید در یک شب هزار پرنده شکار شود و اینها برای معیشت خود صید می‌کنند.

جلالی با اشاره به اینکه من امام جمعه هستم و می‌توانم پاسخگوی سوالات شرعی باشم، تصریح کرد: اینها را از محیط زیست سوال کنید، دولت قانون دارد و باید قانون را اجرا کند، کار من فرهنگی است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها برداشت‌های شخصی خود را از سوی افراد عنوان نکنند، به خاطر همین مسائل نمی‌توان به رسانه‌ها اعتماد کرد، گفت: مگر در بقیه مسائل از من سوال می‌شود که در این زمینه جواب بدهم.

ضرب‌الاجل یک هفته‌ای

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه درباره جمع‌آوری دام‌های پرندگان، مصوبه شورای تامین استان را اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: طبق مصوبه شورای تامین مازندران، اداره محیط زیست وظیفه دارد به صیادان تذکر دهد و کسانی که تمکین نکردند به دستگاه قضایی معرفی شوند.

حسن ابراهیمی افزود: در این زمینه جلسه‌ای هم به ریاست معاون سیاسی استاندار مازندران در فریدونکنار تشکیل شد و دامگاه‌داران در آن نشست قول تمکین دادند.

وی با بیان اینکه در سلسله نشست‌های تعاملی، این موضوع بدون درگیری به اتمام رسید، گفت: معتقدیم وقتی درگیری به وجود آید هر دو طرف قضیه، متحمل خسارت می‌شوند و از این منظر، نگاه ما بر تعامل بود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در هفته جاری نشستی با نمایندگان عضو شورای تامین استان و فریدونکنار داشتیم، تصریح کرد: بر اساس مصوبه این نشست، فرصت یک هفته‌ای برای جمع‌آوری دامگاه‌ها دادیم و این ابلاغیه به امضای مشترک نیروی انتظامی و محیط زیست رسید.

این مسئول با بیان اینکه فرصت یک هفته‌ای، آخرین مرحله اخطار است و دیگر جای گلایه باقی نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: چنانه این افراد تمکین نکنند موضوع به دستگاه قضایی منعکس می‌شود.

ابراهیمی گفت: مردم باید بدانند کسانی که از تریبون‌ها در جهت حمایت از کشتار پرندگان استفاده می‌کنند خیرخواه آنها نیستند بلکه برای مقاصد خاص صحبت می‌کنند.

از شکارچیان حمایت نکردم

نماینده فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی که از او به عنوان یکی از حامیان صیادان نام برده می‌شود، اظهار کرد: من در حمایت از شکارچیان صحبت نکردم.

ولی‌الله نانواکناری افزود: مسئولان ابتدا به فکر مردم باشند، معیاری برای حفظ پرندگان مهاجر تعیین شود، هزینه زمین‌های کشاورزی مردم که قرق پرندگان است را تضمین کرده و در نهایت بگویند مردم چه کنند.

وی با بیان اینکه اگر برای این مسائل فکری نشود پرندگان دیگر به فریدونکنار نمی‌آیند، گفت: دیگر شهرهای استان هم دارای زمین‌های شالیزاری هستند اما چرا پرندگان فقط به فریدونکنار می‌آیند؟ چون اینجا احساس امنیت می‌کنند و زندگی راحتی دارند ضمن اینکه بخشی از زندگی مردم هم از طریق صید تامین می‌شود.

نانواکناری با اشاره به اینکه مازندران با معضل زباله مواجه است و در اثر آلودگی، برخی گونه‌های ماهی و پرندگان از بین رفته و وضعیت جنگل هم که مشخص است، تصریح کرد: محیط زیست چرا برای این مسائل فکری نمی‌کند.

وی در واکنش به این جمله که فریدونکنار را قتلگاه پرندگان می‌دانند، خاطرنشان کرد: افراد ناپخته و بی‌نزاکت این ادبیات سخیف را به کار می‌برن و مردم فریدونکنار را قاتل معرفی می‌کنند، همین مردم بودند که از درنای سیبری محافظت کردند.

نماینده فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که پرندگان نادر هم شکار شده و در بازار فریدونکنار به فروش می‌رسد، اظهار کرد: به صیادان اعلام کنند کدام نوع پرنده نادر بوده و صید آن غیرمجاز است تا همین مردم از آن حفاظت کنند.

نانواکناری در پاسخ به این سوال که فعالان محیط زیست اعلام کرده‌اند باند قاچاق پرنده در فریدونکنار بسیار پیچیده بوده و شکارچیان باید صیدهای خود را در اختیار چند نفر بگذارند که دلال بوده و مافیا تشکیل داده‌اند، افزود: این حرف‌ها صحت ندارد و دروغ محض است و تکذیب می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ضرب‌الاجل یک هفته‌ای یگان حفاظت محیط زیست تا چه اندازه می‌تواند در جلوگیری از کشتار پرندگان موثر باشد، گفت: اگر کسی بخواهد آذوقه زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار دهد مردم هم عکس‌العمل نشان می‌دهند، باید عاقلانه کار کرد چراکه زور هرگز جوابگو نیست.

نانواکناری با بیان اینکه نباید برای مردم قدرت‌نمایی کرد، گفت: مگر مردم بیگانه هستند که با آنها اینطور برخورد شود، اگر راه درست در این زمینه اتخاذ شود مردم از مسئولان هم بهتر اجرا می‌کنند.

فاجعه کشتار پرندگان

فعالان محیط‌زیست، نظر دیگری دارند و مهر تاییدی میرنند بر آنچه که از سوی نماینده مردم فیدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی تکذیب شد.

یک فعال زیست‌محیطی با بیان اینکه شکار پرندگان در فریدونکنار به فاجعه تبدیل شده است، اظهار کرد: فردی که مسئولیت قانونگذاری بر عهده دارد و از سوی مردم محلی انتخاب می‌شود علاوه بر وظایفی که در حوزه انتخابیه دارد باید در حوزه ملی هم دغدغه داشته باشد.

سهیل اولادزاد با اشاره به اینکه در این استان در 48 ساعت گذشته 2 محیط‌بان توسط شکارچیان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، افزود: چرا کسی حامی محیط‌بانان نیست، نماینده مجلس باید از منافع عموم کشور دفاع کند و حمایت از شکارچیانی که محیط‌بانان را مضروب می‌کنند هیچ وجاهتی ندارد.

وی با بیان اینکه عده‌ای در کشتار پرندگان، بهانه امرار معاش دارند، گفت: فقط بحث امرار معاش مطرح نیست و همانطور که رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، اعلام کرده صنایع در حال سوءاستفاده هستند، شکارچیان هم امرار معاش را بهانه سوءاستفاده قرار داده‌اند.

این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: سودجویان از اسم شهدا و جانبازان، سوءاستفاده کرده و با قرار گرفتن درپشت این نام‌ها، جنایت مرتکب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما فعالان محیط‌زیست هم کوتاه می‌آییم وقتی می‌گوییم صدهای سنتی به کار ادامه داده و از ایجاد صیدهای جدید جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: الان شبی 50 شکار مرغابی فقط توسط یک شکارچی انجام می‌شود که کار درستی نیست ضمن اینکه شبکه قاچاق هم شکل می‌گیرد.

اولادزاد با اشاره به اینکه چرا کرکس مصری  و انواع پرندگان نادر باید در بازار فریدونکنار به فروش برسد، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان باید در کنار اداره کل محیط‌زیست قرار گرفته و با اقدامات اینچنینی مقابله کند.

وی با بیان اینکه طبق اصول شرعی نباید حیوان را در مقابل حیوان دیگری ذبح کرد، افزود: وقتی این پرندگان را در مقابل هم می‌کشند ذبح شرعی هم صورت نمی‌گیرد.
این فعال زیست‌محیطی با اشاره به اینکه مازندران را به سرسبزی و به نام شهدای گرانقدر این خطه می‌شناسند، گفت: با کشتار پرندگان، آبرویی برای استان نگذاشته‌اند، قتل‌عام پرندگان به سوژه کارگردانان در ساخت مستند تبدیل شده است.

وی ادامه داد: اینکه مازندران را به عنوان قتلگاه پرندگان بشناسند مایه ننگ استان است، تصریح کرد: عده‌ای محدود می‌خواهند با کشتار پرندگان به سود برسند و بدنامی آن برای همه مازندران است.

اولادزاد با بیان اینکه شکارچیان، بازیچه دست عده‌ای سودجو شده‌اند، خاطرنشان کرد: این افراد در تاریکی شب به دامگاه می‌روند و کم‌ترین مبالغ را از فروش پرنده به چند دلال دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اسامی این دلال‌ها مشخص است و انتظار داریم با این افراد برخورد قاطع شود، اظهار کرد: بازار قتل‌عام پرندگان در مقابل دیدگان همه قرار دارد و این برازنده مازندران نیست.

اولادزاد درباره فرصت یک هفته‌ای یگان حفاظت محیط‌زیست کشور و مصوبه شورای تامین استان در جمع‌آوری دامگاه‌ها، افزود: اگرچه قائل به اقدامات ضرب‌الاجلی و گازانبری به این شکل نبوده و نمی‌خواهیم به کسی آسیبی برسد اما تمام کارهای فرهنگی و گفت‌وگو با صیادها انجام شده و هیچ فایده‌ای نداشته و تنها راه باقی مانده، برخورد قهری و قضایی است.

وی با بیان اینکه شکارچیان به خاطر لجبازی با فعالان زیست‌محیطی، تعداد دام‌های هوایی را افزایش دادند، گفت: عکس‌های هوایی از فریدونکنار نشان‌دهنده وضعیت اسفناک تعداد دام‌های هوایی است و مگس هم نمی‌تواند از این دام‌ها جان سالم به در ببرد.

اولادزاد با اشاره به اینکه تصور می‌کنم مسئولان خارج از حوزه محیط‌زیست، موضوع را به خوبی درک و لمس نمی‌کنند، تصریح کرد: پروانه شکار در استان نداریم و در همین حین، پرندگان غیرمجاز هم شکار می‌شوند و در کنار خیابان به فروش می‌رسند، سوال من این است اگر جنس قاچاق کنار خیابان عرضه شود آیا مسئولان قضایی با آن برخورد نمی‌کنند؟

وی در پایان گفت: قوه قضائیه در این مورد تاکنون اقدامات خوبی انجام داده  اما انتظار داریم به شکل قوی‌تری وارد شود چراکه علاوه بر صید غیرمجاز، قاچاق هم انجام می‌شود.

با پایان ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای شکارچیان، منتظر می‌مانیم چراغی برای پرندگان روشن شود و سفر بی‌برگشت آنها خاتمه یابد و به خانه بروند.



    ©2013 APG.ir