تعداد بازدید: 5672

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 10 دی 1396-9:31

اینجا چراغی روشن است

حسین اسلامی: آنچه که مورد نیاز یک کودک است را برای فرزندان مرکز خیریه صفایی درنظر می‌گیریم، علاوه بر تحصیل، سفرهای با برنامه در نوروز و تابستان هم برای این کودکان انجام شده است.


مازندنومه؛ سرویس مهرورزان، کلثوم فلاحی: چندی قبل با حضور رئیس سازمان بهزیستی، مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست ربابه صفایی در ساری به بهره‌برداری رسید. حسین اسلامی از فعالان فرهنگی مازندران، یکی از اعضای هیات مدیره این مرکز است. درباره فعالیت این مرکز با اسلامی گفت‌وگو کردیم. این گفت‌وگو را بخوانید:

فعالیت گروه‌های مردم‌نهاد در نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست چگونه است؟

طبق قانون، دادستان پدر حقوقی کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست است و این کودکان از طریق ضابطان قضایی به دادستانی تحویل داده می‌شوند و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست توسط دستگاه قضایی، به بهزیستی منتقل می‌شوند. بهزیستی مسئول نگهداری از این فرزندان آسیب‌دیده است.

در کنار سازمان بهزیستی، گروه‌های مردم‌نهاد در نگهداری از این کودکان، فعالیت می‌کنند.

در ساری هم نهادهای مردمی در این عرصه با بهزیستی همراه هستند و بهزیستی بر این مراکز نظارت دارد. حضور بدون تبلیغات و نجیبانه مردم در این عرصه بسیار عالی و خداپسندانه است البته در تمام شهرای ایران، اینچنین است.

نحوه شکل‌گیری مرکز خیریه صفایی را توضیح دهید.

حدود 10 سال قبل، پروه پنج نفره‌ای را تشکیل دادیم که مورد اعتماد مردم هستند، با مجوز بهزیستی، یک مرکز خیریه راه‌اندازی کردیم و این سازمان، تعدادی کودک دختر بی‌سرپرست و بدسرپرست را بعد از تمام شدن سن شیرخوارگی، به این خیریه تحویل داد تا از آنها نگهداری کنیم.

این مرکز خیریه ابتدا با 2 واحد استیجاری در شهر و به کارگیری 10 نفر از بانوان باتجربه، نسبت به نگهداری این فرزندان اقدام کرد و سپس به فکر ساختن یک مرکز نگهداری برای این کودکان افتادیم.

یکی از خیران شهر به نام «سید رضا هاشمی‌نسب» هشت سال قبل، قطعه زمینی به مساحت 1300 مترمربع در کوی امام حسین (ع) ساری برای ساختن مرکز خیریه، اهدا و وقف کرد.
هیات مدیره ما به پاس این احسان، مرکز خیریه را به نام همسر مرحومه این خیر بزرگوار، «ربابه صفایی» نامگذاری کرد.

برای ساختن این مرکز چه کمک‌هایی دریافت کردید؟

برای ساختن ساختمان خیریه «ربابه صفایی» تعدادی از مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان، به صورت افتخاری به ما کمک کردند ضمن اینکه شهردار ساری هم برای پروانه ساختمان، هیچ مبلغی دریافت نکرد، در این مسیر با کمک‌های فکری، مالی و همه‌جانبه مردم همراه بودیم.

بنا دارای چه ویژگی‌هایی است؟

این بنا در سه طبقه به مساحت 1250 مترمربع با سطح اشغال 300 متر و آزاد بودن هزار مترمربع از فضا در طول حدود سه سال با اعتبار 2 میلیارد تومان کمک‌های مردمی در پاییز امسال به بهره‌برداری رسید. مختصات بنا به شکل آپارتمانی بوده و سالن خوابگاهی نیست. هشت واحد آپارتمان سه خوابه، آشپزخانه مرکزی، زمین ورزشی، باغچه، سالن سخنرانی، کتابخانه و دفاتر اداری از ویژگی‌های این مرکز است.

ظرفیت پذیرش مرکز صفایی چه تعداد کودک است؟

هم‌اکنون ظرفیت پذیرش تا یکصد نفر از فرزندان عزیز بهزیستی را داریم. کودکان ما در این مرکز از کلاس اول تا کلاس هفتم به مدرسه می‌روند و در این گروه سنی قرار دارند.

چه کودکانی در این مرکز نگهداری می‌شوند؟

برخی کودکانی که در این مرکز خیریه نگهداری می‌کنیم از کودکانی هستند که توسط سودجویان مورد استفاده قرار گرفته و به اصطلاح کودکان اجاره‌ای بودند و به واسطه داشتن والدین معتاد و بی‌مسئولیت، برای تکدی‌گری اجاره داده می‌شدند، قوه قضائیه با سلب اختیار از این والدین، کودکان را به بهزیستی تحویل می‌دهد.
تعدادی هم کودکانی هستند که والدین خود را از دست داده‌اند، کودکانی که رها شده‌اند و یا فرزندی که والدین زندانی با جرائم قتل دارد. در هر صورت این عزیزان، فرزندان سرزمین ما هستند و نگهداری از آنها به ویژه کودکانی که دارای پدر و مادر هستند وظیفه سنگینی است.

کودکان مرکز خیریه صفایی از چه امکاناتی برخوردار هستند؟

برای نگهداری از این فرزندان، به فعالیت روان شناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی نیاز داریم و کودکان از نظر مسائل روحی و ورانی هم در این مرکز تحت نظارت هستند.
آنچه که مورد نیاز یک کودک است را برای فرزندان مرکز خیریه صفایی درنظر می‌گیریم، علاوه بر تحصیل، سفرهای با برنامه در نوروز و تابستان هم برای این کودکان انجام شده است.

در این مرکز، معلم ورزش داریم و کلاس‌های فوق برنامه و ورزشی هم برگزار کرده و  برای کتاب‌خوانی این بچه‌ها مربی داریم و به مدرسه آنها سرکشی می‌کنیم.

تغذیه، پوشاک، رفتار و گفتار، بهداشت و جزء جزء امور پرورشی و آموزشی این کودکان را مورد توجه قرار می‌دهیم و در همه این مراحل از افراد متخصص که اغلب به شکل افتخاری خدمت می‌کنند بهره می‌بریم.

کدام گروه از جامعه همکاری بیشتری در این امور دارند؟

همراهی بانوان و به ویژه بانوان فرهنگی بازنشسته با این مرکز بسیار چشمگیر است.

شاید برخی تصور کنند فقط دولت در زمینه نگهداری از این کودکان وظیفه دارد. نظر شما چیست؟

این مراکز در همه جای دنیا با حضور و ورود مردم شکل می‌گیرد، مراکز خدماتی مانند کتابخانه‌ها و حتی دانشگاه‌های بزرگ دنیا مانند دانشگاه هاروارد را هم مردم اداره می‌کنند و نمی‌توان از دولت‌ها انتظار داشت در همه مسائل ورود کنند، حداکثر کار دولت می‌تواند نظارت باشد.



    ©2013 APG.ir