تعداد بازدید: 2314

توصیه به دیگران 0

جمعه 4 اسفند 1396-10:1

ما و پسماند

شهردار پل سفید در یادداشت خود نوشته است: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کاهش مراکز دفن سنتی زباله ها در دستور کار دولتمردان قرار داشت اما با وجود ۲۷ مرکز دفن سنتی زباله ها که باید حجم آن به ۹ مرکز کاهش می یافت حتی یک مورد نیز محقق نشد.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رمضان پاریاو، شهردار پل سفید: توجه به زیرساخت ها و تامین بستر مناسب برای استفاده از فرصت حضور گردشگران و کاهش تهدیداتی که موجب از بین رفتن این زمینه ها می شود، از اولویت نخست مدیریت در این حوزه است که اینک با مطالعه دقیق و بر اساس رهنمودهای رییس جمهوری در دستور کار استان قرار گرفته است.

حل مشکلات راه های مواصلاتی مازندران، توسعه بنادر، فرودگاه ها و حمایت از توسعه مناطق آزاد تجاری، تامین آب و مدیریت بر منابع آب استان و بهره گیری از دریا و جنگل و پرورش آبزیان و همچنین توجه به کشاورزی به ویژه توسعه صنایع تبدیلی و تقویت صنعت توریسم و گردشگری و توجه به اقتصاد و تجارت (به طور ویژه صادرات و واردات) در دستور کار قرار گرفته است که با مقوله اقتصاد داخلی و مقاومتی در ایجاد اشتغال و تولید نیز مطابقت دارد .

یکی از مهمترین موضوعات، مبحث مدیریت بر پسماند مازندران است که چالشهای جدی برای استان ایجاد کرده و تاکنون عزمی جدی برای حل این مشکل جزم نشده است.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کاهش مراکز دفن سنتی زباله ها در دستور کار دولتمردان قرار داشت اما با وجود ۲۷ مرکز دفن سنتی زباله ها که باید حجم آن به ۹ مرکز کاهش می یافت حتی یک مورد نیز محقق نشد.

این امر نشان می دهد که علی رغم تلاش های صورت گرفته مانند احداث نیروگاه برق زباله بهشهر و ساری و نوشهر  و کمپوست قائمشهر، مراکز سنتی سابق همچنان فعال بوده و حتی این روزها به تهدید جدی برای سلامت مازندران تبدیل شده است .

کارخانه کمپوست قائمشهر که از شهرهای هدف ۹ گانه استان است بر اساس برنامه مشخص و مصوب، پسماندهای پنج شهرستان از ۲۱ شهرستان استان شامل شهرستانهای قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه شمالی و سوادکوه که ۲۵% کل مازندران را تحت پوشش خود قرار خواهد داد با ۷۰% پیشرفت فیزیکی، مدتهاست که پروژه احداث آن در تعلیق است. لذا ضرورت پیگیری و تامین اعتبار لازم و کافی برای تحقق این امر و البته تبدیل کارخانه کمپوست به نیروگاه برق بدلیل صرفه و صلاح اقتصادی آن مقدمه تعطلیلی مراکز سنتی دفن در ۹ شهر و بیش از ۱۰۰۰ روستا را فراهم خواهد کرد، احساس می شود.

رویکرد جدیدی که هم اکنون حاکم شده در آغاز راه قرار و به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد. مبحث تفکیک زباله خشک و تر اولین اقدام موثر در کاهش حجم پسماند و بهره برداری لازم از زباله خشک با آموزش شهروندان است که با تلاش شهرداری ها و فرمانداری ها، در صورت تحقق آن بسیار ستودنی و در نوع خود نشان دهنده تدبیر مدیریت در حوزه پسماند و برخورد معقول و منطقی با مساله لاینحل زباله است.

همگان تنش ها و درگیری های زباله در شهر بزرگ بابل و ساری را به یاد داریم و هم اکنون نیز کوه زباله مراکز دفن آمل، بابل، بابلسر، قائمشهر، بهشهر و سایر شهرها نیز تهدید جدی برای محیط زیست مردم مازندران است.

جایی که مدیریت بر پسماند می تواند محیط سالم و خوش آب و هوای مازندران را برای جذب مسافر و گردشگران داخلی و خارجی به عنوان یک فرصت اقتصادی و اشتغال تبدیل کند، متاسفانه به دلیل بی توجهی به این مساله مهم، به عنوان مرکز انتشار بیماری ها و آزردگی زیست محیطی، در راهی می رفت که انتهای آن نابودی طبیعت سرسبز مازندران بسان دریاچه ارومیه بود، اما حسن تدبیر و رویکرد جدید روزنه های خوش امید را زنده کرده است .

امیدواریم هم مردم و هم مدیران و دولتمردان با همیت و تلاش وافر و البته تخصیص منابع مالی دولتی و خصوصی و مدیریت صحیح با همت و تلاش مضاعف شهرداری ها و دهیاری ها، مساله را پیگیری و در بازه زمانی مناسب همت کرده و شرایط محیطی خوبی را برای آیندگان رقم بزنند.




    ©2013 APG.ir