تعداد بازدید: 3108

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 6 اسفند 1396-8:10

عضو شورای اسلامی شهر قائم شهر:

پل روگذر جانبازان، پروژه‌ای اشتباه است/شهرداری نمی تواند مالک نساجی باشد/ استیضاح شهردار دروغ بود

ایمان پویامهر: اگر شورای پنجم نتواند تا سال 1400 مشکل زباله قائم شهر را حل کند اعضای شورا و شهردار ناموفقی خواهیم بود/ پروژه اشتباهی پل روگذر میدان جانبازان، تنها پروژه‌ای است که در سال مالی 95-96 پول نقد دریافت کرد/ شورای قبلی 950 میلیون تومان اضافه برداشت دارد، اما صدای کسی درنمی‌آید/ بودجه‌ای را به ما تحویل دادند که مصوبه کمیته انطباق نداشت/ شورای قبلی 300 میلیون تومان بدهی مالیاتی تکلیفی دارد/ دور کارخانه نساجی مازندران دیوار بود و مردم متوجه نبودند که نساجی تکه تکه شده است، تا اینکه دیوارها فرو ریخت و مردم به یکباره شاهد فروپاشی نساجی شدند/ از پول پارکینگ، یک و نیم میلیارد تومان برای خرید نساجی شماره یک هزینه کردند/ استیضاح شهردار یک بحث رسانه‌ای و دروغ محض بود، حتی طرح سوال از شهردار هم مطرح نبود چه برسد به استیضاح.


 مازندنومه، سرویس اجتماعی: ایمان پویامهر عضو شورای اسلامی شهر قائم شهر است که در این گفت‌وگو به سوال های ما درباره زباله قائم شهر، وضعیت نساجی ها و پل روگذرمیدان جانبازان، طرح پایش تصویری، برنامه‌های فرهنگی و دیگر موارد پاسخ داد.

او در مقدمه این گفتگو بیان داشت که اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم، موضع‌گیری‌هایم درباره مسائل شهری، مشخص است و کسی را در این حق، شریک نمی‌دانم.

 این عضو جوان شورای شهر قائم شهر که پیش تر معاون فرماندار این شهرستان نیز بود، می گوید:  به اندازه توانم به مردم وعده دادم و پای وعده‌هایم ایستاده‌ام و هزینه آن را می‌پردازم. شاید برخی تصمیم‌ها برای همه خوشایند نباید اما تا چه وقت باید کج‌دار و مریز حرکت کنیم که همه بخواهند راضی باشند؟!

متن کامل گفتگو را بخوانید، با این توضیح که در این گفتگو زاوش گراییلی و سهیل اولادزاد نیز حضور داشتند.

عده‌ای شورا را پلی می‌دانند برای دستیابی به کرسی‌های مجلس، شما هم چنین نگاهی به شورا دارید؟

قبل از اینکه عضو شورا شوم مدتی معاون فرماندار و رئیس اداره سیاسی فرمانداری بودم و چند دوره به عنوان دبیر ستاد انتخابات شهرستان قائم شهر فعالیت کردم.
همیشه علاقه‌مند بودم درباره هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها اطلاعاتی داشته باشم و به این موضوع پی ببرم که هزینه‌های سرسام‌آور انتخاباتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود درست است یا درباره آن غلو می‌کنند، حضورم در انتخابات شورا، این مسئله را برای من روشن کرد.

 من دوماه و نیم برای انتخابات شورا فعالیت کردم که 70 میلیون تومان هزینه شد. 40 میلیون تومان از این هزینه را خودم پرداختم و 30 میلیون تومان هم توسط دوستان و خانواده هزینه شد. اگر زمان طولانی‌تری برای فعالیت‌ها انتخاباتی لحاظ می‌کردم تا 400 میلیون تومان باید در قائم شهر هزینه می‌پرداختم. ورود برای انتخابات مجلس، نیازمند هزینه‌کرد بیشتری است.

من یک کارمند ساده هستم و در ترک‌محله قائم شهر زندگی می‌کنم و توان هزینه‌کرد برای انتخابات مجلس ندارم، ضمن اینکه توان اجرایی، علمی و مدیریتی برای ورود به مجلس  بسیار مهم است و خودم را در جایگاه نمایندگی مجلس، نمی‌بینم. مجلس جای ماجراجویی نیست. پنج شهرستان جزو این حوزه انتخابیه است و کاندیدای انتخابات مجلس باید به نیازهای مردم این منطقه و سایر موضوعات اشراف داشته باشد. ورود به مجلس نیازمند آشنایی با کار تشکیلاتی و حزبی قوی است.
شورا جایگاه کوچکی نیست و مردم در انتخاب اعضای شورا باید دقت بیشتری داشته باشند، مدیریت شهری می‌طلبد که افراد قوی وارد شورا شوند.

چرا جلسات شورا علنی برگزار نمی‌شود؟ اعضای شورا چه چیزی برای پنهان کردن دارند که این جلسات را غیرعلنی برگزار می‌کنند؟ مگر قانون نمی گوید جلسات باید علنی باشد، مگر در مواردی خاص و آن هم با رای دوسوم اعضا جلسات می تواند علنی نباشد؟

من یک نفر از 9 عضو شورا هستم که با برگزاری جلسات علنی موافقم. در شورای گذشته، مصوبات به اطلاع مردم نمی‌رسید اما اکنون همه مصوبات شورا را از طریق سایت شورا به اطلاع مردم می‌رسانیم. جلسات شورا به شکل علنی بود اما تصمیم بر این شد یکی از جلسات در طول هفته علنی و دیگری غیرعلنی باشد   که
که البته بنده رای مخالف دادم، چرا که چیزی برای پنهان کردن نداریم.

چرا برای زباله قائم شهر و مسایل زیست محیطی شهر چاره‌اندیشی نمی‌شود؟

معتقدم اگر شورای پنجم نتواند تا سال 1400 مشکل زباله را حل کند اعضای شورا و شهردار ناموفقی خواهیم بود. اکثریت اعضای شورا درباره حل موضوع زباله سخن گفته‌اند و جزو اولویت‌های شهر است. زباله‌ای که در نزدیک‌ترین نقطه به محل سکونت مردم، دپو می‌شود و با یک نسیم، بوی نامطبوع زباله، مردم شهر را آزار می‌دهد و استشمام این بود، بیماری‌زا است، زباله‌ای که در کنار رودخانه قرار دارد و کشاورزی، آبزیان و اکوسیستم منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

نمی‌توان برای سقفی که آب می‌دهد لوستر خرید، در حالی که با مشکل زباله و ترافیک مواجه هستیم اجرای کارهای واکسی و روبنایی معنا ندارد، سلامت مردم شهر مهم است.
چاه‌های آبی که برای تهیه آب آشامیدنی مردم شهر حفر شده اغلب در کنار آرامستان‌ها است و دفن غیربهداشتی اموات، معضلاتی را برای سفره‌های آب‌های زیرزمینی ایجاد می‌کند. به لجن‌کش‌ها اجازه دادیم روی بستر خام زباله، تخلیه شوند و این کار برای کسانی که در محل دپوی زباله، کار تفکیک را انجام می‌دهند خطراتی دارد.

به دنبال ایجاد تصفیه‌خانه در زمین کشتارگاه سابق هستیم و روند حقوقی را طی می‌کند. چنانچه هوادهی و کلرزنی در تصفیه‌خانه انجام شود 40 درصد آلودگی را حل می‌کند.
در مورد زباله‌ها عفونی هم هر زمان که کارخانه کمپوست راه‌اندازی شد این واحد هم راه‌اندازی می‌شود و سرمایه‌گذار هم داریم.

با توجه معضلات مهم شهری مانند زباله، فاضلاب، ترافیک و نبود پارکینگ، آیا طرحی مثل پایش تصویری از اولویت‌های قائم شهر است؟

 پایش تصویری بحث کاملا امنیتی و کنترل و نظارت ترافیک است. یکی از برنامه‌های ما در سال جدید، کنترل و نظارت ترافیک است و هزینه‌ای هم برای شهرداری ندارد، فضا، مانیتورینگ و پایه‌های دوربین بر عهده شهرداری قائم شهر است و هزینه دوربین‌ها را استانداری تقبل کرده است. برای سال 97 مبلغی را به این کار اختصاص دادیم و دیدگاه من نسبت به پایش تصویری، مثبت است.

از مشکلات پایش تصویری که به شکل سنتی انجام می‌شد این بود که از دوربین‌های ادارات و بانک‌ها استفاده می‌شد و گاهی کیفیت کافی نداشتند و یا نقاطی را پوشش نمی‌دادند. نوع و تیپ دوربین‌های جدید پایش تصویری، متفاوت است و در کاهش سرقت و سایر جرائم، نقش موثری دارد. در مرحله بعدی، ادارات و بانک‌ها هم به این دوربین‌ها مجهز می‌شوند.

درباره بودجه 9 میلیارد تومانی که به روگذر میدان جانبازان اختصاص یافته توضیح دهید. این پروژه بیشتر برای بابلی ها مفید است. مسافران را از شهر خارج می کند و یک طرفه هم هست. تصور بر آن است که این پروژه کارایی چندانی برای شهروندان قائم شهری ندارد. پیش تر هم شما اعلام کردید از این پروژه نفرت دارید!

برای نظارت بر دستگاه‌هایی در توان مالی شهرداری‌ها، شورا خیلی کوچک است، مردم 10 درصد اعضای متخصص را هم وارد شورا نمی‌کنند و در این زمینه باید تصمیم جدی‌تری بگیرند. ظرفیت بودجه، نیروی انسانی و توان نظارتی شورا بر شهرداری نه تنها در قائم شهر بلکه در همه شهرها، بسیار پایین است.

پروژه پل روگذر میدان جانبازان، تنها پروژه‌ای است که در سال مالی 95-96 پول نقد دریافت کرد درحالی که پیمانکاران آسفالت، قیر، پیاده‌رو، فضای سبز و ... طلبکار هستند.
این پل یک پروژه کاملا اشتباه است و به سرنوشت پل جویبار تبدیل می‌شود که ورودی شهر را کور کرده و اکنون نخبگان معتقدند این پل باید تخریب شود.

در قائم شهر نه منطقه ییلاقی داریم نه دریا و نه شهری گردشگر‌پذیر هستیم. کالبد و اقتصاد شهری در احداث پل میدان جانبازان، دیده نشد و برای کاربری‌های دور میدان، تدبیری نکردند.

زمانی که در کمیته انطباق بودید چرا با این طرح مخالفت نکردید؟

دبیری کمیته انطباق بر عهده ما بود و رای با سایر اعضا. نظرات کارشناسی را ارائه می‌دادیم اما رای با دیگران بود و یکی ازدلایل خروج من از آن مجموعه، همین مسئله بود. موضوع را گردن دیگران نیندازیم، شورا برای نظارت بر شهرداری، فعالیت می‌کند. اگر این 9 میلیارد تومان هزینه پل را به شهر تزریق می‌کردیم چهره قائم شهر تغییر می‌کرد. با این پول می‌توانستیم بزرگ‌ترین مسیر پیاده‌روی را شروع به کار کنیم.

چرا پیگیری قانونی انجام نمی‌شود؟ حداقل متخلفان و خسارت زنندگان به شهر را معرفی کنید.

برخی از اعضای شورا در این زمینه همراهی نمی‌کنند و این از مشکلات ما است. مرسوم شده هر کسی بر سر کار می‌آید مسئول قبلی را مقصر جلوه بدهد. برخی مسائل به فرماندار و معاون فرماندار ربط ندارد.

زمان انتخابات، جریان حق و باطل راه انداخته و شهر را دو دسته کرده بودند. اکنون چرا به دنبال حق و باطل نیستند؟

بودجه‌ای را به ما تحویل دادند که مصوبه کمیته انطباق نداشت، بدون بررسی اموال، شورا را تحویل گرفتیم. شورای قبلی 300 میلیون تومان بدهی مالیاتی تکلیفی دارد.

سال آینده سامانه جامع املاک کشور با نام اختصاری سماک را راه‌اندازی می‌کنیم که هدف از اجرای آن، قانونمند کردن شهرداری‌ها ست، این طرح در شورا 3 مخالف دارد، اما اجرایی می‌کنیم.



در مدیریت شهری به فکر درآمد پایدار هستید؟ می دانید که در مازندران یک سوم درآمد شهرداری ها تراکم فروشی است. آیا قرار است در قائم شهر تغییری در این وضعیت ایجاد شود؟

طرح جامع قائم شهر مربوط به سال 68 است و از آن زمان تاکنون تغییری نکرده و این مسئله از مشکلات شهر است. افزایش طرح جامع به معنای افزایش کاربری، فضای گردشگری، تولید، راه‌های ارتباطی جدید و ... است. با دعوت از مشاور اداره کل راه و شهرسازی، در حال تهیه طرح جامع جدید برای قائم شهر هستیم.

گردشگری درآمد پایدار ما نیست اما راه‌های قائم شهر می‌تواند درآمدزا باشد. کمربندی‌های خوبی داریم که می‌توانیم فضایی برای فعالی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ فراهم کنیم و برای شهر درآمدزایی شود. برای جذب گردشگر می‌توانیم از فضای روزخانه‌ها استفاده کنیم.

در بودجه سال 97 نگاه ما به اصناف و پرداخت عوارض کسب و پیشه، نگاه انقباضی است و عوارض را کاهش دادیم تا اصناف حمایت شوند.

برای رونق پارک تلار هم که در اجاره شهرداری است برنامه‌ریزی داریم.

در گذشته برنامه‌های فرهنگی و جشنواره‌هایی مثل جشنواره سه روزه ی کلیا برگزار ‌شد. نیشکر یا مرکبات به نوعی نماد قائم شهر می تواند باشد. برای نمادسازی و برگزاری برنامه ها و مراسم مسایل فرهنگی چه دغدغه هایی دارید؟

معتقدم بودجه فرهنگی به شکل عادلانه باید توزیع شود. در ساختار جدید شهرداری قائم شهر، ایجاد سازمان فرهنگی، لحاظ شده که سال آینده انجام می‌شود. اعضای کمیسیون فرهنگی هم برنامه‌های خوبی برای سال آینده دارند. همچنین بنا داریم سالن آمفی‌تئاتر بزرگی در قائم شهر ایجاد کنیم.

می رسیم به بحث نساجی ها. چرا مخالف تصدی شهرداری بر نساجی قائم شهر هستید؟ وضعیت نساجی مازندران هم چگونه است؟ اخیراً توسط شهرداری خاکبرداری نیز شده است.

سرمایه‌گذار ترک هیچ آورده‌ای برای نساجی مازندران نداشت و قرار بود این سرمایه‌گذاری را با دریافت تسهیلات از بانک ملی انجام دهد. اتفاقاتی برای این سرمایه‌گذار در ترکیه افتاد و مالک بعدی، نساجی را بابت طلب خود از این سرمایه‌گذار ترک، گرفت. در دوره‌ها و دهه های پیش، چند مدیر خوب در نساجی فعالیت کردند اما هزینه‌ها سر به سر بود. سرمایه‌گذاران این مجموعه هیچ آورده‌ای نداشتند و دستگاه‌ها و سوله‌های نساجی را تکه تکه فروختند و پول کارگران را دادند. دور کارخانه دیوار بود و مردم متوجه این موضوع نبودند که نساجی تکه تکه شده است، تا اینکه دیوارها فرو ریخت و مردم به یکباره شاهد فروپاشی نساجی شدند.

زمین نساجی در چند سال اخیر محلی برای تخلف و خرده فروشی و مصرف مواد و بروز مسائل زیست محیطی شده بود، با نظر شورای تامین، شهرداری این زمین را لودر زد تا از آن وضعیت خارج شود. شهرداری فقط متحمل هزینه لودر شده است و وضعیت نساجی مازندران ربطی به شهرداری ندارد. البته حدود چهار هکتار از این زمین 15 هکتاری مربوط به شهرداری است که ما این سهم را نگرفتیم در حالی که جای خوبی برای ایجاد فضای سبز است. زمین نساجی شماره دو فعلاً در رهن بانک ملی قرار دارد.

اما درباره نساجی قائم شهر باید گفت از پول پارکینگ، یک و نیم میلیارد تومان برای خرید نساجی شماره یک هزینه کردند، در حالی که نساجی را مانند دیگر سرمایه‌گذاران این مجموعه می‌توانستند بدون ریالی، بخرند باید بابت خرید نساجی 49 میلیارد تومان پول بپردازیم.

فرماندار مخالف این مسئله بود و نمایندگان مجلس در مقابل این موضوع یا دفاع کردند یا سکوت. نساجی شماره یک در 20 سال گذشته زیان‌ده بوده است و ماهانه متوسط 350 میلیون تومان ضرر می‌رساند. الان تولید و کار تعطیل شده و در آن مقطع برای این مسائل فکری نشد. از زمان خرید نساجی قائم شهر، پنج میلیارد تومان زیان دوره و زیان انباشه داشتیم و زمینی که خریداری شده هشت سال آینده به شهرداری می‌رسد در صورتی که تمام اقساط را بپردازیم اما از زمان خرید تاکنون حتی یک قسط هم پرداخت نشده است و برای این اقساط، از سازمان آرامستان و عمران چک دادند.

در زمان انتخابات سر و صداها را خواباندند اما شورای جدید که آمد صدای کارگرها بلند شد. نساجی شماره یک کلاه بزرگی بود که سر مردم این شهر رفت. بزرگ‌ترین امیدی که استاندار می‌تواند به مردم این شهر دهد عودن نساجی قائم شهر است. دوستی شهرداری و نساجی، دوستی خاله خرسه است چون نه در تولید می‌توانیم کمک کنیم نه در احیا.

طبق بند 6 اصل 44، دستگاه‌ها و موسسات عمومی غیردولتی، نمی‌توانند بیشتر از 40 درصد این املاک را خریداری کنند. طبق قرارداد نساجی و شهرداری، شهرداری 92.5 درصد از نساجی را خریده و این تخلف است. شهرداری از اکنون طبق قانون، نمی‌تواند مالک نساجی باشد. سازمان خصوصی‌سازی در قرارداد نوشته«... شهرداری اقرار می‌کند شامل بند 6 اصل 44 نیست» مگر با اقرار می‌توان قانون را تغییر داد. شهرداری برای خریدن نساجی قائم شهر، اهلیت نداشت، نساجی شماره یک بدون اینکه احیا شده و به نقطه سربه سر برسد به شهرداری واگذار شد. اجازه نمی‌دهیم یک ریال پول مردم این شهر هزینه نساجی شود. نمی‌توان برخلاف اسناد بالادستی عمل کرد، شورای نظارت بر اصل 44 باید وارد عمل شود تا جان کارگران نساجی آزاد شود. شهرداری توان پرداخت دستمزد کارکنان خود را هم ندارد.



جذب نیروی بی‌ضابطه و استخدام نورچشمی‌ها یکی از معضلات شهرداری‌ها است. در این زمینه چه تمهیدی دارید و آیا خودتان هم به شهرداری نیرو معرفی کردید؟

هر نوع استخدام رسمی و قراردادی در شهرداری‌ها باید بر اساس آزمون انجام شود. استفاده از نیروهای حجمی از سوی پیمانکاران است و نه تنها در شهرداری قائم شهر بلکه در اغلب شهرداری‌ها این مشکل وجود دارد. در حوزه نیروهای شرکتی شاهد دخالت اعضای شورا و فشار سایر مسئولان شهری هستیم که نیرو جذب شود اما مشکل اینجاست که نیرو برای پسماند یا تاسیسات جذب می‌شود اما پشت میز می‌نشیند.

شهرداری قائم شهر از بدو تاسیس در سال 1314 تا سال 92 تعداد 550 نیرو داشت اما از سال 92 تا پایان شورای چهار این تعداد به 1250 نفر رسید. به اندازه 1.5 برابر 80 سال تاریخ شهرداری قائم شهر در عرض چهار سال نیرو وارد کردند. 30 نفر کار فضای سبز قائم شهر را انجام می‌دهند اما به 250 نفر حقوق می‌دهند و بقیه پشت میز نشسته‌اند.
نیروی مازاد و بدهی‌ 2 مشکل بزرگ شهرداری قائم شهر است. تراز مالی سال 92 نشان می‌دهد شورای سوم شهرداری را بدون بدهی به شورای چهارم تحویل داد و 2 میلیارد تومان هم پول در صندوق بود اما الان در نقطه سربه سر هستیم. اکنون شهرداری قائم شهر 105 میلیارد تومان بدهی دارد. عوارض را بالا برده بودند تا هزینه‌های جاری را تامین کنند.

تمام پروژه‌هایی که در شهر انجام شد تخلف است، غیر از پروژه میدان جانبازان، هیچ پروژه‌ای تامین اعتبار نشد. 70 درصد بودجه سال 97 باید برای پروژه‌هایی هزینه شود که غیرقانونی است.

ایجاد بلوارها در گذشته، مصوبه شورای ترافیک نداشت و بسیاری موارد که بدون مصوبه انجام شد و نمی‌دانیم این همه عجله برای چه بود. پول عباسپور را با 400 میلیون تومان می‌توانستند اجرا کنند اما یک میلیارد تومان بودجه اختصاص دادند و بودجه نبود و پروژه نیمه‌کاره ماند.

چرا در هفته نخست فعالیت شهردار جدید، برخی اعضای شورا قصد استیضاح او را داشتند؟

رفتن شهردار قبلی برای ما هزینه داشت، چوب خطی تعیین کرده بودند با عنوان موافقان و یا مخالفان شهردار قبلی. هر کس موافق وی بود در جبهه حق و هر کسی مخالف بود را در جبهه باطل قرار می‌دادند. کار بسیار سنگینی بود و با تمام هجمه‌ها و فشارها شهردار را تغییر دادیم.

شهردار جدید قائم شهر، بیگانه با مسائل حوزه کاری خود نیست. دکترای مرتبط دارد و رئیس سازمان نظام مهندسی بود و رضایت نسبی از او داریم.

استیضاح شهردار یک بحث رسانه‌ای و دروغ محض بود، حتی طرح سوال از شهردار هم مطرح نبود چه برسد به استیضاح. طرح سوال مشخص است، باید به رئیس شورا تقدیم شود و در هیات رئیسه مطرح کنند. هیات رئیسه هم مسئله را به شهردار منعکس کند و شهردار 10 روز وقت پاسخگویی دارد. چنین چیزی مطرح نبود.آقای بهمن معین پور تخصص علمی دارد و بر کارش مسلط است.

 


  • چهارشنبه 9 اسفند 1396-9:28

    موارد مهمی بازگو شد،این شهر مستضعف ، 4 تا آدم متخصص متعهدو جان برکف میخوادتا یا علی بگن وکارها رو پیش ببرن ،یا راهی بیابید یا راهی بسازید.موفق باشید

    • معجزه خاموشپاسخ به این دیدگاه
      سه شنبه 8 اسفند 1396-14:0

      سلام
      متاسفانه رویه انداختن مشکلات به دوره قبلی در تمام سطوح مدیریتی کشور همچنان جاری است! برای خوانندگان مصاحبات و گزارشات اینچنینی، تشخیص حق از باطل دشوار است.

      • دوشنبه 7 اسفند 1396-9:59

        من از این مطلب متوجه شدم که در شورای شهر قبلی چه اتفاقات بدی افتاده. جای تاسف داره

        • دوشنبه 7 اسفند 1396-8:20

          مصاحبه خوبی بود. آقای پویامهر همین طور شفاف پیش بروید


          ©2013 APG.ir