تعداد بازدید: 2280

توصیه به دیگران 1

شنبه 4 فروردين 1386-0:0

سال نو، فكر نو، تولد دوباره

يادداشتي از:دکترغلامعلي رنجبر،استاديار دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي ساري


سال 1385 با همه خبرهايش به دل تاريخ پيوست و افراد براي تحليل آن بايد خبرهايش را در زير آواري از كتب تاريخي به سبك باستان شناسان كشف نمايند.

 سال ها اين گونه مي گذرند و هر سالي كه سپري مي شود يك عدد به كنتور عمر ما اضافه و يك سال به لحظه ديدار با معبود نزديك تر مي شويم.

در بررسي كارهاي سالهاي گذشته و محاسبه عملكرد خويش در سالي كه گذشت ابتدا بايد دل (قلب) و ديده خود را بررسي كنيم كه آيا از مقلب القلوب و مقلب الابصار چه دريافت كرده ايم. آيا قلب و جان ما به سمت فلاح، رستگاري، صلاح، ايمان، اتقان، دوستي، عشق، پاكي، صفا، محبت، قدرداني، و ... مقلوب شد. آيا اهل بصيرت گشته ايم؟

 آيا به موضوعات ايران و جهان و اخبار آن و آنچه بر بشر و مسلمانان مي گذرد با ديده بصيرت نگاه كرده ايم؟ يا از تدبير مدبراليل و النهار چه اثري در ما بروز كرده است؟ آيا در حد شب و روز و گذران زندگي خود و جامعه و سرنوشت همكيشان و هم مسلكان خود تدبر داشته ايم؟ آيا زمان را براي محيط كار و استان و شهرستان و كشور خود مديريت كرده ايم؟ آيا از باري به هر جهت گذراندن و اداره كردن امور دست شسته و با طرح و برنامه مدون به امور خود نگريسته ايم؟

در اين صورت آيا حالت، رفتار، موقعيت و جايگاه ما ارتقاء يافته و دچار تحول شده است يا مانند تحول اداري مورد شعار بسياري از مديران طراز اول از محتوا خبري نيست؟ محول الحول و الاحوال اين پتانسيل را براي ما ايجاد كرده است ولي بايد بررسي كنيم كه در طول سالي كه گذشت چه مقدار تغيير در خود ايجاد نموده ايم؟ جايگاه مادي و معنوي ما چه مقدار رفيع تر شده است؟ چقدر بر اخلاص در امور ما افزوده شده و مي توانيم ادعا نماييم كه در گذران زندگي خود حقي از افراد و اشخاص و جامعه مان را ضايع نكرده و در ذمه خويش قرار نداده ايم؟

 آيا چه به لحاظ مالي و چه به لحاظ ساير امورات مادي و معنوي مي توانيم ادعا نمائيم كه به كسي يا به جامعه بدهكار نيستيم؟ تغييرات رواني و اخلاقي چطور؟ آيا به زير دستان به ديده تحقير نگاه نمي كنيم؟ آيا براي توليد درآمد و ثروت به لطائف الحيل متوسل نمي شويم؟ آيا واقعاً در جستجوي رزق و روزي حلال هستيم؟ آيا از محرمات اجتناب مي كنيم؟ اگر به چنين مقامي ترفيع يافته ايد پس خداوند منان حال شما را دچار تحول كرده و به سمت احسن الحال ارتقاء داده است. پس درود بر شما و بايد به شما بابت اين امر عيد امسال (سال 1386 هجري شمسي) را جداً تبريك گفت. تبريك اين عبد ضعيف، ذليل، حقير، كاهل، مسكين، مستكين را كه از صميم قلب و عمق جان براي شما ارسال مي شود با شايستگي هاي معنوي و اخلاقي خود پذيرا باشيد و با دعاي خود زمينه را براي جبران مافات اين حقير فراهم فرمائيد.

برادر ديني شما غلامعلي رنجبر - (ali.ranjbar@gmail.com)



    ©2013 APG.ir