تعداد بازدید: 3931

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 4 ارديبهشت 1397-8:43

پس از 18 سال فعالیت،

انتشارات «شلفین» تعطیل می شود

مدیر مسئول انتشارات شلفین: پس از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتشارات شلفین تعطیل می‌شود چون دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارم/فرهنگ یک حوزه فراموش شده است و حوزه نشر و کتاب اولویت دسته چندم مسئولان هم نیست.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: فریده یوسفی، مدیرمسئول انتشاراتی شلفین، در آستانه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از آخرین حضور خود در عرصه نشر خبرداد و گفت «دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارم». یوسفی در این گفت‌وگو به فعالیت‌های 18 ساله خود در حوزه نشر پرداخته و مشکلات را بیان کرده است. ناشر انتشارات شلفین، یکی از 18 ناشران استانی است که به نمایشگاه کتاب تهران اعزام می‌شود.

امسال با چند عنوان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی تهران حضور می‌یابد؟

امسال حدود 20 عنوان کتاب جدید داریم و با این کتاب‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کنیم

در طول نزدیک به دو دهه فعالیت، شلفین در حوزه های مختلف کتاب چاپ کرده.

بله، انتشارات شلفین در طول 18 سال فعالیت، هزاران جلد کتاب در زمینه کتاب‌های فارسی، ادبیات کلاسیک و مازندرانی منتشر کرده و سال گذشته به عنوان یکی از 2 ناشر برگزیده کشور در حوزه میراث فرهنگی معرفی شدیم.

از فعالیت در حوزه نشر راضی هستید؟

امسال آخرین سالی است که در نمایشگاه کتاب حاضر می‌شویم و پس از آن به سمت تعطیلی انتشارات شلفین می‌رویم، انتشارات شلفین از سال 79 فعال است اما اکنون دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار ندارم.

چرا تعطیلی؟

خرسندم که توانستم در این مدت، ناشرانی را آموزش داده و وارد عرصه کار کنم و اکنون زمان بازنشستگی من فرا رسیده است. تصور می‌کنم فرهنگ یک حوزه فراموش شده است و حوزه نشر و کتاب اولویت دسته چندم مسئولان هم نیست.

به عنوان یک نیروی فرهنگی، تصورم بر این است که وظیفه‌ام را به خوبی در حوزه فرهنگ اجرا کردم، نشر مازندران در 18 سال قبل، هیچ پیشینه‌ای نداشت، ناشرانی مشغول به کار بودند اما فعالیت حرفه‌ای اتفاق نیفتاده بود، خوشحالم که توانستم حوزه نشر مازندران را تغییر دهم و قدمی برای تثبیت نشر مازندران در کشور بردارم به طوری که اکنون مازندران جزو پنج استان‌های برتر در حوزه نشر بعد از استان‌های تهران، قم، خراسان و اصفهان قرار دارد.

فعالیت بین‌المللی هم داشتید؟

کتاب‌های ما در سطح بین‌المللی توزیع شده و در نمایشگاه‌های خارجی بسیاری شرکت کردیم و در فهرست ناشران بین‌المللی قرار داریم و هر ساله برای شرکت در نمایشگاه‌ کتاب از کشورهای مختلف دعوتنامه داریم.

پس از تعطیلی انتشارات شلفین به چه کاری می‌پردازید؟

فعالیت در حوزه نشر، تجربه خوبی بود. بعد از معلمی، می‌خواستم یادگیری ادامه داشته باشد و از اینکه در حال تعطیلی انتشارات شلفین هستم ناراحتی ندارم چون به رسالت خود عمل کردم و اکنون با کناره‌گیری از این فضا، راه را برای فعالیت جوانان باز می‌کنم. مازندران، نویسندگان و ناشران خوبی دارد و مطمئن هستم راه شلفین را به درستی ادامه می‌دهند.

می‌خواهم بیشتر در حوزه مطالعاتی فعالیت کنم و در زمینه گردشگری، به بومگردی بپردازم، به سوادکوه می‌روم و با بومگردی برای اشتغال جوانان منطقه و همچنین فرهنگ گردشگر پذیری روستائیان، تلاش می‌کنم.

پژوهشی هم با عنوان بومگردی و فرهنگ گردشگر پذیری روستائیان در دست اجرا دارم که می‌تواند در این مسیر به من کمک کند. با این فرهنگ می‌توانیم درآمد پایدار برای روستائیان ایجاد کنیم، اگر به بومگردی به عنوان توسعه پایدار، نگاه کنیم می‌تواند توسعه روستاها را در پی داشته باشد.

به دلیل مهاجرتی که روستائیان به شهرها داشتند و در حاشیه شهرها ساکن شدند، مشکلاتی را در حاشیه شهرها داریم و بومگردی می‌تواند با مهاجرت معکوس، روستائیان جویای کار در شهرها را به روستاهای خود برگرداند و معضلات اجتماعی هم کاهش یابد.

از آخرین اثر خودتان که منتشر کردید بگویید.

آخرین اثرم «مازندران سرزمین فرهنگ، تاریخ و طبیعت سحرانگیز» نام دارد که علاوه بر طبیعت مازندران به بازارهای بومی، موزه‌ها و موارد این چنینی می‌پردازد. 18 تالیف در حوزه فرهنگ عامه، زنان و میراث فرهنگ دارم و چند اثرم هم در دست چاپ است. «نامه‌ای به آدرس خودم» مراحل دریافت مجوز را می‌گذراند که از دیگر آثار من است.

یعنی دیگر هیچ کتابی منتشر نمی‌کنید؟

انتشارات شلفین تا سال 1400 مجوز فعالیت دارد و پس از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران، دفتر کاری این انتشارات، تعطیل می‌شود اما تا پایان مهلت مجوز انتشارات شلفین، کتاب‌های خودم و یا نویسندگانی که به ما مراجعه کنند را منتشر می‌کنیم.

مسئولان چه نقشی در به تعطیلی کشاندن انتشارات شلفین دارند؟

مسئولان در نشست‌های مختلف اعلام می‌کنند از ناشران کتاب می‌خرند و حتی نام ناشر را هم بیان می‌کنند و این مسئله رسانه‌ای می‌شود اما در نهایت اتفاقی نمی‌افتد و به وعده‌ها عمل نمی‌کنند. ارشاد مازندران در اندازه توان، ما را یاری کرده اما بودجه بیشتری برای کار ندارند و من هم آنچه از دارایی مالی داشته‌ام برای فعالیت انتشارات شلفین، هزینه کرده‌ام.

از تعطیلی انتشارات ناراحت نیستید؟

به عنوان یک فرد از جامعه فرهنگی، کاری را برای فرهنگ مازندران انجام دادم و پژوهش‌هایم برای مازندران است و کارم را به عنوان یک نویسنده و پژوهشگر ادامه می‌دهم اما به عنوان ناشر، دیگر انگیزه‌ای ندارم، از تعطیلی انتشارات شلفین هم ناراحت نیستم. مرام فرهنگیان این نیست که در مقابل مسئولان، کاسه چه کنم دست بگیرند، مسئولان باید بر اساس نیازهای جامعه، اهالی فرهنگ را حفظ کنند.

 


  • خالق دوستانپاسخ به این دیدگاه
    چهارشنبه 17 دی 1399-20:34

    بسیار خانم با سختکوشی و مصر در انجام کا. فرهنگی بودند وانصافا با سلامت فرهنگی این عدم همکاری یک ضایعه برای استان ماست

    • طیار یزدان پناه لموکیپاسخ به این دیدگاه 0 1
      چهارشنبه 12 ارديبهشت 1397-22:22

      تعطیلی نشر شلفین ، خبر خوبی نیست . به گمانم بازنشسته اعلام کردن ناشر نیز بنا به جوانی که دارند هم خوانی ندارد . ایشان کتاب های خوبی در زمینه مازندران شناسی منتشر کردند که مایه مباهات است . اکنون در این عرصه خبره شدند .
      آشکار است قدرت خرید کتاب خوان ها بسیار پایین آمده است . قیمت ها با در آمدهای طبقه متوسط کتاب خوان منطبق نیست . هر از چند گاهی چنین خبر های نا موزون وروح آزار شنیده می شود . جای تاسف عمیق است .
      از آن جایی که این معضل هر روز دامنه دار تر می شود یعنی یا تیراژ اثر ها پایین می آید و یا ناشرا ن ناگزیر تن به تعطیلی می دهند موقتا چاره ملی باید کرد . دوستداران فرهنگ و هنر با تشکیل مجمعه ای از انسان های پاکدست که دارای نفوذ اجتماعی اند برای نجات چنین ناشران که دارای کارنامه زیبنده ای هستند پا پیش گذاشته فراخوان بدهند هم در فروش کتاب و هم درتامین بودجه موثر خواهد بود .این طور به نظر می رسد خود گردانی ملی و منطقه ای در این امر ، نکته قابل تاملی باشد


      ©2013 APG.ir