تعداد بازدید: 2465

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1397-10:38

اواخر اردیبهشت ماه؛

جشن قرق شکنی در سوادکوه برگزار می شود

در جلسه شورای عشایری شهرستان سوادکوه مطرح شد: 1721 خانوار از پنج هزار و 900 خانوار عشایری استان در سوادکوه مستقر هستند/ اقوام و طایفه ها که شاخص های عشایر را دارا باشند در سرشماری عشایری قرار می گیرند/ سه پارامتر معیشت براساس دام، کوچ رو بودن و ساختار عشایری از شاخص های شناخت یک خانوار عشایری است/ پروژه گردشگری عشایری اردیبهشت ماه در سوادکوه افتتاح و جشن قرق شکنی نیز اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان سوادکوه برگزار می شود/ مرمت و بازسازی ایل راه منطقه ورسک نیمه دوم اردیبهشت استارت زده می شود.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، حلیمه خادمی: نخستین جلسه شورای عشایری شهرستان سوادکوه برگزار شد. در این جلسه در محمد اسماعیلی -مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه- گفت 2 درصد جمعیت کشور را عشایر تشکیل می دهند و 25 درصد تولید دام کشور و9 درصد فراورده دامی در کشور توسط عشایر تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه 1721 خانوار از پنج هزار و 900 خانوار عشایری استان در سوادکوه مستقر هستند و این شهرستان بیشترین آمار جمعیت عشایری  استان را داراست، خاطر نشان کرد: 11 طرح مرتع داری در حال اجرا است که شامل دو نوع مرتع درجه یک و دو است که مرتع درجه یک شامل منطقه راستوپی و شمال سرخ آباد و درجه دو منطقه ولوپی را در بر می گیرد.

این مسئول با بیان اینکه 60 هزار و 35 راس دام سبک و 22 هزار و450 راس دام سنگین در شهرستان در حال تعلیف هستند، افزود: شهرستان از پتانسیل مناسبی در بخش دامداری  در استان برخوردار است و نیاز به حمایت دارد.

* اقوام و طایفه ها که شاخص های عشایر را دارا باشند در سرشماری عشایری قرار می گیرند

رضا شاملو -مشاور طرح عشایری جهاد استان- در این جلسه بیان کرد: سه پارامتر معیشت براساس دام، کوچ رو بودن و ساختار عشایری از شاخص های شناخت یک خانوار عشایری است.

مشاور طرح عشایری با اشاره به اینکه مطالعات عشایری بیش از یکسال  است که در استان  شروع شده ادامه داد: در سر شماری سال 87 بسیاری از اقوام و طوایف در آمار عشایری قرارنداشتند. در گذشته فقط ایل ها عشایر محسوب می شدند و امروزه اقوام و طایفه ها که شاخص های عشایر را دارا باشند در سرشماری عشایری قرار می گیرند.

 شاملو با اشاره به اینکه در شهرستان سوادکوه علاوه بر عشایر بومی، برون کوچ ها نیز در فصل ییلاق وارد می شوند، افزود: برون کوچ ها از استان های اطراف به استان مازندران وارد و در منطقه ورسک، دراسله و گدوک استقرار می یابند.

وی اظهارکرد: طایفه خنارها و عشایر سنگسری ها که از طوایف بزرگ جامعه عشایری محسوب می شوند، در شهرستان سوادکوه حضور دارند.

شاملو با تاکید براینکه شهرستان سوادکوه محور موصلاتی اصلی کشور است و گردشگران و مسافران زیادی از این محور عبور می کنند، گفت: با برنامه ریزی صحیح و تعامل مناسب بین امور عشایری و منابع طبیعی و دستگاه های مربوطه می توان یک بازار فروش محصولات دامی را در شهرستان راه اندازی کرد.

 مشاور طرح عشایری با بیان اینکه  سبک زندگی عشایری در سوادکوه پر رنگ است ادامه داد: طرح مطالعات بر زندگی عشایری با شناخت عشایران منطقه در جهت خدمت رسانی و دادن تسهیلات به عشایر گام بر می دارد.

*زمینه های آموزش برای دامداران فراهم شود

طالبی -معاون فرماندار شهرستان سوادکوه- در ادامه جلسه بیان کرد: بحث عشایر در شهرستان سوادکوه پنهان مانده بود که در سه سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اقلیم مناسب شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری  موجب شده این شهرستان، سابقه کهن در این بخش داشته باشد و آثار باقی مانده از روستاهای بالادست و لوله کشی شیر به سمت روستاهای پایین دست گواه تاریخچه طولانی در بخش دامداری است.

معاون فرماندار شهرستان سوادکوه با اشاره به پنج هزار هکتار اراضی بلااستفاده شهرستان سوادکوه خاطر نشان کرد: اگر این اراضی مورد استفاده قرار نگیرد زمینه برای فروش و ساخت و ساز غیر مجاز آنها فراهم می شود و آینده دامداری و کشاورزی منطقه در معرض خطر قرار می گیرد.

وی با تاکید بر فضاسازی مناسب برای دامداران گفت: بسترهای رفاهی لازم باید برای دامداران فراهم شود تا فرزندان این عشایر و دامداران تشویق شوند در این شغل باقی بمانند.

این مسئول با اشاره به اینکه فرهنگ سازی مناسب برای استفاده به موقع از مراتع انجام شده، گفت: زمینه های آموزش برای دامداران فراهم شود تا دامداران در کنار دامداری مشاغل نظیز لاک تراشی و کشت گیاهان دارویی را بیاموزند تا ظرفیت و پتانسیل منطقه استفاده شود.

* جشن قرق شکنی اواخر اردیبهشت ماه در سوادکوه برگزار می شود

سید صمد کاظمی -رئیس امور عشایری جهاد استان- از افتتاح پروژه گردشگری عشایری در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: جشن قرق شکنی اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان سوادکوه برگزار می شود.

کاظمی با اشاره به مرمت ایل راه های شهرستان ادامه داد: مرمت و بازسازی ایل راه منطقه ورسک نیمه دوم اردیبهشت استارت زده می شود و مرمت ایل راه لولشت در دستور کار قرار دارد.

این مسئول با تاکید بر اجرایی شدن مصوبات جلسه افزود:مصوباتی که در جلسات شورای عشایری به تصویب می رسد باید مورد توجه تمام دستگاه ها قرار گیرد .

وی بیان کرد: گردشگری عشایری باید مورد توجه قرار گیرد و زندگی عشایری در سبک بوم گردی و با همان سبک و سیاق بومی و محلی به گردشگران معرفی شود.

مدیر امور عشایری استان با بیان اینکه 35 درصد از مالیات بر ارزش افزوده به عشایر تعلق می گیرد، خاطر نشان کرد: این اعتبار در جهت خدمات رسانی به عشایر منطقه هزینه شده وامکانات رفاهی را برای خانوارهای عشایرفراهم می کند.

کاظمی با اشاره به بحران کم آبی و خشکسالی که امسال با آن درگیر هستیم اظهارکرد: یک دستگاه ماشین آبرسان سیار خریداری شده است، اما این یک دستگاه برای کل استان کافی نیست و نیاز است یک دستگاه ماشین آبرسان سیار دیگر نیز خریداری شود.

وی در پایان از تخصیص تهسیلات با باز پرداخت چهار درصد برای عشایر خبر داد و گفت: پنج هزار و 920 خانوار عشایر از دل بیست هزار خانواده بهره بردار مرتع شناسایی شده اند که از این تعداد 1717 خانوار عشایر متعلق به سوادکوه است.

 



    ©2013 APG.ir