تعداد بازدید: 4797

توصیه به دیگران 1

جمعه 7 ارديبهشت 1397-23:6

عصر شنبه در یک نشست تخصصی در سالن حوزه هنری؛

طنز در برنامه های رادیو مازندران بررسی می شود

ساعت 16 روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، با حضور چند شاعر طنزسرا و عوامل برنامه رادیویی «نماشون»، طنز در برنامه های رادیو مازندران بررسی می شود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: سه‌شنبه هفته گذشته -4 اردیبهشت- روز رادیو بود. به همین بهانه ساعت 16 روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه، قرار است در سالن شهید باغبانی حوزه هنری مازندران نشست تخصصی طنز در رادیو مازندران با عنوان «نِماشون» برگزار شود.

این برنامه با محوریت برنامه‌های عصرگاهی رادیو قرار است اجرا شود و در آن عوامل برنامه طنز «نِماشون» حضور خواهند داشت. «حمید حمزه‌نژاد» مجری این نشست تخصصی است و «علی صادقی» تهیه‌کننده و نویسنده برنامه رادیویی نماشون همراه «رحمان قدمی» مجری-بازیگر این برنامه به عنوان کارشناس در جلسه حضور خواهند داشت.

تهیه‌کننده برنامه رادیویی نماشون در گفت‌وگو با همشهری با بیان این که برگزاری نشست شعر طنز «حلقه رندان» در حوزه هنری، ایده برگزاری نشست تخصصی طنز در رادیو را به ذهنم کشاند، گفت: همایش‌ها و نشست‌های مربوط به شعر طنز زیاد برگزار می‌شود، اما کمتر دیده شده که در زمینه نثر طنز که دسته‌های مختلفی دارد، نشستی برگزار شود. یکی از این دسته‌ها طنز رادیو است. از طریق همکارمان «حمید حمزه‌نژاد» موضوع به حوزه هنری انتقال داده شد و حوزه هنری مازندران هم استقبال خوبی از این ایده کرد.

«علی صادقی» افزود: پیشینه اجرای برنامه‌های طنزمحور در رادیو مازندران خیلی طولانی نیست و کمی بیشتر از یک دهه قدمت دارد. پیش از آن برنامه‌های عصرگاهی با محوریت فرهنگ عامه و موضوعات اجتماعی یا تفریحی تولید می‌شد. برنامه‌هایی مانند گلبانگ ساحل هم آیتم های طنز داشت، اما طنزمحور نبودند. من همواره به طنز و شوخی در برنامه هایم اهمیت می دادم. اوایل دهه 80 که تهیه‌کننده برنامه جدی صبح مازندران بودم هم آیتمی داشتم که دو بازیگر مسائل اجتماعی را به طنز بیان می‌کردند. بعد که تهیه‌کنندگی برنامه‌ی عصرگاهی را گرفتم، سبک کار را از محوریت فرهنگ عامه به طنز تغییر دادم. در حال حاضر برنامه عصرگاهی گروه ما از ابتدا تا انتها طنز و شوخی است.

 وی درباره ساختار برنامه رادیویی نماشون اظهار کرد: نماشون طی یکی دو دهه اخیر با نام‌های مختلف پخش می‌شد. اکنون با نام نماشون به جز جمعه‌ها هر روز عصر از رادیو مازندران پخش می‌شود که یک هفته در میان تهیه‌کنندگی آن به عهده من است. در این برنامه هفته ای که من تهیه‌کننده هستم گوینده نداریم و به جای آن دو مجری-بازیگر در برنامه حضور دارند. حتی در آغاز برنامه مخاطب با طنز مواجه می‌شود. شعار ما هم این است که «ما با همه شوخی می کنیم حتی شما دوست عزیز.»

این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: محور بحث ما در نماشون موضوعات روز است. آخرین اتفاقات استان و مسائل کشوری که به مازندران ارتباط دارد را در متن و نمایش های برنامه داریم. سعی کردیم طنز خمود و ایستا و کلاسیک نباشد و مخاطب طنزی به روز بشنود. در هر برنامه هم دو نمایش زنده پخش می‌شود که یکی از آن‌ها تیپ و شخصیت ثابت دارد. قطعه نمایش ضبطی ما نیز تیپ های ثابتی دارد. خوشبختانه این شکل کار باعث شده شخصیت‌های نمایش در جامعه شناخته و تثبیت شوند.

وی درباره حضور هنرمندان تئاتر طنز در نمایش‌های رادیویی اظهار کرد: هنرمندانی هستند که از تئاتر وارد رادیو شده‌اند و موفق هم عمل کردند. این یعنی راه برای فعالیت هنرمندان بسته نیست. اما یک سری پیش‌نیازها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. پیش آمده که برخی از تئاتری‌ها به استودیو آمده‌اند، اما شیوه بازی در نمایش رادیویی را نمی‌دانستند. چون نمایش رادیویی ایستاست و هیچ حرکتی ندارد و همه چیز در کلام ظهور و بروز پیدا می کند. استفاده از این ظرفیت برای تقویت تئاتر طنز چه در بخش بازیگری و چه در نویسندگی نمایش به یک سری شناخت‌ها نیاز دارد که در صورت تحقق آن‌ها می‌تواند به تقویت طنز در رادیو کمک کند.

مدیرمسئول سایت مازندنومه درباره محور بحث‌هایی که در نشست امروز قرار است مطرح شود گفت: یک محور این است که درباره تاریخچه طنز در برنامه‌های رادیویی مازندران صحبت کنیم و به این اشاره کنیم که طنز چه ظرفیتی است و چقدر در چند دهه اخیر به ویژه در دهه 60 و 70 مغفول ماند. امروز حتی برنامه‌های جدی ما هم نشانه‌هایی از طنز دارند که نشان می‌دهد جامعه اقبال خوبی به این شکل برنامه ها و ادبیات دارد. با توجه به این که در رادیو محدودیت‌های موسیقایی داریم، ناچاریم با متن بازی کنیم و متن شاد می‌تواند جای کمبود موسیقی را پر کند.

 صادقی با بیان این که بیان برخی بازتاب‌های مثبت از برنامه‌های طنز رادیو مازندران می‌تواند قابلیت‌های مثبت این شیوه برنامه‌سازی را بیشتر نمایان کند، گفت: نشست تخصصی امروز می‌تواند فتح بابی برای اتفاقات خوب دیگر  باشد. بحث طنز در رادیو می‌تواند علاوه بر نشست امروز در سری‌های دیگری با حضور استادان کشوری این حوزه و طنزنویسان برجسته ادامه یابد تا ظرفیت‌های موجود در استان بیشتر استفاده شوند. حتی به نظرم می‌شود در زمینه طنز در نشریات استان نشست‌هایی را برگزار کرد تا ببینیم در مجموع طنز چه جایگاهی در فضای رسانه‌ای استان‌مان دارد.

گفتنی است در بخشی از برنامه علی حسن نزاد، بهروز رستگار و جمعی دیگر از شاعران مازندرانی، شعر طنز می خوانند و بخشی از برنامه نماشون به طور زنده اجرا می شود.



    ©2013 APG.ir