تعداد بازدید: 3435

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 18 ارديبهشت 1397-8:7

کارگاه پژوهشی «هنر ساز سازی ایرانی» در بهشهر برگزار شد

با حضور و سخنرانی استاد محسن رسولی از شاگردان استاد قنبری مهر، کارگاه تخصصی و پژوهشی «هنر ساز سازی ایرانی» در بهشهر برگزار شد.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: کارگاه تخصصی و پژوهشی با عنوان «هنر ساز سازی ایرانی» در روز جمعه ۱۴ اردی بهشت در بهشهر برگزار شد

این برنامه دو ساعته با حضور مهمانانی از خانواده موسیقایی این شهرستان(نوازنده و سازنده) به تهیه کنندگی مهدی تفضلی -مدرس سه تار و کارشناس و مدیر هنری موسسه فرهنگی هنری شورآفرین- و همکاری اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بهشهر در کاخ تاریخی چشمه عمارت برگزار شد.

سخنران و مهمان ویژه این برنامه فرهنگی استاد محسن رسولی از سازندگان شهیر سازهای تار، سه تار، شورانگیز و... بود. او دانش آموخته مکتب استاد ابراهیم قنبری مهر است و دوره های تخصصی را نزد این استاد بزرگ گذرانده است.

از جمله ابداعات استاد رسولی در هنر ساز سازی می توان به ساخت ساز «نیم تار» یا کم آوا اشاره کرد که مختص زندگی شهری و آپارتمانی امروز است و به دلیل حجم صدایی کمتر از تار مورد استقبال قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این برنامه پژوهشی در بخش اول استاد رسولی در مورد تاریخچه سه تار و شیوه های نوین ساز سازی سخن گفت و به صورت عملی قالب ها و ابزارهای مرتبط را معرفی کرد.

آشنایی با قسمت های مختلف ساز و شیوه های صحیح سیم بستن و پرده بندی ساز،از دیگر بخش های قسمت اول برنامه بود

در قسمت دوم توسط دیگر مهمان برنامه -مجید محمدی- از شاگردان معروف استاد «کیوان ساکت» و مدیر آموزشگاه موسیقی وزیری بابل و نوازنده تار و سه تار، با همراهی برزو بهرامی -مدرس سازهای کوبه ای- مازندران قطعاتی اجرا شد.

نکته جالب این بود که به گفته رییس اداره میراث بهشهر، بعد از گذشت بیش از40 سال، در کاخ چشمه عمارت صدای ساز ایرانی شنیده شد و به خاطر معماری منحصر به فرد دوره صفوی این کاخ، در این اجرای زنده از سیستم صوتی و میکروفن استفاده نشد اما صدای موسیقی بسیار رسا به گوش حضار رسید.

بر اساس این گزارش، در بخش سوم برنامه سازندگان بومی منطقه شرق مازندران سازهای دست ساز خود را جهت معرفی و رفع ایرادهای فنی نزد استاد رسولی آوردند که رسولی هنر هنرمندان مازنی را تایید کرد و پتانسیل های هنری بهشهر را ستود.

در انتهای برنامه تندیس هایی به رسم یادبود به همراه گلیمچه (جاجیم)متکازین قدیم مهمانان کشوری و استانی شد و دکتر کوچکی -رییس شورای شهر شهرستان بهشهر- درباره قدمت تاریخ و فرهنگ و هنر بهشهر سخن گفت.



*ترویج کالای ایرانی

مهدی تفضلی -مدرس سه تار و تهیه کننده این نشست- به مازندنومه گفت: هدف از برپایی این برنامه ابتدا حمایت از هنر و صنعت ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی و همین طور ترویج فرهنگ و اصالت ایران و سپس افزایش آگاهی و خرد همشهریانم نسبت به هنرمندان و فرهیختگان بود.

وی با بیان این که از اداره میراث شهرستان به خاطر در اختیار قراردادن چشمه عمارت سپاسگزارم، افزود: اگر اداره ارشاد و نهادهای فرهنگی حمایت کنند، می توانیم برنامه های دیگری را نیز با همین رویکرد در سایر مراکز تاریخی و اصیل منطقه برگزار کنیم.

تفضلی ادامه داد: در این برنامه علاوه بر استاد رسولی و رییس شورای شهر بهشهر، جمعی از مدرسان موسیقی شهرستان بهشهر و حومه، همین طور استاد شیرافکن خوشنویس و نقاش اهل بابل نیز حضور داشتند.

 



    ©2013 APG.ir