تعداد بازدید: 2691

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397-0:3

تغییر در مرکز اسناد مازندران

شکیبایی رفت، آزادیان آمد

با حضور معاون سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، روسای مرکز اسناد مازندران تودیع و معارفه شدند. معاون سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در این مراسم گفت: کار سازمان اسناد این نیست فقط مدارک را از دستگاه‌های اجرایی بگیریم و در جای دیگر بایگانی کنیم/ رییس جدید مرکز اسناد و کتابخانه مازندران هم گفت: شخصیت‌های بزرگی در استان داریم و باید خاطرات این افراد مکتوب شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: رئیس سابق مرکز اسناد مازندران در مراسم تودیع خود گفت: مرکز اسناد مازندران در سال ۹۳ تاسیس شد و با اقدامات مدیر قبلی برخی زیرساخت‌ها صورت گرفت و ما هم این روند را تکمیل کردیم.

شکیبایی با اشاره به اینکه گردآوری منابع مهم‌ترین مسئولیت سازمان بود، اظهار کرد: در بخش جمع‌آوری منابع، ارشاد نهایت همکاری را با ما داشت، استانداری و دادگستری هم از دستگاه‌هایی بودند که همکاری ویژه داشتند.

وی با بیان اینکه امیدواریم سنت حسنه اهدای اسناد ادامه یابد، گفت: اکنون بخش عمده‌ای از اسناد در سایت سازمان در دسترس عموم قرار دارد و وظیفه داریم اسناد پیشینیان را حفظ کنیم و این امانتی در دست ما است
 
*رسانه‌ها در حوزه فرهنگ بیشتر کمک کنند
 
معاون مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران هم در سخنانی اظهار کرد: جزو نخستین‌ ملت‌هایی هستیم که کتابت را شروع کردیم و اندیشه با کتابت منتقل می‌شود.

موسوی افزود: اگر امروز این میزان توسعه داریم به دلیل میراثی است که گذشتگان با تلاش برای ما به یادگار گذاشتند و ما وظیفه داریم آنچه باقی مانده را حفظ و حراست کنیم.

وی با اشاره به اینکه ملتی که تاریخ نداند محکوم به تکرار است، گفت: جامعه‌ای که با تاریخ خود غریبه باشد دچار بحران هویت می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: کار سازمان اسناد این نیست فقط مدارک را از دستگاه‌های اجرایی بگیریم و در جای دیگر بایگانی کنیم، تجربیاتی در این اسناد است که باید منتقل شود و باید  با کمک دستگاه‌های فرهنگی بتوانیم میراث مادی و معنوی را گسترش دهیم.

موسوی ادامه داد: خطراتی که جامعه را تهدید می‌کند بیگانگی با هویت بومی و ملی است. از خودبیگانگی مهمترین خطر پیش روی جوانان است.

وی با بیان اینکه توجه به تاریخ شفاهی از دیگر اولویت‌های ما است، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در حوزه فرهنگ بیشتر کمک کنند.

معاون مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه بزرگترین سرمایه ما میراث‌ ما است، اظهار کرد: اگرچه در سرمایه‌های علمی با دنیا فاصله داریم، در حوزه فرهنگ و میراث از سایر ملت‌ها جلوتر هستیم و این را باید قدر بدانیم.
 
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ما باید پایه فرهنگی داشته باشد، افزود: در غیر این صورت می‌بینیم که با استفاده از خودروهای مدل روز هم باز با ترافیک و مسائل تصادفی همراه هستیم.
 
این مسئول گفت: مازندران فقط جنگل و دریا نیست و گردشگری فرهنگی هم باید معرفی شود و در حوزه میراث مکتوب گردشگر بداند مازندران چه دارد.
 
*خاطرات شخصیت های بزرگ مکتوب می شود

رئیس جدید مرکز اسناد مازندران در پایان این نشست اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگ با دستگاه‌های مختلف برای ساماندهی بایگانی اسناد، از اولویت‌های کاری است‌.

آزادیان با اشاره به اینکه ارتباط با خانواده‌ها، از دیگر اولویت‌ها است، افزود:  مازندران از پیشینه قدیمی برخوردار است و به یقین اسنادی در دست خانوادا‌هاست اگرچه از نظر اداری این اسناد هیچ اعتباری ندارد اما برای پژوهشگران بسیار دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه توجه به تاریخ شفاهی از دیگر برنامه‌های کاری ما در مرکز اسناد مازندران است، گفت:  نیاز به استانداردسازی فضا است تا شرایط را آماده کنیم. شخصیت‌های بزرگی در استان داریم و باید خاطرات این افراد مکتوب شود.



    ©2013 APG.ir