تعداد بازدید: 3106

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 30 ارديبهشت 1397-8:24

روزی که پلنگ به امامعلی حمله کرد

امامعلی اسد -دامدار سوادکوهی- می گوید: ناگهان در میان بزها پلنگی را دیدم. چشم ام که که به چشم پلنگ افتاد، به سمت من حمله ور شد و به سر و صورتم چنگ انداخت. سپس مرا به سمتی پرت کرد که در اثر آن کمر و کتفم صدمه دید.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: امامعلی اسد اهل روستای بایعکلای پل سفید و دامدار است. او زمانی که گوسفندان را به سه کلیومتری خارج از روستا برده بود، متوجه سر و صدای سگ های گله می شود. نزدیک سگ های گله می شود. ادامه ماجرا را از زبان این چوپان سوادکوهی می خوانیم:

امامعلی اسد به مازندنومه می گوید: در میان بزها پلنگی را دیدم. چشم ام که که به چشم پلنگ افتاد، به سمت من حمله ور شد و به سر و صورتم چنگ انداخت. سپس مرا به سمتی پرت کرد که در اثر آن کمر و کتفم صدمه دید.

 این دامدار نخستین بار است که پلنگی را نزدیکی روستا دیده و تا کنون با این حیوان از نزدیک رو به رو نشده است.

 امامعلی با اشاره پرش چند متری پلنگ و حمله به سوی او، خاطرنشان کرد: پس از حمله، پلنگ از منطقه دور شد.

 وی با بیان اینکه بیشتر روزهای سال را همراه با گله اش در روستای بایع کلا سپری می کند ادامه داد: چندین بار حمله پلنگ را در خواب و رویا دیده بودم! این پلنگ خیلی بزرگ بود و زمانی که با او رو به رو شدم، در باورم نمی گنجید پلنگ واقعی است!

*پلنگ به حاشیه روستاها آمده است

 ابراهیم فلاحی -رئیس محیط زیست شهرستان سوادکوه- خروج دامداران از قعر جنگل، پاک سازی کمربند سبز حاشیه روستاها و شهرها، تغییر اکوسیستم و رشد بوته های تمشک در اطراف مناطق مسکونی را از عوامل خروج پلنگ از قلمرو خود دانست و گفت: با توجه به تغییر شرایط، پلنگ برای تامین غذا در حاشیه روستاها هم دیده می شود.

 رئیس محیط زیست سوادکوه با اشاره به این که گراز و تشی غذای اصلی پلنگ است افزود: با کاهش این حیوانات و شکار توسط میرشکارها برای حفاظت از باغ ها و یا شکار غیر مجاز، میزان غذای پلنگ کاهش یافته و این حیوان برای تهیه غذا به مناطق مسکونی نزدیک شده است.

 فلاحی با بیان اینکه هیچ گاه پلنگ برای تهیه غذا به انسان حمله نمی کند، اشاره کرد: طبق نظر کارشناسان بوی بدن انسان چنان شدید است که حیوانات علاقه ای به نزدیک شدن به انسان ها ندارند، اما اگر غافلگیر شوند برای دفاع و حفاظت از بچه ها ی خود حمله می کنند. حتی عمودی راه رفتن انسان ها موجب ترس آنها می شود و حیوانات حالت دفاعی می گیرند.

 این مسئول با تاکید بر اینکه هیچ گونه رها سازی پلنگ ها در منطقه صورت نگرفته است، ادامه داد: پلنگ قفسی قادر به ادامه زندگی در طبیعت نبوده، پرورش این گونه از گربه سانان با توجه به نوع تغذیه آنها امکان پذیر نیست.

 وی قلمرو پلنگ را وسیع دانست و بیان کرد: امکان نشانه گذاری پلنگ مهیا نیست، مگر آنکه پلنگ را با تله به دام انداخت و سپس نشانه گذاری کرد.

 فلاحی اظهار کرد: با تیراندازی هوایی و سرو صدا، منطقه را برای پلنگ نا امن می کنیم تا این حیوان دوباره وارد نشود و از محیط دور شود.

 وی پلنگ ایرانی را یک سرمایه ملی و جزو حیوانات حفاظت شده دانست و ادامه داد: در حال پیگیری هستیم تا برای حمله حیوانات وحشی به دام ها تعیین خسارت شود تا هم از دامداران و هم از پلنگ حفاظت شود.

 وی از اهالی منطقه خواست با پلنگ به حالت قهر آلود برخورد نکنند و با تله گذاری این حیوان را از بین نبرند و تاکید کرد: تلاش می کنیم با راهکار قانونی بودجه یا بیمه ای برای این منظور اختصاص داده شود.

گفتنی است طبق تفاهم نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی که اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ امضا شد، خسارت‌های ناشی از حمله پلنگ، تا سقف ۶۰ میلیون تومان برای هر قلاده پلنگ، به زیان دیدگان پرداخت می‌شود که اجرای این قانون هنوز در اما و اگر و مسایل اعتباری است.



    ©2013 APG.ir