تعداد بازدید: 2882

توصیه به دیگران 0

شنبه 19 خرداد 1397-9:47

رتبه نخست مازندران در جذب بیمه‌شدگان صندوق بیمه کشاورزان

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مازندران گفت: سال 96 برای نخستین بار 14 هزار نفر جذب کردیم و مازندران به رتبه نخست در سطح کشور دست پیدا کرد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: محمد ابراهیمی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر مازندران است که از اردیبهشت 96 این مسئولیت را بر عهده دارد.

ابراهیمی در این گفت‌وگو به خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان، عشایر، اقشار جامعه هدف، بیمه شدگان مازندران و مسائل این چینی پاسخ داده است. این گفت‌وگو را بخوانید.

 فعالیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بر چه اساسی است؟

ذیل اصل 29 قانون اساسی، دولت مکلف است خدمات بیمه اجتماعی را به همه مردم اراده کند و  صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هم بخشی از این مسئولیت را بر عهده دارد.

 چه اقشاری می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند؟

 تمام مشاغل می‌توانند از خدمات بیمه‌ای این صندوق بهره‌مند شوند. کسانی که در سایر بیمه‌ها، سابقه بیمه دارند و بنا به دلایلی بیمه آنها قطع شده می‌توانند سابقه خود را به صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر مازندران منتقل کنند.

 کشاورزان ساکن در روستاها، ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر و ساکنان شهرهای بزرگ که به کشاورزی مشغول باشند بخشی از جامعه هدف ما هستند. قالیبافان، زنبورداران، فعالان حوزه صنایع دستی و مشاغل مختلف می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

از نظر ما، اینها قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و اگر فوت شده و یا از کار افتاده شوند خانواده آنها هیچ حقوقی ندارند و باید زیرپوشش سازمان‌های حمایتی قرار گیرند اما دولت به توانمند کردن این خانواده‌ها پرداخته و با گسترش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، این اقشار را زیر پوشش بیمه قرار می‌دهد تا در صورت بروز حادثه، نیازمند دستگاه‌های حمایتی نباشند.

باغداران می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، بیش از 50 درصد رانندگان استان از خدمات بیمه صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر بهره‌مند هستند.

این صندوق از چه زمانی در مازندران فعالیت می‌کند و ویژگی بارز این صندوق چیست؟

 صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر از سال 83 در مازندران تاسیس شده است. ق بیمه افراد، 15 درصد سطوح درآمدی است که اعلام می‌کنند و 10 درصد از این حق بیمه را دولت می‌پردازد و پنج درصد بر عهده بیمه شده است.

اینها خدماتی است که دولت ارائه می‌دهد و برای اقشار آسیب‌پذیر و یا کسانی که بیمه اختیاری دارند فرصت مناسبی است. مردم مازندران حق 10 درصد یارانه خود در این زمینه را استفاده کنند.

در مازندران چه عملکردی داشته است؟

تا پایان سال 95 تعداد 242 کارگزاری در مازندران فعالیت می‌کردند که از سطوح دهیاران، تعاونی‌های روستایی و موارد اینچنینی انتخاب شده بودند و فعالیت چندانی نداشتند و مازندران نتوانست در این سال‌ها از سهمیه خود به خوبی بهره‌مند شود. کرمانشاه و آذربایجان شرقی آمار بالایی در جذب جامعه هدف دارند در حالی که مازندران نخستین استان از نظر تعداد جمعیت جامعه هدف است اما  از 730 هزار نفر جامعه هدف فقط 82 هزار نفر بیمه شدند.

 از زمان حضور خود چه تغییراتی اعمال کردید؟

 طرح تطبیق را از سال 96 اجرا کردیم و 160 کارگزار که ضعیف بودند را تغییر دادیم، اکنون 110 کارگزاری در استان فعالیت می‌کنند و از عملکرد آنها، ارزیابی ماهانه داریم. خدمات را الکترونیکی کردیم و مشکل کارت‌های بیمه شدگان هم رفع شد.

تعهدات صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر را هم به شکل الکترونیکی انجام می‌دهیم.

از دلایلی که کارگزاران انگیزه‌ای برای فعالیت نداشتند این بود که حق‌الزحمه آنها را نمی‌پرداختند و گاهی تا یک سال هم حق‌الزحمه آنها پرداخته نمی‌شد، اکنون هر ماه حق‌الزحمه کارگزاری‌ها را واریز می‌کنیم و قرارداد کارگزاری‌ها هم هر ساله تمدید می‌شود در حالی که در گذشته اینچنین نبود.

برای نخستین بار، پروانه کسب برای کارگزاری‌ها صادر می‌کنیم چون اذعان داشتند که با قراردادهای یک ساله امنیت شغلی ندارند و این هم دلیل دیگری بر فعال نبودن آنها بود.

به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی پیشنهاد دادیم طرح‌هایی که قرار است وام روستایی دریافت کنند ملزم به استفاده از خدمات بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر شوند.
 
چه رابطه کاری با سایر دستگاه‌ها دارید؟

تفاهمنامه همکاری با دستگاه‌ها مختلف داریم از جمله ادارات ورزش و شهرسازی، بسیج سازندگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، مجمع صید و صیادی، سازمان فنی و حرفه‌ای و دیگر دستگاه‌ها. در یک ماه هشت تفاهمنامه استانی امضا کردیم.
 
سال گذشته چه تعداد در مازندران بیمه شدند؟

مازندران هر ساله بالغ بر 10 هزار نفر سهمیه برای بیمه صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر داشت و این سهمیه جذب نمی‌شد. سال گذشته برای نخستین بار 14 هزار نفر جذب کردیم و مازندران به رتبه نخست در سطح کشور دست پیدا کرد.



    ©2013 APG.ir