تعداد بازدید: 2975

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 23 خرداد 1397-9:56

رئیس جهاد کشاورزی مازندران:

مازندران دچار کم آبی است/ برای کشت دوم برنج منع قانونی نداریم

دلاور حیدرپور: اینکه آب از حوزه جغرافیایی مازندران خارج شود باید بحث کارشناسی صورت گیرد/ مازندران دچار کم آبی است/ مازندران اگر آب مازاد داشت آن زمان قابل بررسی است اما در این شرایط مازندران نیازمند عزم جدی برای زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری حوزه آب است/ نمایندگان در بررسی لایحه بودجه ۹۷ اعلام کردند اعتبارات انتقال آب از مازندران حذف شد. فنیسک بالادست سد شهید رجایی است. در حالی که سد شهید رجایی اکنون یک سوم ظرفیت آبگیری شد و نشان می‌دهد نباید در بالادست کاری کنیم که این سرمایه‌گذاری انجام شده در تهدید قرار گیرد/ کشت برنج غیر از گیلان و مازندران مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیست/ منع قانونی برای کشت دوم برنج وجود ندارد بلکه توصیه است/ رئیس نظام دامپزشکی در محل کار خود حضور ندارد و رفتارهای شخصی و سلیقه‌ای با مراجعه‌کنندگان دارند.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، کلثوم فلاحی: دلاور حیدرپور در نشست خبری اظهار کرد: امسال هم نیاز به واردات گندم نیست و تولید شکر با پیش‌بینی‌هایی که داریم به مرز خودکفایی می‌رسد که دستاورد بزرگی است.

 وی با بیان اینکه در سال زراعی امسال به دلیل کم‌بارشی باران و برف نگرانی‌هایی وجود دارد، افزود: برای حدود ۵۰ هکتار اراضی شالیزاری پیش‌بینی شد آب نباشد و توصیه کردند که به کشاورزان اعلام کنیم، کشت نکنند. با مشارکت کشاورزان تاکنون نزدیک به ۱۹۰ هزار هکتار نشا صورت گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد:از 50 هکتار اراضی که پیش‌بینی می‌شد دچار کم‌آبی شود، به ۵۷۰۰ هکتار توصیه کردیم کشت نکنند، چون در منطقه قرمز هستند و کشت‌های جایگزین معرفی کردیم که استقبال کردند. این اراضی در شهرهای ساری، جویبار و میاندورود و یشترین اراضی در میاندورود است.

 این مسئول تصریح کرد: در هفته جهاد کشاورزی ۵۴ پروژه در۱۳۸ روستا به بهره‌برداری می‌رسد که بیش از ۱۱هزار و ۳۰۰ خانوار کشاورز، از این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

 حیدرپور با بیان اینکه از سال گذشته لایروبی و احیای آب‌بندان‌ها را شروع کردیم، ادامه داد: ۱۷هزار هکتار در ۸۰۰ قطعه آب‌بندان داریم و سال گذشته 1040 هکتار لایروبی شد. ۳۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب‌بندان‌هاست و مجموع این ظرفیت، از ظرفیت ذخیره ۲ سد شهید رجایی و البرز بیشتر است.

 وی با اشاره به اینکه سال گذشته در تولید کلزا توفیق خوبی داشتیم و ۱۸هزار هکتار کلزا کاشته شد که نسبت به سال قبل از آن، دو برابر شده بود، خاطرنشان کرد: امسال ۲۸هزار و ۳۵۰ تن دانه کلزا خریدیم. این رقم سال گذشته ۱۹هزار تن بود و امسال پیش‌بینی خرید ۳۲ هزار تن کلزا داریم.

 رئیس جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: از کارهایی که در دستور کار دولت است و ما هم اجرا کردیم استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی است که ۳۶۵ میلیارد تومان سهم مازندران بود و ۱۶۴ میلیارد تومان در مرحله نخست اختصاص یافت.

این مسئول با بیان این که ۴۵ درصد این اعتبار برابر قانون مربوط به بخش کشاورزی است، تصریح کرد: با توجه به شرایط مازندران ۷۵ درصد به این بخش اختصاص یافت. ۵ هزار نفر ثبت نام کردند و ۷۴۰ طرح مصوب کمیته‌های فنی شهرستانی و استانی شد. ۶۸۴ طرح به بانک‌ها معرفی کردیم و تا امروز ۴۸ طرح و حدود 7 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

 وی درباره احداث سد فنیسک، گفت: این سد در حوزه جغرافیایی سمنان است و مازندران اگرچه ظرفیت آبی خوبی دارد، سرمایه‌گذاری مناسبی در این حوزه  نشده است. متوسط ذخیره روان‌آب در کشور ۴۰ درصد و در مازندران کمتر از ۱۰ درصد است که نشان می‌دهد باید سرمایه‌گذاری با سرعت بیشتری انجام شود.

حیدرپور ادامه داد: اینکه آب از حوزه جغرافیایی مازندران خارج شود باید بحث کارشناسی صورت گیرد، کمبود آب مازندران باید تامین شود، اکنون روستاهایی که آب ندارند باعث نگرانی بوده و  مازندران دچار کم آبی است. شرق استان کم‌آبی دارد و در قسمت مرکزی استان هم مشکل داریم. مازندران اگر آب مازاد داشت آن زمان قابل بررسی است اما در این شرایط مازندران نیازمند عزم جدی برای زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری حوزه آب است.

 این مسئول تصریح کرد: نمایندگان در بررسی لایحه بودجه ۹۷ اعلام کردند اعتبارات انتقال آب از مازندران حذف شد. فنیسک بالادست سد شهید رجایی است. در حالی که سد شهید رجایی اکنون یک سوم ظرفیت آبگیری شد و نشان می‌دهد نباید در بالادست کاری کنیم که این سرمایه‌گذاری انجام شده در تهدید قرار گیرد.

 وی با بیان اینکه کشت برنج غیر از گیلان و مازندران مورد حمایت وزارت جهاد کشاورزی نیست چون مشکلات کم آبی داریم، افزود: منع قانونی برای کشت دوم برنج وجود ندارد بلکه توصیه است.

حیدرپور خاطرنشان کرد: اختلاط برنج مازندران با برنج خارجی کمتر از ۵ درصد است اما همین میزان هم قانونی نیست.

 وی درباره روند جلوگیری از تغییر غیرمجاز کاربری اراضی، افزود: جایی اعلام‌ نکردم تغییر کاربری به صفر رسیده، اما به شدت کاهش یافته است. تغییرات کاربری غیرمجاز داریم اما این روند در حال نزول است. روزانه اجرای حکم قلع و قمع داریم و روند شتابان تغییر کاربری غیرمجاز، کند شد.

 حیدرپور یادآور شد: برای صادرات نیازمند سورتینگ‌های هوشمند هستیم و این سورتینگ‌ها در حال شکل گیری هستند و از متقاضیان این چنینی حمایت می‌کنیم.

 وی درباره وضعیت سازمان نظام دامپزشکی مازندران گفت: برابر قانون بخشی از تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی واگذار شد از جمله نظام‌دامپزشکی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی. قانونی می‌توانیم بخشی از امور را واگذار کنیم اما الزامی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل عملکردها و به ویژه عملکرد نظام دامپزشکی، استاندار اعلام کرد مردم از نظام دامپزشکی گلایه دارند، ما هم گلایه داریم و رئیس نظام دامپزشکی در محل کار خود حضور ندارد و رفتارهای شخصی و سلیقه‌ای با مراجعه‌کنندگان دارند. ما بدهکار مردم‌هستیم، برخورد ناصحیح و نگهداری برخی دریافتی‌ها در حساب‌های شخصی و 24 مورد دیگر این چنینی،طبق نظر بازرسی احصا شده است.

حیدرپور با اشاره به اینکه بخشی از این ایرادها ساختاری است باید رفع شود اما بخشی هم رفتاری است، خاطرنشان کرد: طبق دستور استاندار مازندران، تا انتخابات جدید، وظایف سازمان نظام دامپزشکی مازندران را اداره کل دامپزشکی و جهاد کشاورزی انجام می‌دهد.

این مسئول گفت: شورای نظام دامپزشکی هم فعال نیست و منفعل است و تصمیم، انفرادی گرفته می‌شود.

 



    ©2013 APG.ir