تعداد بازدید: 2644

توصیه به دیگران 2

شنبه 2 تير 1397-18:22

شهر جای فرشته‌ها نیست

نماینده قائم شهر می گوید: لایحه ی حمایت از کودکان و نوجوانان کشور حدود ۱۰ سال در مجلس شورای اسلامی مورد بی توجهی قرار گرفته بود و جای خالی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان کشور همواره احساس می‌شود، به طوری که برخی از کودکان این کشور از حقوق اولیه خود محروم هستند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی:
 
پرده اول: اهرم فشار

با پلیس تماس می گیرد و هراسان می گوید: «بچه‌ام را مورد سوء استفاده قرار دادند.»

ماموران پلیس می خواهند تا به کلانتری مراجعه کند؛ می‌گوید: «فردی با ارسال پیامک‌های مستهجن به فرزندش قصد سوءاستفاده از موقعیت شغلی او را دارد.»

روی چند نفر مظنون است، تحقیقات به طور گسترده و تخصصی آغاز می شود. با پیگیری و ردیابی اطلاعاتی، فرد دستگیر می شود. او در بازجویی اعلام می کند که با شریک خود دچار اختلاف شده و قصد داشته شاکی را تحت فشار قرار داده تا ناچار به پذیرش خواست او شود.

پرده دوم: کودک ربایی

دختری 9 ساله ربوده شده است، با توجه به حساسیت پرونده، ماموران آگاهی با ردیابی سرنخ‌های موجود متوجه حضور چند فرد در اطراف محل تردد دختر خردسال می شوند. با بازبینی فیلم مداربسته دوربین های موجود در مسیر، سارقان مسلح به سلاح سرد شناسایی و دستگیر می شوند. خوشبختانه آسیبی به کودک نمی رسد، هدف سارق در بازجویی‌ها دریافت پول و زورگیری بوده است.

پرده سوم: قتل

 در یکی از شهرهای شمال کشور در پی اعلام خبر مفقودی یک کودک، بدن تکه تکه شده کودکی چهارساله در چاه فاضلاب پیدا می شود. بعد از تحقیقات گسترده مشخص شد چوپانی از همان روستا کودک را به دلیل آنکه فکر می کرده با به دنیا آمدن او به برادر ناتنی کودک ظلم شده، به قتل رساند. باور این داستان کمی محال به نظر می‌رسد و سر انجام مشخص شد دلیل اصلی قتل طلای کودک به ارزش یک میلیون تومان بوده است.

*کودکان ابزار تجارت نیستند

این موارد تنها بخش کوچکی از اخبار مرتبط با آزار کودکان است که در برخی موارد در تیررس رسانه‌ها قرار گرفته است و بخش زیادی نیز در این حوزه رسانه‌ای نشده است. این موارد را در کنار سایر آسیب‌های وارد بر کودکاک نظیر خشونت والدین و تجاوز و مانند این ها بگذارید تا از لزوم بازنگری در خصوص سیاست های موجود در ارتباط با آموزش به کودکان آگاه شوید.

 عبدالله رضیان، عضو حقوقدان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کودکان خط قرمز مجلس و حکومت ایران اسلامی هستند، گفت: فرهنگ سازی برای کودکان و تلاش برای آموزش آنان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در مجلس به دنبال آن هستیم تا زیرساخت‌های حقوق کودکان را متحول سازیم، اظهار کرد: قبل از سال 81 مسأله کودک آزاری شاکی خصوصی لازم داشت، در سال 81 قانون حمایت از حقوق کودکان وضع شد و درست است که این قانون در 9 ماده تنظیم شده بود اما حدوداً قانون مانع و جامعی بود.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس در روزهای آینده بررسی لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را در دستور کار جلسات علنی خود دارند، اظهار کرد: این موضوع باعث شد تا نسبت به تعیین مجازات برای والدین یا سرپرست کودک در صورت جلوگیری از تحصیل و همچنین تعیین مجازات برای کودک آزاری، تجاوز به کودکان و قاچاق کودکان تصمیم گیری کنند تا شاید رفع خلاءهای قانونی در این زمینه بتواند تا حدی جلوی جرایم مربوطه در این زمینه را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است تا خانواده‌ها در راستای مراقبت و آموزش از کودکان گام‌های اساسی بردارند، اظهار کرد: متاسفانه لایحه ی حمایت از کودکان و نوجوانان کشور حدود ۱۰ سال در مجلس شورای اسلامی مورد بی توجهی قرار گرفته بود، بدون شک جای خالی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان کشور همواره احساس می‌شود، به طوری که برخی از کودکان این کشور از حقوق اولیه خود محروم هستند.

رضیان با بیان اینکه کودکان حاشیه‌نشین بیش‌تر در معرض آسیب هستند، ادامه داد: بسیاری از خانواده‌های حاشیه‌نشین کشور علاوه بر فقر اقتصادی، درگیر فقر فرهنگی و اجتماعی نیز شده اند؛ به طوری که این موضوع این مناطق را به خط مقدم آسیب‌های اجتماعی مبدل می‌کند.

عضو حقوقدان مجلس با اشاره به خرید و فروش کودکان گفت: کودکان ابزار تجارت نیستند.

 



    ©2013 APG.ir