تعداد بازدید: 2172

توصیه به دیگران 5

دوشنبه 11 تير 1397-9:15

گلایه معلولان از مرزبندی بین افراد معلول و سالم؛

راه هموار نیست

تلاش برای جذب و استخدام افراد ضایعات نخاعی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، پیشبرد اهداف مركز حمایتی و كوشش برای رفع مشكلات بهداشتی، درمانی و توانبخشی و ارائه طرح‌هایی برای پیشگیری، درمان و نحوه كمك‌های اولیه و ثانویه به افراد آسیب دیده نخاعی، كوشش برای تهیه مسكن و مناسب‌سازی محل زندگی افراد ضایعه نخاعی و ایجاد تسهیلات رفت‌وآمد، رفع موانع معماری، ارائه خدمات معیشتی با همكاری سازمان‌ها و مراكز خیریه دولتی و غیردولتی و برگزاری سمینارها و گردهمایی‌های فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی از مهم‌ترین درخواست‌های معلولان است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، رضا شریعتی: اگرچه مناسب‌سازی نباید فقط مختص معلولان باشد و مرزبندی بین افراد سالم و معلول امری منطقی نیست، بی‌توجهی به استانداردهای شهرسازی در این حوزه مشکلات زیادی برای معلولان ایجاد کرده است. مناسب‌سازی الزام قانونی مدیریت شهری و روستایی است، اما به علت بی‌توجهی‌هایی که از چند دهه پیش تاکنون تداوم داشته، در طراحی شهری اجرای این امر با مشکل و مانع روبه‌رو است.
 
برابری؛ محور اصلی فعالیت بهزیستی
 
انوشيروان محسني بندپي، معاون وزير و رئيس سازمان بهزيستي كشور در گفت وگو با ما با بیان این‌که برابری و اصل پرهیز از تبعیض در بهزیستی رویکرد اصلی است، گفت: سازمان بهزیستی به لحاظ تخصصی در مجموعه دولت فقط سازمانی است که در ابعاد گسترده‌ای همچون مددکاری و پیشگیری توانسته رضایتمندی جامعه هدف را کسب کند.

این مسئول با بیان این‌که پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها در دستور کار بهزیستی قرار دارد، اظهار کرد: در این زمینه یکی از طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج است.

رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به تامین ۱۰۰ درصدی وسایل کمک توان‌بخشی به معلولان افزود: در استان مازندران هیچ معلولی در نوبت دریافت وسایل کمک توان‌بخشی نیست و خوشبختانه دریافت وسایل کمک توان‌بخشی بعد از برجام بسیار سهل و آسان شد.

این مسئول با بیان این‌که سد معبرها سبب تضییع حقوق شهروندان معلول است، گفت: باید پارک‌ها، ادارات و اماکن همگانی برای این افراد مناسب‌سازی شوند. نظام برنامه‌ریزی کشور برای همه افراد جامعه است و مطمئناً باید در همه بخش‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و شهرداری‌ها معلولان را ببینیم. بهترین خدمات را زمانی می‌توانیم ارائه دهیم که همه افراد از این خدمات بهره‌مند شوند.

محسني بندپي افزود: مناسب‌سازی معابر، ساختمان‌ها، ادارات، پارک‌ها، نهادها، کتابخانه‌ها و همه اماکن همگانی و همچنین حذف موانع در پیاده‌روها و معابر برای رعایت حقوق شهروندان معلول و جانباز هزینه چندانی نمی‌خواهد، اما احساس مسئولیت سنگینی را می‌طلبد که باید همگی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این مسئول ادامه داد: همه انسان‌ها همواره در معرض معلولیت قرار دارند و ممکن است با هر اتفاقی فردی سالم دچار معلولیت شود به ویژه این‌که حجم تصادفات در کشور قابل توجه است و اصلی‌ترین دلیل معلولیت ضایعه نخاعی-حرکتی همین تصادف‌هاست.
 
 مناسب‌سازی پروژه‌های عمرانی برای معلولان
 
یک کارشناس امور شهری در گفت و‌گو با جمله با بیان این‌که باید پروژه‌های عمرانی برای معلولان مناسب‌سازی می‌شود ، گفت: معلولان جزئی جدا نشدنی از جامعه و مانند بقیه شهروندان هستند که باید از حقوق شهروندی بهره‌مند شوند.

رضا حمیدی اظهار کرد: باید در همه شهرها فضاهای ورزشی و توانبخشی بر اساس نیاز معلولان ضایعه نخاعی هم ساخته شود. زندگی عادی مانند سایر شهروندان حق معلولان است و فضای شهری باید برای این افراد مناسب‌سازی شود.

وی صدور پایان کار برای ادارات دولتی، نهادهای همگانی و مدارس را منوط به رعایت قوانین مناسب‌سازی برای معلولان دانست و افزود: بررسی راهکارهای مناسب‌سازی در مدارس، معابر، خیابان‌ها، اتوبوس‌ها، مراکز درمانی و دستگاه‌های خود‌پرداز بانک‌ها انجام شوددر این زمینه اقداماتی انجام شد که کافی نیست.

بسترسازی نامناسب؛ مانع فعالیت اجتماعی

  یک معلول کم توان جسمی هم با بیان این‌که یکی از مشکلات معلولان تردد آنان در جامعه است، گفت: اگر فضای تردد برای معلولان در جامعه مناسب باشد، می‌توانیم با آسودگی بیشتری به رفع سایر نیازهای خود بپردازیم و حتی در اقدام‌های اجتماعی نیز سهیم و شریک شویم.

«اصغر میری» گفت: تلاش برای جذب و استخدام افراد ضایعات نخاعی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، پیشبرد اهداف مركز حمایتی و كوشش برای رفع مشكلات بهداشتی، درمانی و توانبخشی و ارائه طرح‌هایی برای پیشگیری، درمان و نحوه كمك‌های اولیه و ثانویه به افراد آسیب دیده نخاعی، كوشش برای تهیه مسكن و مناسب‌سازی محل زندگی افراد ضایعه نخاعی و ایجاد تسهیلات رفت‌وآمد، رفع موانع معماری، ارائه خدمات معیشتی با همكاری سازمان‌ها و مراكز خیریه دولتی و غیردولتی و برگزاری سمینارها و گردهمایی‌های فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی از  مهم‌ترین درخواست‌های معلولان است.

این معلول  افزود: جامعه‌ای که فکر می‌کند  فرد معلول توان فعالیت‌های اجتماعی را ندارد، بیمار است؛ زیرا این جامعه است که توان به‌کارگیری این افراد را ندارد و نمی‌تواند امکان حضور فرد معلول را در اجتماع فراهم آورد.

 



    ©2013 APG.ir