تعداد بازدید: 2367

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 2 مرداد 1397-10:19

امیدهای موسیقی مازندران در «لیلم»

 مدیر اجرایی سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم : رشد 10 درصدی را در ثبت نام هنرمندان در جشنواره شاهد هستیم، ضمن اینکه نسبت به دوره نخست و دوم برگزاری جشنواره، در رده زیر 19 سال با رشد 30 درصدی مواجه بودیم/ دبیر سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم:هنرمندانی از کشورهای قزاقستان، آذربایجان و افغانستان و استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان، گلستان، گیلان، هرمزگان، لرستان و خراسان و مازندران هم در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم به همت موسسه نسیم مهرآوا از ابتدای مردادماه در ساری شروع به کار کرده است. گروه‌های موسیقی از کشورهای آذربایجان، قزاقستان و افغانستان در کنار گروه‌هایی از استان‌های مازندران، گیلان، لرستان، خراسان، تهران، سیستان و بلوچستان و سمنان در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند. ساری، بهشهر، بابلسر، چالوس، سمنان و رامسر میزبان برگزاری سومین جشنواره لیلم هستند.

در بخش رقابتی جشنواره، در روز نخست، فعالان حوزه موسیقی  با سازهای دسرکوتن، کمانچه، غرنه و سرنا به رقابت پرداختند.

یلدا طاهری 10 ساله از ساری، یکی از هنرمندانی است که در بخش رقابتی ساز دسرکوتن شرکت کرد. این هنرمند کوچک که 2 سال است در حوزه موسیقی فعالیت می‌کند برای نخستین بار در جشنواره شرکت کرده است. از اجرای خودش راضی است و فکر می‌کند که داورها هم از اجرای او خرسند هستند.

یلدا به موسیقی علاقه‌مند بوده و خواهر بزرگتر او هم از فعالان حوزه موسیقی است که این مسئله هم زمینه‌ای برای گرایش او به موسیقی شده است. این دختر 10 ساله در بخش ساز لگن و دسرکوتن در جشنواره شرکت کرده و معتقد است همین که افرادی در جشنواره گرد هم می‌آیند و در مقابل داوران ساز می‌نوازند فرصت مغتنمی است و دوست دارد جشنواره‌های بیشتری در زمینه موسیقی برگزار شود.

 سودا حامدی 11 سال دارد و کلاس پنجم را به پایان رسانده، برای دومین بار در جشنواره شرکت کرده و می‌گویدک «سال گذشته که در جشنواره شرکت کردم مدت زیادی نبود که در زمینه موسیقی فعالیت می‌کردم اما اکنون 2 سال است که آموزش می‌بینم و با تلاش و آمادگی بیشتری در جشنواره شرکت کردم».

اجرا در جشنواره را دوست دارد و به نظر او بهره‌مندی از حضور فعالان موسیقی خارجی در این جشنواره، نقطه قوت است. در بخش دسرکوتن شرکت کرده ضمن اینکه 6 سال است تنبک را هم آموزش می‌بیند.

وقتی کوچکتر بود از روی یک آگهی تبلیغاتی، به آموزشگاه موسیقی رفته و فعالیت در زمینه موسیقی را شروع کرده و به سفارش استاد موسیقی‌اش، یادگیری ساز دسرکوتن را به عنوان یک مازندرانی، اولویت خود قرار داده است.

پدرام جهانی‌نسب از دیگر شرکت‌کننده‌های بخش رقابتی ساز نقاره است، 9 سال دارد و از 6 سالگی، موسیقی را در کنار پدر و برادر خود آموخته است.



سومین سال است در جشنواره شرکت می‌کند و امیدوار که امسال بتواند مقامی کسب کند. سال نخست جشنواره لیلم در بخش آواز شرکت کرده و حالا دومین است که در بخش نقاره شرکت می‌کند. می‌خواهد وقتی بزرگ شد در کنار فعالیت موسیقی، پزشک شود، از دیدن گروه‌های مختلف در جشنواره و این گردهمایی موسیقایی خوشحال است.

پدرام، یلدا و سودا تنها بخشی از امیدهای موسیقی مازندران هستند که در جشنواره لیلم، جوانه می‌زنند و لیلم درختی پربار است و ثمره آن را در آینده موسیقی مازندران نظاره‌گر خواهیم بود.

گفتنی است جشنواره لیلم از ابتدای مردادماه در ساری شروع به کار کرده و تا پنجم مرداد ادامه دارد. از شب نخست جشنواره تا چهارشنبه سوم مردادماه، گروه‌های موسیقی از 9 شب در بوستان ولایت ساری به اجرای برنامه می‌پردازند. این برنامه در روز پنجشنبه چهارم مردادماه در مجتمع دنیای آرزو برگزار می‌شود و دنیای آرزو در روز جمعه پنجم مردادماه، میزبان مراسم اختتامیه خواهد بود.

لیلم فرصتی برای رونق گردشگری مازندران است

محمد غلامی در حاشیه برگزاری نخستین روز از جشنواره لیلم اظهار کرد: سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم از صبح دوشنبه در سالن هلال احمر مازندران در ساری شروع به کار کرد.

وی با اشاره به اینکه بخش رقابتی صبح‌ها در سالن هلال احمر مازندران برگزار می‌شود، افزود: بخش جنبی جشنواره هم از ساعت 21 تا 24 در بوستان ولایت تا روز چهارشنبه برقرار است، روز پنجشنبه این مراسم از ساعت 18 تا 20 در مجتمع دنیای آرزو برگزار می‌شود و اختتامیه جشنواره هم از ساعت 19 روز جمعه در همین مجتمع برگزار خواهد شد.

 مدیر اجرایی سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم گفت: در بخش جنبی جشنواره هر شب یک گروه موسیقی از مازندران، 2 گروه موسیقی البرزنشین، یک گروه نواحی ایران و یک گروه خارجی در بوستان ولایت ساری به اجرای برنامه می‌پردازند.

مدیر موسسه فرهنگی و هنری مهرآوا با بیان اینکه در سومین سال برگزاری جشنواره لیلم، رشد خوبی در بخش محتوایی داشتیم، تصریح کرد: رشد 10 درصدی را در ثبت نام هنرمندان در جشنواره شاهد هستیم، ضمن اینکه نسبت به دوره نخست و دوم برگزاری جشنواره، در رده زیر 19 سال با رشد 30 درصدی مواجه بودیم و این نشان می‌دهد جشنواره به اهداف خود که ایجاد نشاط اجتماعی سالم و آینده هنری فعالان جوان و نوجوان در حوزه موسیقی است، نزدیک شده است.

غلامی ادامه داد: افزایش علاقه‌مندی به موسیقی و حضور در کلاس‌‌های آموزشی باعث رونق آموزشگاه‌های موسیقی و مراکز فروش آلات موسیقی را می‌توان از دستاوردهای جشنواره لیلم دانست که به اقتصاد موسیقی استان کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه حضور علاقه‌مندان و عموم مردم در بخش جنبی جشنواره که در مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها برگزار می‌شود رایگان است، خاطرنشان کرد: لیلم فرصتی برای رونق گردشگری مازندران است و هماهنگی‌هایی با بخش گردشگری انجام شده تا تورهای گردشگری در جشنواره حضور یابند.



مدیر اجرایی سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم، نقطه قوت جشنواره را بخش منظومه‌خوانی عنوان کر کرد و گفت: بسیاری از منظومه‌های مازندران یا تاکنون شنیده نشده و یا اینکه در حال فراموشی است و جشنواره فرصتی برای احیای این منظومه‌ها است.

غلامی با بیان اینکه آموزشگاه برتر در آموزش هنر بومی و استادانی که بیشترین هنرجو را به جشنواره معرفی کنند از دیگر بخش‌های جشنواره است که امسال اضافه شده، یادآورشد: این بخش انگیزه فعالیت بیشتر برای آموزشگاه‌ها و استادان حوزه موسیقی است.

وی در پایان گفت: بیش از صد نفر به عنوان تیم اجرایی جشنواره لیلم مشغول به کار هستند.

افزایش علاقه‌مندی هنرمندان در سومین جشنواره موسیقی لیلم

دبیر سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم گفت: نخستین اتفاقی که در سومین دوره از برگزاری جشنواره لیلم شاهد هستیم افزایش شور و شوق و علاقه‌مندی هنرمندان و فعالیت بیشتر برای حضور درخشان‌تر در جشنواره است.

 محمد محمدی افزود: هنرمندان منتظر بودند جشنواره برگزار شود تا اثر خود را در جشنواره ارائه دهند و همچنین سنجشی با دیگر هنرمندان هم فراهم شود.



دبیر سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با اشاره به اینکه سعی کردیم جشنواره را به لحاظ کیفی، ترمیم کنیم و اشکالاتی که در دوره‌های قبل وجود داشت رفع شود، گفت: به همین دلیل به سمت داوری تخصصی و تخصصی‌تر حرکت کردیم، چراکه در دوره‌های قبلی ممکن بود در داوری پنج درصد خطا صورت گیرد و با داوری تخصصی‌تر، به دنبال رفع این مشکل هستیم.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: امسال بخش منظومه‌خوانی هم به جشنواره اضافه شده که فرصت خوبی برای شنیدن و یادآوری منظومه‌های ارزشمند مازندرانی است.

محمدی ادامه داد: توسعه این جشنواره به شهرستان‌های بیشتر با هدف افزایش جذب مخاطب و بهره‌مندی مردم دیگر شهرها از موسیقی، از دیگر اقدامات جشنواره لیلم در دوره سوم است.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی با سرشت مردم این خطه عجین است و با توسعه جشنواره، به دنبال نشاط اجتماعی هستیم که پویاتر و سالم‌تر اجرا شود.

این مسئول یادآور شد: امسال سعی کردیم با حضور استادان بزرگ موسیقی ایران، چند کارگاه تخصصی هم برای فعالان حوزه موسیقی برگزار کنیم تا با گستره بیشتری از فرهنگ مازندران و تاثیر و قدمت آن آشنا شوند که این هم از دستاوردهای جشنواره لیلم است.

دبیر سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با اشاره به حضور گروه‌های موسیقی از سه کشور قراقستان، آذربایجان و افغانستان در سومین جشنوره موسیقی لیلم، گفت: هنرمندانی از استان‌های سیستان و بلوچستان، سمنان، گلستان، گیلان، هرمزگان، لرستان و خراسان و مازندران هم در این جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازند.

*مطلب مرتبط:

سومین جشنواره موسیقی «لیلم» آغاز به کار کرد

 



    ©2013 APG.ir