تعداد بازدید: 2398

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 30 مرداد 1397-8:0

برای نخستین بار در استان؛

سند توسعه فرهنگی و هنری قائم‌شهر تدوین شد

طرحی با عنوان «طرح توسعه فرهنگی و هنری شهرستان قائم‌شهر» از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قائم‌شهرتدوین شده که سند توسعه فرهنگی و هنری این شهرستان است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، مهدی خلیلی، پژوهشگر: یکی از گام‌‌های جدید در نظام برنامه‌ریزی کشور، پیش‌بینی، طراحی و تدوین اسناد توسعة فرهنگی و هنریِ شهرستانی، جهت تقویت نگاه جامع‌تر به برنامه‌‌های استان است.

به منظور اهمیت‌دادن به مقوله توسعه فرهنگی، طرحی با عنوان «طرح توسعه فرهنگی و هنری شهرستان قائم‌شهر» از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قائم‌شهر در دستور کار قرار گرفت.

سند توسعه فرهنگی و هنری شهرستان قائم‌شهر، سندی راهبردی است که با توجه به قابلیت‌ها، محدودیت‌ها و تنگنا‌های توسعه شهرستان، اصلی‌ترین جهت‌گیری‌ها در زمینة فعالیت‌‌های فرهنگی و هنری شهرستان را در چارچوب قانون برنامه پنجم توسعه، نظریه پایه توسعه و الگوی اسلامی ـ ایرانی تعیین می‌کند.

در این سند؛ قابلیت‌ها، محدودیت‌ها و تنگناها و مسائل اساسی توسعة فرهنگی و هنری در محدودة شهری و بعضاً با دید شهرستانی بررسی شده است.

برای اجرای این طرح مطالعات گسترد‌ه‌ای از طرح‌‌های مشابه در استان‌‌های مختلف صورت گرفت و پس از فیش‌برداری به نگارش مقدماتی آن پرداخته شد.

جهت تکمیل این طرح، داده‌‌های آماری از ادارات شهری و شهرستان قائم‌شهر که مرتبط با امور فرهنگی و هنری است مانند فرمانداری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌‌های عمومی و تربیت‌بدنی گردآوری و سامان‌دهی شد و به فرمت مدّنظر این طرح درآمد.

تهیه جدول‌ها، نقشه‌‌های مکان‌‌‌های فرهنگی و هنری و نمودارها و هشت طرح پیشنهادی از دیگر اقدامات این سند توسعه است.

قالب این طرح علمی و از منابع معتبر بهره گرفته شد. این سند و طرح با رویکرد فرهنگی و هنری این شهرستان (قائم‌شهر) در استان مازندران پیشگام است.

تدوین سند چشم‌انداز قائم‌شهر، اقدامی چندمنظوره است که مهم‌ترین هدف آن‌ در موارد زیر خلاصه می‌شود:

1. نشان دادن تعهد و نحوة مشارکت فعالانه مدیرانِ شهرستان قائم‌شهر در جهت تحقق توسعه فرهنگی و هنری.

2. نشان دادن کمبود فضا‌های مرتبط.

3. آسیب شناسی و نشان دادن حدّ استاندارد فضا‌های فرهنگی در سطح شهرستان.

4. ترسیم آیندة مطلوب شهرستان قائم‌شهر و تعیین سوگیری توسعه و تعالی آن.

5. کمک به ارتقای مؤلفه‌‌های فرهنگی و هنری شهرستان با حمایت مسؤولان، آحاد شهروندان حقوقی (ادارات، نهادها، شرکت‌ها و صنایع فعال در سطح شهرستان) و شهروندان حقیقی آن، تا بتوانند تصمیم بگیرند که چگونه می‌خواهند در فرآیند تحقق چشم‌انداز مطلوب فرهنگی شهرستان خود مشارکت فعال داشته باشند.

این طرح با نظارت آقای سیّدعلی علوی -رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلمی قائم شهر- و آقای حسین نورانی -از کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران- و با نگارش مهدی خلیلی و زنیره مربی در سال 1396ـ1397 اجرا شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به واحد پژوهشِ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، نسخه‌ای از این طرح را تهیه کنند.


  • شنبه 3 شهريور 1397-9:11

    تدوین سند و داشتن چشم انداز و برنامه برای مدیران بسیار ارزشمند است ولی ساز و کار تدوین بر اساس اجماع نخبگان و شرکای فرهنگی و اجتماعی شهرستان ضروری است شایسته است در تدوین سند های مشابه پیش نویس آن در اختیار همه برای اغلام نظر قرار گیرد و همچنین سند تدوین شده در اختیار عموم برای ارزیابی و روند پیشرفت در احرا قرار گیرد

    • سه شنبه 30 مرداد 1397-20:18

      باید طرح جالبی باشه

      • سه شنبه 30 مرداد 1397-14:0

        آقای خلیلی همینی هستن که کتاب باستان شناسی قائمشهر رو نوشتن؟


        ©2013 APG.ir