تعداد بازدید: 3217

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 13 شهريور 1397-23:49

15 شهریور؛

جشنواره «کدو» در قائم شهر برگزار می شود

نخستین جشنواره «کدو» 15 شهریورماه در روستای وسطی کلای قائم شهر برگزار می شود.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: فرامرز بزرگی –رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره- گفت: نخستین جشنواره «کدو»، پنجشنبه 15 شهریورماه در روستای وسطی کلای قائم شهر برگزار می شود.

وی با بیان این که بازارچه محلی و نمایشگاه جانبی جشنواره از ساعت 11 صبح آغاز به کار می کند، زمان شروع برنامه اصلی را ساعت 15 اعلام کرد که تا ساعت 19 ادامه می یابد.

به گفته بنیانگذار مجموعه گردشگری «اساره سو» برنامه های اصلی جشنواره کدو، اجرای مراسم آئینی، فرهنگی، بازی های محلی و  موسیقی است.
 
بزرگی تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش همدلی، هم چنین رشد و توسعه آیین ها و فرهنگ بومی را از اهداف این جشنواره بیان کرد و افزود: از دیگر هدف های جشن کدو، توسعه محصولات غذایی محلی، توجه بیشتر به میراث  و هنرهای دستی، همراهی با محیط زیست و منابع طبیعی و رشد و ترویج فرهنگ گردشگری است.

وی در ادامه اظهار کرد: بیشتر خانواده‌های مازندرانی، در گوشه آشپزخانه‌شان یک یا چند کدو نگه می‌دارند و یکی از اصیل‌ترین خوراک‌های مردم نیز هم«کَئی پِلا» است.



به گفته این فعال گردشگری، کدو که خواص دارویی زیادی دارد، نمادی متفاوت برای ساکنان مازندران است و قدیمی‌ترها علاوه بر مصرف کدو در آش های محلی، در طول هفته دست‌کم یک بار «کئی شی» یا «کئی پلا» را سر سفره می‌گذاشتند.

گفتنی است برای رسیدن به مکان جشنواره باید بعد از «پل هوایی» قائم شهر  به سمت «کتی سر» حرکت کرد و سه کیلومتر جلوتر در زمین ورزشی روستای وسطی کلا به مکان جشنواره رسید.

 



    ©2013 APG.ir