تعداد بازدید: 3802

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 15 شهريور 1397-13:36

اینجا خانه‌ی هنرمندان است

رئیس خانه هنرمندان ساری: هنرمندان به دلیل نداشتن صنف قانونی نتوانسته اند مطالبات خود را دریافت کنند. تصمیم گرفته شد با توجه به پتانسیل بالای ساری  و ظرفیت های کمی و کیفی هنرمندان در شاخه های مختلف هنری، خانه هنرمندان را تشکیل دهیم.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، حلیمه خادمی: «عبدالرضا اتحاد» عضو هئیت علمی دانشگاه و مدرس انجمن خوشنویسان ایران و رئیس خانه هنرمندان ساری است؛ تشکلی که به همت جمعی از هنرمندان مرکز استان پایه گذاری شد. در مورد این خانه با اتحاد گفتگو کردیم.

استارت تشکیل خانه هنرمندان چه زمانی زده شد؟

استارت کار  از دو سال پیش به کمک دوستان زده شد و در آذر ماه 96 به عنوان یک سازمان مردم نهاد با دریافت مجوز از سوی  وزرات کشور آغاز به کار کرد.

علت تشکیل خانه هنرمندان ساری چه بوده و چه اهدافی را پیگیری می کنید؟

تمامی صنوف جهت احقاق حقوق زیر مجموعه خود  دارای یک خانه یا کانون و حمایت از زیر مجموعه خود را عهده دار هستند. هنرمندان به دلیل نداشتن صنف قانونی نتوانسته اند مطالبات خود را دریافت کنند. تصمیم گرفته شد با توجه به پتانسیل بالای ساری  و ظرفیت  های کمی و کیفی هنرمندان در شاخه های مختلف هنری، خانه هنرمندان را تشکیل دهیم. مهم ترین هدف این مجموعه حمایت از هنرمندان در بخش های مختلف است.

همان طور که گفته شد، هدف اصلی ما حمایت از هنرمندان است. برپایی نمایشگاه دانمی هنرمندان ساروی در مجموعه دنیای  آرزوها  نخستین حرکت خانه هنرمندان جهت ارائه خدمات در خور شایسته است که توافق اولیه شده است. برگزاری کلاس های آموزشی تخصصی حرفه ای توسط هنرمندان ساروی در رشته های مختلف از برنامه های خانه هنرمندان است که مبلغی به عنوان سهم خانه هنرمندان در نظر گرفته می شود و مابقی درآمد به استادان پرداخت خواهد شد. در اکادمی هنر هم از تمام آموزشگاه های فعال هنری که حدود75 آموزشگاه است، دعوت خواهیم کرد.

چه اقشاری از هنرمندان می توانند به عضویت این صنف درآیند؟

چهارده انجمن  زیر مجموعه خانه هنرمندان مشغول به فعالیت هستند که در طول هفته جلسات متعدد و مستمر بر اساس تقویم سالانه برگزار می شود. به زودی سایت خانه هم راه اندازی می شود و هنرمندان می توانند در این  سایت ثبت نام کنند. به جز 9 انجمن اصلی که در کشور فعال هستند، نظیر نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک، خوشنویسی، تئاتر، سینما، عکاسی و صنایع دستی که رشته اصلی محسوب می شوند، انجمن رسانه هم تشکیل شده و مشغول فعالیت است. انجمن طبیعت گردی و انجمن نورپردازی محیطی نیز جز زیر مجموعه محسوب می شوند. و چند کارگروه مانند معماری، باستان شناسی، پزشکان هنرمند و اصناف هنرمند هم در حال شکل گیری است.

عضویت در خانه هنرمندان به چه صورت  است؟

عضو وابسته، پیوسته، پیشکسوت و افتخاری چهار نوع شکل عضویت است که بر اساس تصویب نامه در خانه هنرمندان وجود دارد. این عضو گیری توسط هئیت مدیره صورت می گیرد.

خانه هنرمندان آیا فقط  متعلق به شهر ساری است یا شهرهای اطراف را هم شامل می شود؟ شاید هنرمندی اهل ساری نباشد و ساکن مرکز استان باشد، او را هم شامل می شود؟ یا برعکس هنرمند ساروی که مثلاً در تهران فعال است و کار می کند.

هر هنرمندی که در ساری مشغول فعالیت است، در این مجموعه می تواند حضور داشته باشد. تمام ساروی های هنرمند و هنرمندان ساروی که در شهرهای دیگر مشغول به فعالیت هنری هستند هم می توانند عضو این انجمن باشند. فعلاً فعالیت ما در ساری و حومه است. پیشنهاد فعالیت خانه هنرمندان در استان از سوی استانداری مطرح شده و در آینده فعالیت خانه هنرمندان فراتر از شهرستان ساری خواهد شد.

مهم ترین برنامه شش ماه دوم امسال خانه هنرمندان ساری چیست؟

اختتامیه اولین جشنواره تبری سرایان توسط خانه هنرمندان روز یکشنبه 18 شهریور از ساعت 16 تا 19 در سالن ارشاد مازندران برگزار می شود. این جشنواره در جهت حمایت از زبان تبری و تبری سرایان نو اندیش شهرستان ساری و استان مازندران طراحی شد و داوری جشنواره توسط استادان مجرب صورت گرفت. پروتوکل همکاری بین خانه هنرمندان و آموزش پرورش در زمینه آموزش هنرهایی که مرتبط  با آموزش و پرورش است از برنامه های آینده است. هم چنین نخستین اکادمی هنر در ساری با کمک استانداری ،اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش ایجاد می شود. نخستین کانون استعدادیابی نونهالان و دانش آموزان هم همراه با مراحل تخصصی در شهرستان ساری راه اندازی خواهد شد.

هزینه های خانه چگونه تامین می شود؟ از محل حق عضویت یا...؟

هزینه ها تا کنون توسط اعضای هئیت مدیره پرداخت شده است و تا حالا کمک مالی دریافت نشده است. مدت  8 ماه است که دبیر خانه خانه هنرمندان در خیابان انقلاب ساری، بعد مدرسه خسرویه راه اندازی شده و جلسات انجمن ها در آنجا برگزار می شود. البته برخی مسئولان شهرستان و استان  قول همکاری و مساعدت داده اند.

به تازگی مراسم افتتاحیه داشتید در سازمان هلال احمر. کمی راجع به این برنامه توضیح دهید.

مراسم گشایش افتتاحیه خانه هنرمندان  بعد از  طی پنج ماه تلاش هئیت مدیره و انجمن ها و زیر مجموعه های خانه هنرمندان  طراحی و در شب عید غدیر با هدف معرفی ظرفیت های موجود خانه هنرمندان در سازمان هلال احمر برگزار شد. در این مراسم استاندار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد و جمعی دیگر مسئولان حضور داشتند. گروه موسیقی پاپ،کلاسیک، سنتی  و گروه موسیقی محلی مازندرانی چهار گروه موسیقی بودند که در شش آیتم  برنامه اجرا کردند و همچنین سیاه بازی تئاتر و سخنرانی استاندار از جمله برنامه های این افتتاحیه بود.
 
جلسات مختلفی تا کنون برگزار کرده اید. با کدام مسئولان نشست داشته اید؟

جلسات متعددی با مسئولان شهری و کشوری برگزار شد. نشست با آقای صالحی  وزیر فرهنگ و ارشاد، یوسف نژاد و دامادی  نماینده های مردم ساری در مجلس، استاندار مازندران، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مدیر کل اسبق و کنونی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی و گردشگری از جمله چهره هایی بودند که با ما نشست گذاشتند.

 



    ©2013 APG.ir