تعداد بازدید: 3743

توصیه به دیگران 1

جمعه 9 فروردين 1398-23:28

گزارشی از تخریب منازل مردم در سوادکوه توسط اداره راه وشهرسازی

آن‌سوی تخریب

چند روزی است اداره کل راه و شهرسازی مازندران، مشغول تخریب واحدهای مسکونی، در یک منطقه رانشی در پل سفید است. مردم می‌گویند وقتی بتوان با دیواره‌سازی جلوی رانش را گرفت، چرا تخریب بنا صورت می گیرد؟


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: 6 ماه پس از رانش خیابان شهید بهشتی شهر پل سفید، مسئولان به این نتیجه رسیدند کل ساختمان های متعلق به مسکن و شهرسازی را که 16 واحد است، تخریب کنند؛ یعنی پاک کردن صورت مساله به جای حل مشکل!

  بهانه‌ی این تصمیم سبک‌سازی منطقه از رانش های بیشتر است.

پرسش این است که آیا تخریب 16 واحد مسکونی در منطقه‌ی محرومی چون پل سفید، در شرایطی که بعد از سیل و چند رانش‌، برخی مردم با مشکل مسکن روبه رو شده اند، عاقلانه است؟

 اصلاً تکلیف ساکنان این واحدها چه می شود؟ یکی از ساکنان فرزند معلول دارد و سایران نیز جزو اقشار آسیب پذیر جامعه اند.

از قرار حکم تخلیه این واحدهای رانشی بدون در نظر گرفتن وضعیت و عاقبت افراد ساکن در آن صادر شده است.

*ماجرای این خانه ها چیست؟

در سال‌های دور، زمین این واحدهای مسکونی توسط اهالی شهر برای ساخت خانه مدیران ادارات اهدا شده بود. نگهداری و حفاظت بناها نیز در اختیار مسکن و شهرسازی قرارداده شد.

با گذشت زمان و فرسوده شدن ساختمان¬ها و رانشی بودن محل، اینک برای کم کردن هزینه های دولتی، راه و شهرسازی تصمیم به تخلیه و سپس تخریب منازل گرفته است.

چندی پیش استاندار مازندران از این منطقه در خیابان شهید بهشتی پل سفید بازدید کرد و قرار شد از سوی شهرداری، سد حائلی بسته شود. اما 24 ساعت از بازدید احمد حسین زادگان و تصمیم گرفته شده نگذشته بود که خبر تخریب ساختمان‌ها در شهر پیچید.

از این 16 ساختمان، 4 واحد در معرض خطر قرار دارد، لیکن برای تخریب 12 ویلای دیگر ضرورت چندانی وجود ندارد.

*تخریب کنند، کجا برویم؟

مراد سگالو صاحب خانه‌ای در پایین دست این منطقه رانشی به مازندنومه می‌گوید: «از مهر ماه 97 با رانش منطقه، خانه¬ام در معرض خطر قرارگرفت و این روزها شاهد تخریب واحدهای مسکونی هستیم. به نظر من به جای تخریب بناها، ابتدا باید سدبندی در برنامه اداره کل راه و شهرسازی مازندران قرار می گرفت.

این شهروند پل سفیدی با اشاره به اینکه شاید تخریب‌ها موجب سبک شدن زمین‌ها شود، اما بدون سدبندی به مرور زمان رانش ها ادامه خواهد یافت، ادامه داد: تخریب ها در پایین دست، بدون سدبندی، خانه‌های بالا دست را در معرض خطر قرار خواهد داد.

وی تصریح کرد: چند روز قبل استاندار مازندران در بازدید خود مقرر کرد از سوی استانداری اعتباری داده شود تا مشکل اعتباری بستن سد حل شود، اما نمی دانم به یکباره چه اتقاقی افتاد که از اواخر هفته گذشته به تخریب اقدام کردند.

در همین زمینه سکینه سگالو با گلایه اذعان کرد: به ما می گویند شب‌ها در خانه نمانید، باید با این سن و سال و وضعیت به خانه‌ی چه کسی برویم؟

وی ادامه داد: با ترس از رانش در خانه مانده ایم، اما به جای مقاوم سازی، در حال تخریب منازل مردم هستند. منزل ما نتیجه‌ی یک عمر زندگی من و شوهرم هست که یک بازنشسته است.

این شهروند تصریح کرد: بارها به مسکن و شهرسازی سوادکوه مراجعه کرده‌ایم، اما فقط می‌گویند شب‌ها در منزل نمانید! حاصل یک عمر زندگی و وسایل منزل خود را کجا ببریم؟



* طبق دستور عمل می کنیم

سیراله جعفری آبکسری -رئیس مسکن و شهرسازی شهرستان سوادکوه- اما به ما گفت: با توجه به اینکه خاک منطقه اشباع شده، با سبک‌سازی می‌کوشیم جلوی رانش‌های بعدی را بگیریم.

او در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای بعد از تخریب این 16 واحد دارید، می‌گوید: هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته ایم. ما طبق دستور عمل می کنیم و حکم تخلیه و تخریب این واحدهای مسکونی را داریم.

رئیس اداره مسکن و شهرسازی سوادکوه با بیان این که بلایای طبیعی دست ما نیست و ما مسئول رانش یا سیل نیستیم، تاکید کرد: عمر مفید این ساختمان¬ها به پایان رسیده و با بازید مسئولان کشوری به این نتیجه رسیدند که ساختمان ها تخریب شود.



* فقط 2 واحد تخریب می‌شود

منطقه مورد بحث، هنوز دچار رانش و اشباع بودن خاک است. نمی‌دانیم ضربه‌هایی که جهت تخریب به ساختمان‌ها وارد می شود، کارشناسی شده است یا خیر و آیا سبب تحریک خاک نمی شود؟

زمینی که وقفی است، بعد تخریب بناها در اختیارکدام ارگان قرار می‌گیرد و آیا ساخت و ساز تازه ای صورت خواهد گرفت؟ آینده مردم و این منطقه چه خواهد شد؟

 سید محمد نظری -مدیرکل مسکن و شهرسازی استان مازندران- به مازندنومه می گوید: 12 واحدتکی و 2 واحد 2تایی در این مجموعه قرار دارند. از سال گذشته حرکت خاک در این منطقه شروع و محل با ریزش و رانش مواجه شده است.

 وی با بیان این که با شکایت آقای سگالو، مسکن و شهرسازی موظف شد طی یک ماه شرایط را تثبیت کند، گفت: 12 واحد قدمت 42 ساله دارند و سایر ساختمان‌ها 31 ساله هستند. مالکیت این واحدها به سازمان ملی زمین و مسکن تعلق دارد که هئیت مدیره وکارشناس از آن بازدید کرده، دستور دادند این ساختمان ها جمع آوری شود و از پایه ستون بندی و دوباره ساخت و ساز با تعداد واحدهای بیشتر به همراه مقاوم سازی صورت گیرد.

نظری در پاسخ به این پرسش که آیا در این بازه زمانی تخریب 12 واحد مسکونی کار صحیحی است و بار مالی و روانی برای مردم به همراه ندارد، اظهار می‌کند: ساختمان های سازمانی باید تعیین تکلیف و فروخته و پول فروش به حساب خزانه واریز شود. در شهرهای زیر 25 هزار نفر اختیار به فرماندار داده می¬شود تا این فضا در اختیار مسئولان شهرستان قرار دهد. در بازدیدهای کشوری از آبان سال گذشته تصمیم به تخریب گرفته شد تا با در اختیار قرار دادن منابع، واحدهای مناسب‌تری ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اعلام آمادگی کرده در بحث دیواره‌سازی مشارکت خواهد کرد، افزود: با مشارکت شهرداری زمین یا تعدادی واحد در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

نظری تصریح می‌کند: نگاه ما به ورودی استان مازندران، ویژه است. سهم اراضی موقوفه مشخص است و بر اساس قرارداد، اجاره سالانه‌ی آن پرداخت می شود.

وی تاکید می‌کند: با ستون بندی مناسب می توان دوباره در این مکان ساخت و ساز انجام داد.

این مسئول با اشاره اینکه حکم این ساختمان ها از آبان ماه گرفته شده است، ادامه داد: ما طبق دستور استاندار عمل خواهیم کرد تا اتفاقات خوبی رقم بخورد. صد درصد قول می دهم دوباره اینجا ساخته می شود.

وی با تاکید براینکه فعلاً تخریب دو واحد جلویی مدنظر است و ساختمان‌های دیگر در دستور تخریب نیست، یادآور شد: برای سبک سازی تصمیم گرفته شد تا 2 واحد تخریب شود و 12 واحد دیگر باید وارد مرحله گرفتن پروانه شوند.  تمام تمرکز ما روی قسمت رانشی است و با بقیه‌ی واحدها کاری نخواهیم داشت.

نظری تاکید کرد: تا شرایط ساکنان واحدها تثبیت نشود، تخریب صورت نمی گیرد. هم‌چنین با توجه به اینکه خانواده‌ای دارای معلول هستند، تخلیه ای نخواهیم داشت.



* به تخریب منازل مردم نیازی نیست

با وجود این‌که مدیر ارشد استان مازندران،  بر حفظ و مقاوم‌سازی این واحدها نظر دارد، حتی اگر در فاز نخست تنها 2 واحد هم تخریب شود، حداقل 2 خانواده به دردسر شدید خواهند افتاد.

اضافه کردن تعداد آواره‌ها و بی خانمان‌ها در این شرایط بد اقتصادی، هنر نیست!

هرچند مهندس نظری گفته تنها 2 واحد تخریب شده، اما برخی شاهدان عینی گزارش داده‌اند که تخریب ها ادامه دارد.

مردم می‌گویند وقتی بتوان با دیواره‌سازی جلوی رانش را گرفت، چرا تخریب و بعد هم ساخت بنای جدید به جای آن؟ و آیا اصلاً در این شرایط اعتباری و بودجه‌ای کشور و خسارت‌های سیلی که آمده، می‌توان امیدی به ساخت  وساز تازه داشت؟

شاید تخریب 2 واحد برای سبک‌سازی منطقه رانشی ضرورت داشته باشد، لیکن راه ارزان‌تر، مرمت و بازسازی است.

بعد از گذشت 6 ماه اعتباری جهت بستن سد تخصیص پیدا نکرد، چگونه اعتبار میلیاردی برای ساخت واحدهای مسکونی جدیدتخصیص خواهد یافت؟

این بناها از نظر ساخت مقاوم هستند. با زه‌کشی، دیواره‌سازی و جمع‌آوری فاضلاب‌ها می توان از اشباع خاک و رانش جلوگیری کرد.  به تخریب منازل مردم نیازی نیست.

*برای تماشای ویدئوی یک دقیقه ای این گزارش به کانال تلگرامی مازندنومه مراجعه کنید.

*مطالب مرتبط:

«رانش» پل سفید را خواهد برد

کسی برای مردم سوادکوه هشتک نمی زند!



 


  • سه شنبه 13 فروردين 1398-9:7

    ظاهراٌ آقایان به بهانه رانشی بودن زمین می خواهند تک واحدی های قدیمی را تخریب و به جای آن برج سازی کنند .
    استاد محترم ، اگر زمین رانشی است که مجموعه سازی بر روی آن به هیچ وجه عقلانی نیست . اگر هم قصد داشتید واحدهای موجود را تخلیه نمائید ، حد اقل فکری برای اسکان ساکنان آن قبل از تخریب می نمودید . برادر جان مثلاٌ ما مسلمان هستیم .
    از آبگرفتگی های سراسر کشور که مسئول اوّل آن وزارت راه و شهرسازی است چه خبر !؟ به جای تخریب منازل مردم بهتر است فکری برای آبگرفتگی شهرهای ما بکنید .
    جای تعجب دارد که وظیفه نیروی انتظامی را اداره راه و شهرسازی انجام می دهد و وظیفه راه و شهرسازی را نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش . زهی به این مدیریت .


    ©2013 APG.ir