تعداد بازدید: 3412

توصیه به دیگران 0

جمعه 24 آبان 1398-21:1

پرواز پسماند

از زیراب که به سمت روستای بهمنان حرکت می کنی، در میانه راه زباله ها بر روی درختان، جای پرندگان لانه کرده اند. انگار زباله ها به پرواز در آمده اند! شیرابه ها از هر سو وارد رودخانه می شود و کشاورزی در پایین دست، محصولی جز سرطان ندارد.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، حلیمه خادمی: روزی از دل جنگل، رایحه‌ی چوب و علف به مشام می رسید اما امروز بوی زباله جای آن رایحه های دل انگیز را گرفته است.

 از زیراب که به سمت روستای بهمنان حرکت می کنی، در میانه راه زباله ها بر روی درختان، جای پرندگان لانه کرده اند.

انگار زباله ها به پرواز در آمده اند! شیرابه ها از هر سو وارد رودخانه می شود و کشاورزی در پایین دست، محصولی جز سرطان ندارد.

در کتاب های درسی آموختیم با پسماند گیاهان و برگ ها، زغال سنگ تولید می شود؛ عده ای به گمانم با پسماند نیت کرده اند در آینده سرطان استخراج کنند و موضوعات کتاب های درسی استخراج سرطان خواهد بود، نه زغال سنگ!

*فقط روی کاغذ

یکی از اهالی منطقه بهمنان می گوید:  «بیش از 20 راس از دام اهالی به علت ورود به محل دفن زباله شهری زیراب از بین رفته اند.»

حیوانات وحشی و پرندگانی که از محل دفن زباله تغذیه می کنند ناقل بیماری های فراوانی هستند. اینجا در پاییز، به جای اینکه روی برگ های زرد و خشک قدم بزنی، باید پا روی زباله ها بگذاری!

یکی از اهالی همین منطقه به مازندنومه می گوید: «در 5 سال اخیر پیگیری ها و نامه نگاری‌های زیادی انجام شد که فقط روی کاغذ باقی ماند و خروجی آن چند بازدید و عکس یادگاری بود!»

با هر بار بارش باران، آلودگی وارد آب‌های زیر زمینی می شود. درختان پایین دست در حال خشک شدن هستند و گردشگران با اشتشمام بوی نامطبوع زباله فراری می شوند.



*جهنم واقعی

نخستین باری که به محل دفن زباله ی زیراب رفتم و کوه زباله را از نزدیک به چشم می دیدم، وحشت کردم! احساس می کردم به دنیایی دیگر وارد شده ام. جهنم واقعی بود.

چند نفر در میان این کوه کثیف مشغول تفکیک زباله بودند! بیشتر از چند دقیقه نتوانستم تحمل کنم و برگشتم.

به خانه که برگشتم، شاید صد مرتبه دست هایم را شستم،کفش هایم را دور انداختم و تا چند روز نمی توانستم غذا بخورم.

روزی دیگر به محل دفن زباله شهر پل سفید می روم؛ با تجهیزات کامل شامل دستکش، ماسک و چکمه.

راننده لودر مشغول دفن زباله است. تعدادی از پرسنل بخش خدمات شهرداری  در حال آهک پاشی و بولدوزری هم در حال خاکریزی و احداث سکوی تخلیه زباله است.

دو نفر هم مشغول پاکسازی لاگن شیرابه هستند. با تکه چوبی که دو سر آن به سیم مفتولی وصل است، زباله ها را از وسط لاگن به کناره کشیده، با بیل از داخل لاگن خارج می کنند.

یکی از کارگران که مرا می شناسد، از من می خواهد در محل مناسب تری استقرار یابم تا کفش ها و لباسم آلوده نشود. شرمنده اش می شوم، چرا که نان خانواده اش را میان زباله هایی می یابد که ما تولید می کنیم.

بنا مشغول ساخت اتاقک نگهبانی محل دفن زباله شهری است. از راننده لودر می پرسم چند بار در هفته عمل خاک پاشی و دفن را انجام می دهی؟ پاسخ می دهد: دو بار در هفته.

جای شکرش باقی است که اینجا کسی در محل دفن، مشغول تفکیک زباله نیست.



*اخطار محیط زیست

فرهنگ تفکیک زباله از مبداء باید نهادینه شود و مردم باید بدانند تفکیک در مقصد امکان پذیر نیست.

برای بار چندم که راهی سایت زباله شهر پل سفید می شوم، کار پیشرفت بیشتری داشته است. کارگران مشغول محصور کردن اطراف محل دفن زباله هستند. شیرابه ها با زهکشی از طریق بلوک های مختلف به سمت لاگن هدایت می شود.

برای رسیدن به این مرحله بیش از 200 میلیون تومان هزینه شده است و برای شهرداری های کوچک و کم در آمدی چون پل سفید و زیراب، این هزینه ها مبلغ بالایی است. از بودجه سامان دهی پسماند زباله مبلغی به این شهرها تعلق نمی گیرد و اعتبار راهی شهرهایی می شود که قرار است در آنجا روزی روزگاری کارخانه زباله سوز ساخته شود!

بولدوزر اجاره ای بعد از 10 روز کار، سوار بر کفی می شود تا به شهری دیگر انتقال یابد. محل جدیدی در پایین دست برای مواقع ضروری در حال آماده سازی است.

جاده بهمنان همچنان بدون بهسازی باقی مانده است و محل دفن زباله شهری زیراب فاصله کوتاهی با جاده دارد.

ابراهیم فلاحی -رئیس محیط زیست شهرستان سوادکوه- به ما می گوید: «شهرداری ها برابر قانون مکلف هستند پسماند را در حوزه شهری و اطراف حریم خود مدیریت و با عوارضی که شهرداری ها از مردم دریافت می کنند باید پسماند شهری را ساماندهی کنند.»

او با اشاره به اینکه  سهل انگاری و رها شدن وضعیت محل دفن زباله شهری پل سفید و زیراب در سال های اخیر موجب شد این موضوع چندین بار در کارگروه پسماند مطرح شود، اظهار داشت: «به شهرداری ها از طریق مراجع قضایی  اخطار دادیم و از مدیران پسماند شهری که همان شهرداران هستند درخواست کردیم مسئله پسماند  مدیریت و ساماندهی شود.»

فلاحی با اشاره به اینکه طرح تفکیک زباله شهری در پل سفید به خوبی آغاز شده و حتی رتبه استانی هم دریافت کرده بود، ادامه داد: «طرح تفکیک پل سفید به علت بروز برخی مشکلات به کندی پیش می رفت که با دستور فرماندار بار دیگر در اولویت دستور کاری شهرداری قرار گرفت.»



وی با بیان اینکه بعد از ارسال  اخطاریه به شهرداری ها از سوی مراجع قضایی، با نظارت کارشناسان استانی و همکاری شهرداری، وضعیت سایت زباله شهری مطلوب شده است افزود: «زباله هایی که در پایین دست محل دفن زباله شهری پل سفید رها شده بود، در یک پویش همگانی پاکسازی شده است.»

فلاحی تصریح کرد: «طرح احداث نگهبانی برای سایت زباله شهری پل سفید به پایان رسیده است که با اجرای این طرح زباله هایی که از روستاها به محل دفن زباله شهری پل سفید انتقال داده می شود مدیریت خواهد شد تا پراکندگی زباله در اطراف محل دفن زباله را از بین رود.»

این مسئول با تاکید براینکه کارگران تفکیک زباله در مقصد، از محل دفن زباله شهری پل سفید به طور کامل خارج شده اند، ادامه داد: «خروج کارگران از محل دفن زباله شهری پل سفید امری مهم بوده که به درستی  توسط شهرداری مدیریت  و انجام شد.کارگرانی که در مقصد کار تفکیک انجام می دهند مانع کار پرسنل شهرداری و با پاره کردن کیسه های زباله و پخش شدن زباله ها در محل دفن موجب پراکندگی زباله ها می شوند.»

فلاحی  با تاکید بر اینکه دفن بهداشتی  در محل دفن زباله شهری پل سفید کاملاً اجرا شده است، اظهار داشت: «تا حدود زیادی از شیرابه ها به سمت لاگن هدایت می شود. لاگن و زه‌کشی ها بتونی است و خاکریز برای مشخص شدن محوطه محل دفن و سکوی تخلیه پسماند نیز احداث شده است.»

رئیس محیط زیست شهرستان سوادکوه با اشاره اینکه محصور کردن اطراف محل دفن زباله شهری در نقاطی که دچار رانش شده است، با قول مساعد شهردار در دستور کار شهرداری قرار دارد، تصریح کرد:  «محل دفن زباله شهری پل سفید تا چند سال آینده که کارخانه زباله سوز قائم شهر احداث شود مشکلی نخواهد داشت.»

فلاحی با تاکید براینکه اقدامات مثبت شهرداری پل سفید جهت ساماندهی سایت زباله شهری جهت تشویق به استان ارسال خواهد شد، بیان کرد: «وضعیت محل دفن زباله شهری زیراب  نامناسب است. اعتبار استانی هم جهت ساماندهی سایت زباله شهری به شهرداری زیراب تخصیص داده شد که متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.»

وی استدلال کرد:  «در محل دفن زباله شهری در زیراب، کار دفن زباله انجام نمی شود و در حد دپو و زباله ها در بیرون از محل دفن زباله پراکنده شده است. به همین دلیل شیرابه ها از هرسو به سمت رودخانه ها و سفره های زیر زمینی »هدایت می شود که بی شک آبهای سطحی شهر و شهرستان آلوده خواهد شد.

فلاحی با بیان اینکه محصور کردن محل دفن زباله شهری زیراب به درستی انجام نشده و با چند چوب اقدام به این کار کرده اند که حتی حیوانات اهلی نیز وارد محل دفن زباله شهری زیراب می شوند، افزود:«کارگران تفکیک در مقصد در محل دفن زباله زیراب کار تفکیک در مقصد را انجام می دهند که موجب پراکندگی زباله در محیط اطراف می شود.»

وی در ادامه اظهار داشت: «مسائل سامان دهی پسماند اگر بعد از کارشناسی و اخطاریه، توسط شهرداری پیگیری نشود از طریق مراجع قضایی و قانونی اقدام و برای سامان دهی محل دفن زباله شهری زیراب، از مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.»

فلاحی گفت: «ساکنان دائمی روستاها به طور سنتی تفکیک زباله از مبداء را انجام می دهند اما خوش نشین ها که تولیدی زباله ها آنها چند برابر یک روستایی دائمی است، کار تفکیک در مبداء را انجام نمی دهند و دهیارها بحث تفکیک زباله مبداء را در دستور کار خود قرار دهند.»

این مسئول با تاکید بر اینکه برق رسانی سایت زباله در شهرهای زیراب و پل سفید در کارگروه پسماند مصوب شده است، تاکید کرد: «با برق رسانی سایت زباله می توان طرح چرخه شیرابه ها را به اجرا در آورد و از ورود شیرابه ها به آبهای زیر زمینی جلوگیری کرد.»



* ادغام زباله های تفکیک نشده روستایی و تفکیک شده شهری

فرماندار شهرستان سوادکوه هم با بیان اینکه اقداماتی که اخیراً جهت ساماندهی سایت زباله شهری پل سفید از قبیل پاکسازی محیط، دیواره سازی و خاکریزی ها انجام شده است، افزود: «وضعیت ساماندهی محل دفن زباله شهری زیراب نامناسب است که طرح دیواره کشی، ترمیم فنس های پاره و احداث لاگن اطراف محل دفن در دستور کار کارگروه پسماند قرار گرفته است.»

سعید یزدانی با اشاره به اینکه برق رسانی به محل دفن زباله شهری پل سفید و زیراب در دستور کار قرار دارد،گفت: «برق در نزدیکی محل دفن زباله شهری پل سفید وجود دارد که می توان به راحتی به  محل دفن زباله انتقال  یابد.»

فرماندار شهرستان سوادکوه با تاکید بر اینکه عمده مشکل در محل دفن زباله شهری ادغام زباله تفکیک نشده روستایی و زباله های تفکیک شده شهری است، اظهار داشت: «شهرداری ها بنا بر دستور العمل، کار تفکیک زباله از مبداء را در حد 60 درصد انجام می دهند و با توجه به اینکه محل دپوی زباله روستایی و شهری در یک مکان قرار دارد، با ورود زباله های تفکیک نشده روستایی به محل دفن زباله شهری شرایط تفکیک را برهم می زند.»

یزدانی با تاکید بر اینکه تفکیک زباله در مقصد غیر قانونی است،  ادامه داد: «مشکل تفکیک زباله روستایی در مقصد و ادغام آن با زباله شهری با همکاری محیط زیست  و شهرداری  در کار گروه پسماند مطرح و بررسی و به روزرسانی شود. دهیاری ها نیز  باید نسبت به تفکیک در مبداء فرهنگ سازی لازم را انجام دهند.»

 



    ©2013 APG.ir