تعداد بازدید: 2350

توصیه به دیگران 1

شنبه 1 ارديبهشت 1386-0:0

تجربه هاي شيراكي!

يادداشت امروز روزنامه محلي "بشيرمازندران"درباره معيارهاي شوراها براي انتخاب شهردار.


رايزني و تفاهم اعضاي جديد شوراي شهر در شهرها براي انتخاب شهردار شروع شده است. با وجود آن كه هنوز بطور رسمي فعاليت اعضاي شوراي شهرها شروع نشده است اما جلسات تعيين معيارها و شيوه انتخاب شهردار در حال انجام گرفتن است.

 در استان مازندران 51 نقطه شهري وجود دارد كه در برخي از اين شهرها براي اولين بار انتخابات شواي شهر برگزار گرديده و متعاقب آن براي نخستين بار نيز شهردار جديد معرفي خواهند شد. اين جلسات تا حصول به نتيجه كافي در قالب مصاحبه و ارائه طرح و برنامه ادامه خواهد داشت و پس از جمع بندي نتايج و ارزيابي ديدگاهها و عملكردها در مورد مصداق ها و افراد مختلف بحث و بررسي مي شود.

 پيشتر گزارشي از آخرين جلسات رايزني اعضاي شورا شهر ساري براي انتخاب شهردار منتشر شد. اين در حالي است كه در ساير شهرهاي استان مازندران موضوع انتخاب شهردار تا قبل از برگزاري مراسم تحليف و انتخاب هيات رئيسه در دستور كار قرار گرفته است.

 مردم و شهرونداني كه به شورا رأي دادند انتظار دارند كه نمايندگان آنها در شوراي شهر دقت لازم را براي انتخاب شهردار داشته باشند. شروط چندگانه براي انتخاب شهردار از جمله معيارهاي در نظر گرفته شده منتخبين مردم در شوراي شهرها است كه اين معيارها عبارتند از: عدم استفاده ابزاري و سياسي از شهرداري، فعاليت معطوف به مديريت شهري، قبول مسؤوليت چهار ساله، عدم بهره گيري از پلكان شهرداري براي ترقي در مناصب ديگر، اشراف به مسايل شهري و مردمي بودن از جمله اين شرايط منتخبان دوره سوم شوراهاي شهر در استان مي باشد. البته برخي از اعضا نيز ترجيح مي دهند در صورت مساوي بودن شرايط، از گزينه بومي بعنوان شهردار انتخاب كنند.

 با اين حال در جلسات رايزني و گفتگوهاي انجام شده در اكثر شوراها صحبتي از فرد مشخص براي تصدي مديريت شهري به ميان نيامده است. اگر چه در برخي از شهرهاي استان منتخبين جديد ترجيح دادند و تمايل دارند كه شهرداران كنوني را ابقاء كنند تا شناخت و اطلاع آنان از توانمندي ها و تجربيات آنها بيشتر و كامل تر گردد. البته همه جلسات شوراي شهر در يك فضاي بسته و محدود شكل نمي گيرد و به اين معني نيست كه مصوبات و تصميمات آنان بازتاب بيروني نداشته باشد.

اين بار ظهور و بروز طيف هاي فكري چند گانه در شوراي شهر نمي تواند بدون شفاف سازي به امور شهري بي تفاوت باشد. البته تجربه ترقي برخي از شهرداران به مناصب بالاتر سبب شده است كه در بين منتخبين جديد شورا عزم جزم شود تا از ادامه كار و ابقاء شهرداران فعلي خودداري شود. چرا كه بسياري از اين شهرداران از پست مديريت شهري به مديريت استاني و حتي كشوري ارتقاء پيدا مي كنند.

 تجربيات شيراكي در برخي از شهرهاي بزرگ مي تواند الگوي مناسبي براي برخي شهرداران تلقي شود تا بتوانند روزي بر مسند و مرتبه بالايي تكيه كنند. گذشته از ارائه شروط چند گانه يا معيارهاي مطرح شده توسط اعضاي شورا براي ابقاء شهرداران و يا انتخاب مديران جديد شهري بايد اذعان كرد كه طبق تبصره 4 وظايف و اختيارات شوراي شهر، اعضاي شورا مي توانند در آينده شهرداري را كه به معيارها و خواسته هاي قانوني و مشروع آنان تن نمي دهد، تذكر يا استيضاح كند.

 با اين حال انتظار مي رود كه در روزهاي آتي طيف هاي حاكم بر شوراي سوم شهرهاي استان مازندران بويژه مركز استان با استناد به شروط چند گانه بتوانند به يك جمع بندي مطلوب و مناسبي با انتظارات شهروندان مازندراني برسند. هر چند كه با اين شروط چند گانه و يا معيارهاي اعلام شده معلوم نيست كه آيا آقاي … و يا آقاي بعنوان شهردار انتخاب خواهند شد يا خير؟



    ©2013 APG.ir