تعداد بازدید: 3125

توصیه به دیگران 0

شنبه 30 آذر 1398-7:45

سرمایه‌گذار پارک آزادمهر سوادکوه:

تسهیلات نمی‌خواهم/ مسئولان روند اداری سرمایه‌گذاری را تسهیل کنند

علی میرزایی: پارک جنگلی آزادمهر 35 هکتار است که کتابچه طرح آن در دو فاز تهیه شده است و در کتابچه طرح 3 میلیارد تومان جهت احداث امکانات رفاهی  پیش بینی شده بود که با توجه به تورم و تحریم ها این مبلغ افزایش یافته است. از لحظه شروع به کار تا کنون هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده ام. تسهیلات نمی خواهم، اما تنها درخواست من تسریع در روند اداری کار است.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، حلیمه خادمی: با اینکه سوادکوه از استعداد و ظرفیت جذب گردشگر برخوردار است، زیرساخت های لازم جهت اسکان  پذیرایی از مسافران را ندارد.

یکی از نقاط گردشگری سوادکوه شهرک آزادمهر پل سفید است. این شهرک علاوه بر داشتن پارک جنگی، در کنار ریل واقع شده و معادن زیبایی هم در اطراف وجود دارد که می توان در جهت جذب گردشگر از این ظرفیت ها بهره برد.

پارک جنگلی آزادمهر این روزها توسط سرمایه گذار بومی تجهیز شده و آماده جذب گردشگر است.

فضای پارک در این فصل از سال بسیار رویایی است؛ آلاچیق هایی که به سبک کاهگلی تزیین شده  و برگ های زردی که در فضا به رقص در آمده اند، فضای نشاط بخش و شادی را ایجاد کرده است. امکانات اولیه هم برای گذران یک روز زیبا وجود دارد.

فضای پارک به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده که از طریق راه پله هایی  که به یک حوض کوچ می رسد به قسمت فوقانی پارک می توان پاگذاشت.

روی یکی از صندلی های کنار نرده بتنی که طراحی چوبی دارد می نشینم و با آقای علی میرزایی -سرمایه گذار این پارک- گفتگو می کنم.

او اهل روستای اساس پل سفید است. خودش می گوید از  15 سالگی از شاگردی زیر دست بناهای شهر کار خودش را آغاز کرده و الان پیمانکار و سرمایه گذار است.

-آقای میرزایی درباره پارک آزادمهر توضیح دهید؟

 با همکاری شهرداری و منابع طبیعی  قرار بر این شد در این منطقه امکانات تفریحی و رفاهی با مشارکت بخش خصوصی مهیا شود. شهردار وقت پل سفید به من پیشنهاد داد این پروژه را قبول کنم.

-این پارک چند هکتار است؟

 پارک جنگلی آزادمهر 35 هکتار است که کتابچه طرح آن در دو فاز تهیه شده است و در کتابچه طرح 3 میلیارد تومان جهت احداث امکانات رفاهی  پیش بینی شده بود که با توجه به تورم و تحریم ها این مبلغ افزایش یافته است.

-در حال حاضر پارک چه امکاناتی دارد؟

به طول هزار و 500  متر حصار کشی شده است. سرویس  بهداشتی، نمازخانه، 8 سوئیت،آلاچیق، فروشگاه، چایخانه و دفتر مدیریت از امکانات پارک است. همچنین میز و صندلی،کباب پز و مانند این ها هم فراهم شده و تا کنون بیش از  2 میلیارد تومان جهت تجهیز این پارک هزینه شده است که با احداث رستوران و نگهبانی ورودی، در فاز نخست، بیش از 90 درصد پیشرفت کاری خواهیم داشت.

-سوئیت ها دارای چه امکاناتی هستند؟

هر سوئیت 18 متر مبله است که تخت دونفره ، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی دارد.

 از آبان سال 97 این پروژه را آغاز کردم که تا پایان امسال هم باید طبق تعهدات کار فاز یک را به پایان برسانم و بهرداری کنیم البته الان هم اخر هفته های شلوغی داریم و خوشبختانه استقبال خوبی هم از فضای پارک شده است.

-در طراحی پارک چه نکاتی حائز اهمیت بوده است؟

آنچه در طراحی پارک مهم بوده اجرای یک طرح سنتی بود. سوئیت ها نمای کاهگلی دارند و داخل سوئیت ها با چوب کار شده است. سعی کردیم به نوعی بافت سنتی سوادکوه را به نمایش بگذاریم. چایخانه، شکل سنتی و قدیمی دارد. طرح صندلی ها را چوبی انتخاب کردیم. آنچه بیش از بیش برای من مهم بوده و خواهد بود این است حتی یک شاخه از درخت قطع نشود و آسیبی به بافت جنگل وارد نشود. تمام ساخت و سازها در فضای خالی پارک انجام شده است و سعی کردیم نکات فنی رعایت شود.

-در حال حاضر چند نیروی انسانی مشغول به کار هستند؟

با اینکه هنوز عملیات احداث کامل نشده است 8 نفر مشغول به کار شده اندکه با تخمینی که ما زدیم  با پایان یافتن کار هر دو فاز، بیش از 30 نیروی انسانی به طور مستقیم در این مجموعه فعالیت خواهند کرد و قطعاً از نیروهای بومی و قشر ضعیف همین شهرستان استفاده خواهم کرد.

-آقای میرزایی آیا مسئولان مرتبط با شما همکاری لازم را داشته اند؟

بله همکاری خوبی با ما داشتند خصوصاً فرماندار شهرستان که از ابتدای کار همراه ما بود و از سرمایه گذار بومی حمایت کرد. نزدیک به یک سال به دنبال مجوز رمپ ورودی بودم که انصافاً  فرماندار و شهردار با پیگیری های لازم بالاخره این کار را به سرانجام رساندند. در حال حاضر به دنبال مجوز  بهره برداری از سوئیت ها از  اداره کل گردشگری  هستم که امیدوارم در روند اداری تسریع شود.

-درباره فاز دوم پارک هم توضیح دهید.

فاز دوم دارای پارکنیگ،15  سوئیت و فروشگاه خواهد بود. در کتابچه طرح از فاز یک به سمت فاز دوم جاده ای طراحی شده که با درخواست خودم و حفظ جنگل و آسیب نرسیدن به درختان این جاده را حذف کردیم،حتی زمانی که مشغول ساخت فروشگاه بودم سقف فروشگاه را  به گونه ای برش داده ایم تا درختی که در کنار فروشگاه بود شاخه هایش آسیب نبیند.



-زمان تحویل پارک به شما آیا امکاناتی داشت؟

زمانی که این پروژه را تحویل می گرفتم فاقد هر گونه امکاناتی بود. برق،آب و گاز را به این پارک انتقال دادم و تا کنون بیش از 200 میلیون تومان جهت نورپردازی این محوطه هزینه کرده ام.

-مصالح اولیه را از کجا تهیه کردید؟

کار اصلی من ساخت و ساز است و یک کارگاه به ارزش 2 میلیارد تومان را تجهیز کرده ام. ماشین آلات را در اختیار دارم و فقط مصالح را می خرم. حتی برای ساخت میز و صندلی های پارک از نیروهای بومی استفاده کرده ام. از جوانانی که طرح و ایده داشتند بهره بردم و صندلی و میزها را ساختم. در حال حاضر  بیش از 30 نیرو در خارج از پروژه پارک در کارگاه و پروژه های ساخت و ساز من مشغول به فعالیت  هستند که حقوق و مزایای آنها به موقع پرداخت می شود.

-آیا این سرمایه گذاری برای شما در آینده سودی خواهد داشت؟ قرار داد شما چگونه تنظیم شده است؟

طبق قرارداد از زمان بهره برداری به مدت 15 سال پارک در اختیار من است بعد از مدت تعیین شده مناقصه گذاشته می شود و هرکسی در مناقصه برنده شود، می تواند پارک را در اختیار بگیرد. طبق بر آورد اولیه این پروژه 3 میلیارد و 300 میلیون هزینه دارد، اما با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات قیمت، 3 برابر قیمت پیشنهادی باید هزینه کنم تا طرح را به پایان برسانم. می توانستم با سپرده گذاری این سرمایه را حفظ  و سود ببرم اما نگاه من ایجاد اشتغال برای همشهریانم است. باورم این است که  فقط ده درصد سرمایه ام، متعلق به من است و باید به دیگران هم سود برسانم. همین که چند نفر را مشغول به کار کرده ام، دعای خانواده آنها برای من کفایت می کند.

-فرزندان شما آیا شما را همراهی می کنند ؟

بله فرزندان بیش از من فعالیت دارند. در سن 62 سالگی دیگر توان کار کردن زیاد را ندارم و فرزندانم امور را اداره می کنند. آن ها علاقه ای به پشت میز نشینی نداشتند. همیشه در کنار کارگران کار کردند و کارگران را از خانواده خود می دانیم.

-آقای میرزایی، یک پارک جنگلی با وسعت 35 هکتار در اختیار شما است چگونه در حفظ مسائل زیست محیطی این سرمایه ملی تلاش می کنید؟

پارک جنگلی آزادمهر را در هر شرایطی پاک نگه می داریم. عید امسال بیش از 4 هزار نفر گردشگر وارد پارک شدندکه در زمان کوتاه تعطیلات  از 200 کارگر روز مزد برای جمع آوری زباله ها و پاکسازی محیط استفاده کردیم. این سرمایه ملی فقط به صورت امانت در اختیار من است که در حفظ آن تلاش خواهم کرد و فقط سود کار برایم مهم نخواهد بود.

-چه برنامه هایی برای پارک دارید؟

از مهم ترین برنامه های من ایجاد تور گردشگری سوادکوه است. این پارک 800 متر با جاده اصلی و 3 کیلومتربا پل سفید،5 کیلومتر با  زیراب و35کیلومتر با  آلاشت و 50 متر با راه آهن  فاصله دارد که می توانیم تور گردشگری را راه اندازی کنیم. دریاچه شورمست، برج لاجیم،گردشگری ریلی و معدنی را در برنامه داریم. در نظر دارم در رستوران فقط غذاهای محلی سرو شود و در صورت امکان در همین اطراف غاز، اردک، دو راس گاو و گوسفند را پرورش دهم تا گردشگر از نزدیک هم شاهد زندگی سنتی در دل جنگل  باشد و هم اینکه از همین تولیدات دامی برای پذیرایی استفاده کنیم. قطعه زمینی را نزدیک پلیس راه آزادمهر دارم که در نظر دارم با کشت سبزیجات و صیفی جات، با محصولات ارگانیک از گردشگران پذیرایی کنیم.

-چه میزان تسهیلات دریافت کرده اید؟

از لحظه شروع به کار تا کنون هیچ گونه تسهیلاتی دریافت نکرده ام. تسهیلات نمی خواهم، اما تنها درخواست من تسریع در روند اداری کار است.

 



    ©2013 APG.ir