تعداد بازدید: 9328

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 30 ارديبهشت 1386-0:0

بوي بهار نارنج

 بهار نارنج،مازندران را عطرآگين کرده است.


مربا و عرق بهار نارنج يكي از بهترين سوغاتي‌هاي استان مازندران است كه هر ساله با تقاضاي فراوان در ميان مردم به ويژه گردشگران مواجه است.

در چند سال اخير بهارنارنج (شكوفه درخت نارنج) كه به عنوان ماده اوليه مربا در بازارهاي هفتگي مازندران عرضه مي‌شود، با اقبال عمومي مواجه بوده و به صورت يك كالاي تجاري درآمده است.

علاقه‌اي كه شهروندان مازندراني و بخصوص گردشگران به مربا و ديگر فراورده‌هاي عمل آمده از بهارنارنج نشان مي‌دهند، موجب شد تا بسياري از افراد به صورت حرفه‌اي براي تهيه و جمع‌آوري شكوفه نارنج برآيند و تقريبا اين جمع‌آوري شكوفه به صورت يك شغل فصلي رخ بنمايد.

برهمين اساس است كه در فصل شكوفه‌دهي نارنج، صحنه جمع‌آوري آن حتي در خيابانهاي شهرها و مناطق مختلف مازندران زياد به چشم مي‌خورد و رهگذران شاهد صحنه‌هايي هستند كه عده‌اي اغلب جوان و به طور عمده در آخرين ساعات شب مشغول تكان دادن و چوب زدن درختان نارنج كناره خيابانها هستند تا با جمع‌آوري بهار به اصطلاح ازاين راه درآمدي كسب كنند.

اين درحالي است كه درخت نارنج را نبايد تكان داد و در گذشته فقط از گلبرگها يا به اصطلاح محلي از بهار ريخته شده در پاي درخت استفاده مي‌كردند و به جان درخت نمي‌افتادند.

جمع‌آوري بهار نارنج يك سنت ديرين خانواده‌هاي مازندراني بخصوص روستاييان اين خطه است كه هر ساله براي پختن مرباي بهار و كشيدن عرقيات به منظور مصارف شخصي به آن مي‌پرداختند.

 باافزايش تقاضا و اقتصادي شدن تهيه و توليد فراورده‌هاي بهار نارنج، شماري از سودجويان، "بهار" درخت پرتغال و نارنگي را با بهار درخت نارنج كه از عطر و طعم بهتري برخوردار است و ارزش بيشتري دارد، مخلوط و به اسم بهار نارنج به متقاضيان مي‌فروشند.

در مورد تهيه فراورده‌هاي بهار نارنج نيز اين تقلب به چشم مي‌خورد و اطمينان چنداني وجود ندارد كه مربايي كه به متقاضي عرضه مي‌شود واقعا از گلبرگهاي نارنج تهيه شده باشد و در اغلب موارد طعم و بوي مرباي بهار نارنج اصيل را فاقد است.

هم اكنون كه اواخر دوره تهيه بهار نارنج در مازندران است در مراكز عرضه و بازارهاي سنتي روزانه هر كيلو گرم بهار بين ‪ ۳۰‬تا‪ ۴۰‬هزار ريال خريد و فروش مي‌شود.

برخي از زنان روستايي نيز با جمع كردن بهار نارنج با پختن مربا و گرفتن عرقيات آن را به به طور عمده به فروشگاههاي بين راهي محورهاي اصلي استان به عنوان سوغات مازندران مي‌فروشند.

مدير جهاد كشاوزري شهرستان بابل كه به شهر "بهار نارنج" شهرت دارد، معتقد است: در تمامي خيابانها و فضاهايي كه براي درخت كاري مناسب بوده، درخت نارنج كاشته شده است.

عزيزالله شهيدي‌فر افزود: جمع‌آوري بهار نارنج در بين شهروندان يك سنت ديرينه است كه هر ساله انجام مي‌شود.

وي به مربا و عرقيات بهار نارنج اشاره كرد و درباره خواص خوراكي و درماني آن گفت: فراورده‌هاي بهار نارنج و بخصوص عرق بهار آرامبخش و تنظيم‌كننده فشار خون و ضد گرمازدگي است.

مدير جهاد كشاورزي بابل سطح زير كشت درخت نارنج در مازندران را يك هزار و ‪ ۲۷۰‬هكتار اعلام كرد و ادامه داد: سالانه ‪ ۲۰‬هزار تن نارنج در استان توليد مي‌شود كه يك چهارم آن سهم شهرستان بابل است(irna)



©2013 APG.ir