تعداد بازدید: 2048

توصیه به دیگران 1

شنبه 5 خرداد 1386-0:0

معصومي: نتوانستيم از ظرفيت کامل کارخانه ها استفاده کنيم

ناظر پولي بانک مرکزي در مازندران:آمريکا در حدي نيست که بتواند بازار اقتصادي را ازما بگيرد.

 


اشاره:

 مهندس ابوالحسن معصومي متولد 1338 شهرستان ساري و ناظر پولي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران دراستان مازندران است. وي قبلا همزمان ناظر پولي استان گلستان نيز بوده و به عنوان دبير کميسيون هماهنگي بانکهاي استان هم فعاليت مي نمايد . معصومي داراي کارشناسي مديريت بانکي است و 27 سال سابقه خدمت در بخشهاي مختلف بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران را دارد.او با مجله صنعت ، توليد، مصرف گفت وگو کرده است که در پي مي آيد.

---------------------------

 دبيرکميسيون هماهنگي بانکهاي استان مازندران گفت: فضاي کشور به گونه ايست که امکان رشدبيشتر براي ما وجوددارد . وي نگاه به صنعت را مهم ارزيابي کرد و گفت : بخش صنعت مکانيزم خاصي دارد و اينکه نگاه مان به صنعت چگونه باشد نيزمهم است .

ما بايد استراتژي صنعتي شدن در کشور داشته باشيم و در راستاي اين استراتژي بايد برنامه ريزي نمائيم. بايد ديد انگيزه صنعتي شدن در کشور ما آيا جانشين واردات است يا توسعه صادرات ؟ اگر بخواهيم يک واحد صنعتي را در کشور ايجاد بکنيم با چه هدفي آن را دنبال مي کنيم ؟ اگر انگيزه جانشين واردات باشد فقط تامين کننده نيازهاي داخلي خودمان است ولي اگر انگيزه اين باشدکه به دنبال اقتدار اقتصادي صنعتي باشيم بايد به سوي توسعه صادرات برويم و اگر هدف اين باشد بايد تراز بازرگانيمان را بازيابي کنيم.

ناظر پولي بانک مرکزي گفت : سرمايه گذاري انجام شده در بخش صنعت بسيار بالاست اما خروجي آن در بخش بازرگاني وخارجي در مقايسه با ساير بخشها بسيار محدود است . وي با بيان اين مطلب که ترکيب اقلام صادرات غير نفتي بخش کشاورزي بيشترين رقم صادرات را در کشور دارد افزود: اگر استراتژي صادرات غيرنفتي داشته باشيم بيشتر بايد اقلام صادراتي ما صنعتي باشد .

 معصومي با تاکيد به انگيزه صنعتي شدن براي توسعه صنعتي کشور گفت : اگر بخواهيم توليدکنيم بايد محدوده توليد را مشخص کنيم ، قبل از توليد برويم به سمت بازاريابي و بازار هدفمان را مشخص کنيم ، مسلما" مکانيزم قيمت تابع عرضه وتقاضاي بازارخواهدبود. وي اظهار داشت : توليد کنندگان ما کمتر به بازار هدف توجه مي کنند .

 عموما به بازار داخلي توجه مي کنند تا بازار هاي منطقه اي و جهاني لذا کشورهاي ديگر وارد بازارهاي مختلف شده و بازار را از ما گرفته اند .معصومي اقدامات انجام شده در صنايع مادر را خوب توصيف کرد و اظهار داشت در اين بخش ضمن اشباع بازار داخلي ، بازارهاي منطقه اي را هم گرفته ايم اما در مقايسه با حجم توليد که داريم تقاضاي فولاد و سيمان ما بيشتر است .

وي تاکيد کرد : رويکرد صنعت ما بايد برود به رقابت جهاني که صادراتي شوند و در کل صنعت ما نسبت به گذشته روند توسعه اي را در پيش گرفته است اما ظرفيت موجود بيشتر از اقدامات انجام شده است . اين کارشناس بانکي در خصوص آمادگي صنعت کشور براي پيوستن به WTO تاکيد کرد و افزود : الان ساماندهي مناسبي در صنعت کشور وجود ندارد و صنعت ما بايد متناسب با بازارهاي منطقه و جهان ساماندهي شود, تا امروز عموما نگاه جانشيني واردات بوده و بيشتر روي کميت صنعتي کار شده تا کيفيت و از طرفي قيمت تمام شده کالا در کشور ما و در مقايسه با کالاي مشابه خارجي آن بسيار گران است.

 دبير کميسيون هماهنگي بانکهاي مازندران افزود : يکي از دلايل تعطيلي کفش هاي ملي و وين بدليل واردات کفشهاي چيني بوده است که نشان مي دهدما نتوانستيم از ظرفيت کامل کارخانه ها استفاده کنيم که حجم توليد ما کم است يا اينکه ساير عوامل توليد همواره در حال تغييرات هستند .

معصومي تاثير تحريم اقتصادي ايران بر پيوستن کشورمان به سازمان تجارت جهاني را خيلي ضعيف خواند و افزود : آنچه که الان اتفاق مي افتد مباحث سياسي است و پيوستن ايران به تجارت جهاني بحثي کاملا اقتصادي است .

 آمريکا در طول سالهاي مختلف سعي کرده است جلوي منافع کشور ما ايستادگي نمايد اما سازمان تجارت جهاني با فضايي که دارد براي کشورها محدوديتي ايجاد نمي کند ، شايد زمان طولاني شود اما شرايط را تغيير نمي دهد .

 وي گفت : دنيا در حال حاضر با مازاد توليد مواجه است و توليد کنندگان دنيا به دنبال بازار مصرف مي گردند و کشور ما بازار مصرف مناسبي است براي کشورهاي توليد کننده ، ضمن آنکه فرهنگ مصرف ما به سمت کالاهاي خارجي رفته و انگيزه مصرف کالاهاي خارجي درکشور ما متاسفانه به مراتب بيشتر است .

معصومي افزود : آمريکا در حدي نيست که بتواند بازار اقتصادي را ازما بگيرد و ظرف 27 سال گذشته آمريکا مانع فعاليتهاي ما بوده ولي ما همواره ارتباطات اقتصادي بين المللي خويش را داشته ايم و نيازي به مصالحه آمريکا هم نداريم.

وي در خصوص خروج از مونتاژ و دستيابي به توليد ملي اظهار داشت : استراتژي صنعتي بايد مشخصا تعريف شود تا مديريت ساختار ، تشکيلات و ارزش افزوده کاملا نصيب کشور ما شود . توليد در دنيا تخصصي شده است و مراحل توليد هم تعريف شده است .

 معصومي با تاکيد بر اينکه جامعه ما هميشه يک گام جلوتر از نظام برنامه ريزي ودولتي حرکت مي کند گفت : يکي از مشکلات که بعد از جنگ وارد بازسازي صنعتي شديم اين بود که بيشتر هدف تامين نيازهاي روزمره خانواده ها بوده است که باعث افزايش توليد شده و اصلا کيفيت مطرح نبوده و الان در مرحله اي هستيم که تقاضاي جامعه عموما اشباع شده و خط رفاه و خط زندگي نسبت به دهه 60 تغيير کرده است .

در بخش پوشاک و خوراک هزينه ها نسبت به ساير بخشها کاهش يافته واين حاکي از تغييرالگوي مصرف وذائقه مردم و افزايش رفاه عمومي است . ما نمي توانيم با روشهاي گذشته نيازهاي امروز را برآورده کنيم . دبير کميسيون هماهنگي بانکهاي مازندران گفت : توسعه شبکه و خدمات بانکي و ارتقا اين خدمات منوط به توسعه زير ساختهاي دولت است .

 وي در خصوص جايگاه صنعت در خدمات بانکي اظهار داشت : 30 درصد منابع ما همواره در خدمت صنعت بوده است. معصومي در خاتمه ايجاد اشتغال وگردش صحيح نقدينگي را جزء سياستهاي اقتصادي کلان دولت خواند و گفت : تمام دغدغه دولت نهم اشتغال و رفع بيکاري است و در بخش بانکي نيز هدف دولت توزيع عادلانه منابع بانکي است .



 



©2013 APG.ir