تعداد بازدید: 11607

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 20 خرداد 1386-0:0

ناطق نوري خطاب به احمدي نژاد:حداقل از رضاخان بیاموزيد

گزارش از:مازیار رادمنش


علي‌اكبر ناطق‌نوري عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز در جلسه جامعه اسلامي مهندسين گفت: «خيلي از آنها راي نياورند رايحه خوش و غير رايحه خوش و گروه‌هاي ديگر و همه اين اصول‌گراها بايد يك كاسه بشوند... در انتخابات آينده هم اگر رايحه خوشي جدا باشد، اگر ناخوشي جدا باشد، قطعا محكوم به شكست خواهد بود.»

ناطق نوری در انتقاد از احمدی نژاد گفت: «مي گويند كه تا مي‌خواهيم مفسدي را معرفي كنيم سر و صداها بلند مي‌شود... براي مبارزه با مفاسد اقتصادي، ستادي هم تشكيل شد و سران در آن جمع مي‌شوند اما اينها هيچ‌كدام درد را دوا نكرد، متاسفانه گاهي مبارزه با مفاسد اقتصادي، ابزار سياسي مي‌شود... بايد درست و حسابي بروي ببيني مفسد اقتصادي كيست؟

 نه اين‌كه يك دفعه بيايي اسم يك نفر را ببري و بگويي فلان شخص دو هزار ميليارد اختلاس كرده است و در تلويزيون هم نشانش بدهي و بعد بگويي ببخشيد اشتباه شد يك صفر زيادي گفتيم... اولا اگر اشتباه كرده بوديد چرا اعلام كرديد و گفتيد؟ بعدا دو هزار هم نه، 20 ميليارد آخر از كجا و از كي آورده؟... مي‌گويند تا مي‌خواهيم با مفسد اقتصادي برخورد كنيم سر و صدا در مي‌آيد، به نظر من اين حرف بي‌ربطي است، شما اول بياييد آن مفسد را بگيريد و بعد اعلام كنيد تا ببينيم صداي چه كسي در مي‌آيد؟

 اين كه نشد كار، اين‌كه امنيت نمي‌آورد... اسم يك نفر را آوردند و در تلويزيون هم او را نشان دادند، من از يكي از مسوولان قضايي پرسيدم كه اين پرونده‌اش چه بوده كه اين‌طوري اسم بردند، او هم گفت كه رييس بانك مركزي به من گفته كه اصلا اين بنده خدا هيچ تخلف بانكي ندارد و جزو بهترين مشتريان ماست. روز قيامت مي‌خواهي چه كار كني؟»

ناطق‌نوري سپس به بيان مثالي از رضاشاه پرداخت و غيرمستقيم از احمدي‌نژاد خواست كه حداقل از رضاشاه بياموزد، وي گفت:«رضاشاه يك موقعي رفت مشهد بالاي قبر نادرشاه با چكمه يك لگد به قبر نادر زد و گفت مرتيكه، تو چه آدم ناداني بودي؟ اول آدم كار را مي‌كند بعد اعلام مي‌كند، تو اول قبل از اينكه چشم در بياوري اعلام مي‌كني كه مي‌خواهي چشم دربياري؟ خوب چشم خودت را در آوردند،رضاشاه ظالم و جنايتكار مي‌داند و بعضي‌ها نمي‌دانند.»

علی اکبر ناطق نوری کیست؟

منطقه نور در مازندران منطقه ای خاص است. پیدایش بهائیان در این منطقه باعث شد تا جریان مخالف آن نیز در منطقه نور مورد توجه خاصی قرار بگیرد. به همین دلیل تقریبا منطقه نور و آمل به لحاظ توجه به شیعه و دینداری همیشه در میان دیگر شهرهای مازندران که در دوران پهلوی نیز مورد توجه خاص پهلوی ها بود، موضوعیت ویژه ای دارد.

علی اکبر ناطق نوری در سال 1322 در نور به دنیا آمد. وی همچون بسیاری از روحانیون در شبکه ای از ارتباطات خانوادگی روحانیت قرار داشت، که پس از انقلاب قدرت یافتن روحانیت این شبکه را محکم تر کرد. وی داماد آقای رسولی محلاتی، مسوول دفتر آیت الله خمینی در دوران زندگی اش و باجناق عباس احمد آخوندی، معاون سیاسی سابق وزارت کشور و وزیر مسکن سابق، شوهر خواهر رسولی ها، علی رسولی از مسوولان وزارت مسکن، جواد رسولی از مسوولان وزارت خارجه در دوران ولایتی، و از طریق رسولی محلاتی خویشاوند نزدیک حجت الاسلام صادق خلخالی، شوهر خواهر آقای رسولی محلاتی است.

 برادران علی اکبر ناطق نوری، عباسعلی که نماینده نور بود، در انفجار هفتم تیر به وسیله مجاهدین خلق در حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی کشته شد و برادر دیگرش، احمد ناطق نوری جزو معدود نمایندگان مجلس است که هفت دوره نماینده مجلس از نور و محمودآباد بوده است. علی اکبر ناطق نوری نیز پنج دوره نماینده مجلس بود.

علی اکبر ناطق نوری مثل بسیاری از روحانیون تربیت شده تهران، در کنار دروس فقهی تحصیلات دانشگاهی نیز کرد. او فارغ التحصیل رشته فلسفه اسلامی از دانشگاه تهران است و تحصیلات حوزوی خود را تا خارج فقه و اصول خوانده است.

وی با زبان های عربی و انگلیسی آشنایی دارد. و در سالهای پیش از انقلاب تنها به فعالیت به عنوان یک روحانی می پرداخت و همیشه به عنوان یکی از پیروان آیت الله خمینی شناخته می شد. ناطق نوری در سال 1346 دستگیر شد و به زندان رفت و مدتی را در زندان گذراند. وی جامعه روحانیت مبارز را با کمک آیت الله مطهری و مهدوی کنی پیش از انقلاب تشکیل داد و همیشه یکی از اعضای فعال آن باقی ماند.

دوعکس، مردی سرشناس و مردی ناشناس

دو عکس از روزهای ورود آیت الله خمینی، یکی در بهشت زهرا و دیگری در مدرسه رفاه یک شخصیت سرشناس و یا شخصیت ناشناس را به ما نشان می دهد، اولی علی اکبر ناطق نوری است که در روز ورود آیت الله خمینی به کشور از لحظه خروج ایشان از هواپیمای حامل رهبر انقلاب در کنار وی بود و همراه با آیت الله مطهری و بهشتی تلاش کرد تا از حضور نیروهای نهضت آزادی مانند هاشم صباغیان و دیگران در کنار آیت الله خمینی جلوگیری کند.

 اما عکس دیگر در مدرسه رفاه و در روز 19 بهمن که همافران نزد آیت الله خمینی رفتند، تصویری از حمید نقاشیان که حالا دیگر شخصیتی گمنام است نشان می دهد. حمید نقاشیان از محافظان ویژه آیت الله خمینی در هنگام ورود به کشور بود، مدتی در سپاه فعالیت می کرد، سپس به همراه آیت الله ناطق نوری به وزارت کشور رفت و مدیرکل انتظامی این وزارتخانه شد و پس از آن به وزارت اطلاعات رفت و به دلیل نقشی که در تجارت اسلحه داشت، پس از مدتها زیر ضرب نیروهای وزارت دفاع قرار گرفت، به سوء استفاده و فساد مالی متهم شد و از صحنه سیاسی کشور کاملا حذف شد. البته بعید است که علی اکبر ناطق نوری، روحانی رفیق باز و کسی که به جوانمردی در میان روحانیون معروف است، دوست سابقش را از یاد برده باشد.

وزیر کشور روزهای سخت

علی اکبر ناطق نوری که نماینده مجلس بود، همزمان به عنوان یکی از روحانیون وفادار به آیت الله خمینی مامور ایجاد نهادی شد که در سالهای اول انقلاب نقش مهمی در مسائل اقتصادی کشور داشت. وی نماینده امام در جهاد سازندگی و رئیس این نهاد انقلابی بود، اگرچه باجناقش یعنی عباس آخوندی و دوست قدیمی اش، احمد پورنجاتی یکی به عنوان قائم مقام و دیگری به عنوان مسوول واحد پزشکی جهاد، این نهاد را اداره می کردند.

 این دوران دیری نپائید و از اوایل سال 1361 ناطق نوری وزیر کشور شد. وی وزارت کشور را که جز مدتی کوتاه دست غیر روحانیون نبود، از آیت الله مهدوی کنی تحویل گرفت و نیروهای خودش، یعنی پورنجاتی و عباس آخوندی را به آن وزارتخانه برد. او همچنین تلاش کرد از طریق ارتباط عباس آخوندی با شبکه دانشجویان انقلابی دفتر تحکیم وحدت گروهی از آنان را به این وزارتخانه بکشاند، نام هایی مانند حمید جلایی پور، غلامحسین کرباسچی، ابراهیم نبوی، محمد صادقی( فرزند آیت الله خلخالی) و بسیاری دیگر از نامهایی است که بعدها در وقایع سیاسی کشور، شنیده شدند.

یکی از معاونین ناطق نوری، یعنی سید عبدالحسین معزی از شاگردان نحله فکری محمد رضا حکیمی بود و سالها در دفتر آیت الله خامنه ای به عنوان مسوول امور فرهنگی به کار پرداخت. ورود ناطق نوری به وزارت کشور، به فاصله کمی از بحران سیاسی 1360 صورت گرفت. وی پس از پنج سال وزارت، سرانجام در جبهه بندی چپ های دولت که پشتیبان میرحسین موسوی نخست وزیر بودند، مانند بهزاد نبوی و خاتمی و اکثر وزرای غیرسیاسی و راست هایی مانند دکتر ولایتی و پرورش و دیگران، جانب راست ها را گرفت و زمانی که آیت الله خمینی در پاسخ به رهبران موتلفه و اکثریت مجلس که مخالف موسوی بودند، به آنان گفته بود که شما حتی عرضه اداره یک نانوایی را ندارید، ناطق نوری مدتی به حالت قهر در وزارتخانه اش نیز حاضر نشد. دیری نگذشت که ناطق نیز از وزارت کشور رفت.

نماینده مجلس و بازرس ویژه

ناطق نوری پس از بیرون آمدن از وزارت کشور به همان جای همیشگی خود بازگشت، وی از تهران به عنوان نماینده انتخاب شد و در مجلس باقی ماند. در مجلس چهارم، نایب رئیس مجلس و در مجلس پنجم رئیس مجلس بود. همزمان با همین موارد وی از 17 دی ماه سال 1368 مسوول دفتر بازرسی آیت الله خامنه ای شد. مسوولان سابق این دفتر مانند جواد مادرشاهی و میرسلیم و دیگران متهم به عضویت در انجمن حجتیه بودند و حضور ناطق می توانست شبهه ها را برطرف کند و دفتری را که کاملا به دور از سیاست های نفوذ جناح های مختلف و کاملا همسو با شخص رهبری باشد، ایجاد کند. ناطق نوری بعدها در خاطراتش مسائل عجیبی را از تجربیاتش از کار در دفتر رهبری نوشته است.

رقابت با خاتمی و تیر خلاص

شاید بلایی که در انتخابات دوم خرداد 1376 بر سر ناطق نوری آمد، حاصل شخصیت خودش نبود، اما مجموعه ای از وقایع مختلف در رقابت های انتخاباتی باعث شد که ناطق نوری برخلاف منش نسبتا متعادلش در موقعیتی قرار بگیرد که تا مدتی طولانی به قول خودش « بعد از مجلس پنجم بنا داشتم کمتر سخن بگویم.» مذاکرات جواد لاریجانی با نیک براون مسوول میز ایران در وزارت خارجه انگلیس توسط رقبای انتخاباتی لو رفت و مهر انگلیسی بودن به پیشانی ناطق نوری خورد. جواد لاریجانی صریحا از انگلیسی ها خواستار حمایت از ناطق نوری شده بود.

از سوی دیگر احمد ناطق نوری برادرش نیز با تشبیه ناطق به رضاخان پهلوی، یک موج منفی دیگر را علیه برادرش راه انداخت. احمد ناطق نوری در توصیف خود و برادرش گفته بود: « ما اینقدر پنیر را با انگشت شست مان روی نان می مالیدیم که انگشت مان ورم می کرد.» این جمله به مضحکه ای علیه ناطق نوری تبدیل شد. از سوی دیگر تبلیغاتچی های ناطق نوری در زیباسازی پوستر او چنان اغراقی کردند که این پوستر خود به برگ بازنده ناطق که رودرروی روحانی سیدی مانند خاتمی قرار گرفته بود، تبدیل شد.

در خرداد 60 قوه قضائیه تحت ریاست آیت الله یزدی ولی زیر نظر شبکه وسیعی از نیروهای موتلفه اداره می شد. مجلس کاملا در دست راست ها بود و قرار گرفتن دولت در دست ناطق نوری می توانست وضع را کاملا یکسره کند. ناطق نوری بازی انتخابات را به بدترین شکل باخت، اما در کمال سیاستمداری پیروزی خاتمی را تبریک گفت و رفت تا به مشکل کوچکی که در گوشه خانه اش داشت و مثل خوره روح او را می خورد بپردازد.

پس از احمدی نژاد

ناطق نوری در انتخابات تیر 83 صریحا از علی لاریجانی دفاع می کرد و علاقه مند بود که او رئیس جمهور شود. شاید اگر احمدی نژاد بازی هایش را بیرون شورای هماهنگی نیروهای انقلاب نکرده بود و از جلساتی که نامزدهای اصولگرا باید در آن حاضر می شدند تا نهایتا یکی از آنان مورد حمایت حکومت قرار بگیرد، سرباز نزده بود و به شورا که علی لاریجانی را برگزیده بود بی اعتنایی نکرده بود، علی لاریجانی امروز رئیس جمهور ایران بود و ناطق نوری نیز از وضع موجود رضایت بیشتری داشت.

 پس از روی کار آمدن احمدی نژاد ناطق نوری تقریبا دوباره به همان لاک سکوت خود بازگشت. اگر چه که مدت کوتاهی پس از بازی های احمدی نژاد در مورد امام زمان، گفته بود: «رئیس جمهور کارشناس مساله امام زمان نیست.» (roozonline)


  • دوشنبه 2 مرداد 1391-0:0

    رئیس جمهور اینده سید بیزن نوباوه

    • علی مکوندیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 18 ارديبهشت 1391-0:0

      با سلام خدمت

      • سه شنبه 8 شهريور 1390-0:0

        ناطق نورى افتخاريست براى نور

        • چهارشنبه 4 خرداد 1390-0:0

          من ناطق نوری را دوست دارم.

          • یار ولایتپاسخ به این دیدگاه 0 0
            چهارشنبه 22 ارديبهشت 1389-0:0

            با عرض سلام محضر مرد انقلاب جناب آقای حجت السلام والمسلمین نطق نوری بهتر است مدعیان ولایت به خود بیایند و کمتر به تضعیف نیروهای انقلابی بپردازند و توهین کنند

            • شنبه 14 فروردين 1389-0:0

              سلام.جنگ قدرت در ایران علنی شده

              • چهارشنبه 18 شهريور 1388-0:0

                ای کاش هنوز مقدار انصافی بین مردم ما وجود داشته باشه تا بتونند بزرگ مردی مثل ناطق نوری را بشناسند.

                • دوشنبه 19 مرداد 1388-0:0

                  دست احمدی نژاد درد نکند بلائی سر اینها آورد که دیگر نه توانند به قدرت از دست رفته شان حتی فکر هم به کنند چه رسد به اینکه دوباره قدرت به گیرند ./

                  • يکشنبه 18 مرداد 1388-0:0

                    آقای ناطق اگر کاسه ای زیر نیم کاسه نباشه چرا اینقدر عصبانی شده

                    • جمعه 19 تير 1388-0:0

                      احمدی رو ای ول!!!!!

                      • يکشنبه 7 تير 1388-0:0

                        ناطق نوری ادم پاکی است اما وارد گئوه زاست گرایان شده و مجبور است مانند انان فکر کند مثال گر خواهی نشوی رسوا

                        • چهارشنبه 20 خرداد 1388-0:0

                          احمدي نژاد حكم بچه اي رو داره كه احساس ميكنه بابا بزرگ ازش حمايت ميكنه.

                          • شنبه 16 خرداد 1388-0:0

                            آقای ناطق نوری بایدم عصبانی باشن چون رییس جمهوری شجاع پیدا شده که جلوی غارت گری و مافیای اقتصادی رو گرفته /// به امید روزی که این مفسدان اقتصادی محاکمه بشن

                            • دوشنبه 21 خرداد 1386-0:0

                              با سلام خسته نباشید اگه تعداد عکسها را زیاد کیند عالی میشه ممنون

                              • يکشنبه 20 خرداد 1386-0:0

                                همشون دستشون توی یه کاسه هست


                                ©2013 APG.ir