تعداد بازدید: 2071

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 29 دی 1398-15:33

30 دی در ساری؛

کتاب و آلبوم «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» رونمایی می‌شود

مجموعه صوتی و نوشتاری «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» دوشنبه -30 دی 98- در سالن آمفی‌تئاتر زنده‌یاد سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران رونمایی می‌شود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» مجموعه‌ای پژوهشی است که با نگاهی ژرف به بررسی منظومه‌های حماسی و آیینی مازندران می‌پردازد و از سوی شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا و نشر نُت به بازار آثار فرهنگی عرضه شده است.

مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا درباره این اثر گفت: این مجموعۀ پژوهشی به همراه یک آلبوم موسیقی -به عنوان موسیقی شاهد بر منظومه‌ها- تهیه و توزیع ‌شده که پژوهش اثر بر عهده «نبی احمدی» و بازخوانی منظومه‌ها نیز بر عهدۀ استاد «ابوالحسن خوشرو» بوده است.

«محمد غلامی» اظهار کرد: چیرگی استاد خوشرو بر آواز اصیل مازندرانی بر کسی پوشیده نیست. ضمن این که پژواک صدای این هنرمند برجسته در بیان گزاره‌های حماسی و به کارگیری تزیینات و تحریرهای متنوع جلوه‌ای ویژه به موسیقی می‌بخشد.

وی افزود: گزینش او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های موسیقی مازندران با توجه به عمق اصالت کلام و لحن و لهجۀ او از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا تاکید کرد: بازخوانی و بازشناسی موسیقی و اشعار این افسانه‌های عامیانه می‌تواند سهم بسزایی در شناخت میراث ارزندۀ شفاهی آن دوران و شرایط اجتماعی، فرهنگی و تاریخی و نیز سطح فرهنگ و دغدغه‌مندی مردمان آن دیار ایفا کند.

غلامی نگهداری از حافظۀ شنیداری اقوام را یک اصل انکارناپذیر در توسعه فرهنگی به عنوان یکی از پایه‌های توسعه اجتماعی برشمرد و گفت: موسیقی اقوام چیزی جز روایت‌های مردمان بومی از سوز و گدازهای فردی و افسانه‌های اجتماعی نیست و مجموعه‌ای از این روایت‌های واحد با در نظر داشتن تفاوت‌های کوچک در لحن و محتوا حافظۀ شنیداری یک قوم را تشکیل می‌دهد. در این میان شخصیت‌های افسانه‌ای و منظومه‌های قهرمان‌محوری به وجود می‌آیند که هر کدام مربوط به دورۀ زمانی به خصوصی می‌شوند و بر اثر ورود به ترانه‌های عامیانۀ مردمان و زندگی روزمرۀ آن مردم، ماندگاری می‌یابند.

گفتنی است رونمایی از این مجموعه با اجرای قطعاتی از آلبوم توسط «محمود شریفی» و در حضور هنرمندان دخیل در تولید این اثر و چهره‌های اثرگذار موسیقی و هنر استان، در سالن سلمان هراتی ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.

کتاب و آلبوم «موسیقی حماسی و آیینی مازندران» شامل 2 حلقه سی‌دی و یک کتاب است که در آن منظومه‌ها و قطعات حماسی موسیقی مازندران ارائه شده است.

در حلقه اول 9 قطعه شامل مشتی، حسین‌خان، رشید خان، اکبرپهلوون، حامد، محمود وسطی، هوجبر، قمر و حجت غلامی گنجانده شده و در حلقه دوم 13 قطعه دیگر از منظومه‌های موسیقی مازندران شامل گل‌بهرام، آق‌ننه، تفنگ قد کتا، امیرآبادی، بهار وقتِ کوهِ دا، نوروزخوانی، نرم نواجش، چاووشی خوانی، امان داد، امیری-طالب، طالبک، خور بموئه و دوبیتی‌خوانی قرار دارد.

قیمت این آلبوم 120 هزار تومان است.


  • الف میم پاشا « بومی پریــــم شهر »پاسخ به این دیدگاه 1 0
    دوشنبه 30 دی 1398-22:19

    درود به استاد خوشرو

    جاوید و پاینده باد نام ایشان


    ©2013 APG.ir