تعداد بازدید: 2098

توصیه به دیگران 1

شنبه 2 تير 1386-0:0

ايجاد بزرگ ترين سايت موزه كشور در مازندران

صدهزار سال استقرار بشر در مازندران مطالعه مي‌شود.


پايگاه پژوهشي غارهاي باستاني مازندران با انجام مطالعات پژوهشي روي 10 كيلومتر از مسير بهشهر تا ساري، به منظور راه‌اندازي بزرگترين سايت موزه باستاني كشور، صدهزار سال استقرار بشر در اين منطقه را مورد مطالعه قرار مي‌دهند.
 
"علي ماهفروزي"، مدير پايگاه غارهاي باستاني  مازندران گفت: «بازنگري باستان‌شناسي به وسيله كاوش و گمانه‌زني و مطالعه دقيق‌تر و جامع‌تر روي غارهاي باستاني استان مازندران كه در مسير بهشهر تا ساري واقع شده‌اند، به منظور ايجاد بزرگترين سايت موزه كشور از جمله برنامه‌هاي پژوهشي امسال است.»
 
غارهاي كوميشان، هوتو و كمربند، از جمله غارهاي باستاني استان مازندران است كه حضور انسان تا 50 هزار سال پيش در آن‌ها تاييد شده است.
 
ماهفروزي گفت: «در فاصله‌اي به اندازه 10 كيلومتر حدود صدهزار سال استقرار انسان در مسير بهشهر تا ساري شناسايي شده است كه مطالعات دقيق‌تري براي معرفي آن‌ها به گردشگران صورت مي‌گيرد.»
 
به گفته وي حضور غارها و محوطه‌هاي باستاني و در نهايت محوطه 5 هزار ساله گوهر تپه كه نمادي از سرآغاز تمدن در مازندران است گواه بر اين ادعاست.
 
در اين مسير به راحتي زندگي انسان از غار نشيني تا كوچ‌روي و استقرار و يك‌جا نشيني و شكل‌گيري تمدن‌ها به خوبي قابل رويت است.
 
نوروز امسال، گوهرتپه بيش از 12 هزار بازديد كننده داشته است كه به اغتقاد كارشناسان اين رقم در مقابل ديدار از سايت‌هاي ديگر قابل مقايسه نيست.(chn)


    ©2013 APG.ir