تعداد بازدید: 2321

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 4 تير 1386-0:0

وزن كشي

تحليلي از وضعيت انتخابات مجلس هشتم در حوزه انتخابيه ساري


 با توجه به در پيش رو بودن فرآيند اجرايي انتخابات مجلس از پانزدهم تيرماه سالجاري در اين مقال كوشيده مي شود تا به نتايج انتخابات دوره هاي ششم و هفتم مجلس در حوزه انتخابيه ساري نگاهي ويژه صورت گيرد تا از قبل ارزيابي و تحليل و تفسير نتايج آن، دورنماي كلي انتخابات اين حوزه در 24 اسفندماه 86 ترسيم شود.

***

انتخابات ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي در شرايطي برگزار شد كه جريان موسوم به اصلاح طلب پس از پيروزي خيره كننده در انتخابات دوم خرداد بدنبال دستيابي به كرسي هاي مجلس بود و درست به همين خاطر اين جريان با حمايت از كانديداهاي نزديك به طيف اصلاح طلب توانست اكثريت قاطع كرسي هاي مجلس ششم را از آن خود كند در اين ميان رقابت دو جناح اصلي در شهرستان ساري و حمايت از كانديداهاي متكثر و متنوع نتيجه انتخابات را در مركز استان متوازن كرد به گونه اي كه در رأس فهرست برگزيدگان مردم، نماينده از جريان راست معتدل و منطقي و در ذيل آن نيز منتخبي از طيف وابسته به اكثريت مجلس (مورد حمايت حزب مشاركت) و ساير گروههاي اصلاح طلب پيروز ميدان شدند.

البته اين نتيجه در دور دوم مشخص شد در مرحله اول انتخابات از اين حوزه 29 نفر توانستند در رقابت ها شركت كننده كه نفر اول ( زنده ياد سليم بهرامي) با 47700 رأي، نفر دوم (علي اصغر يوسف نژاد) با 43813 رأي، نفر سوم (حسين روزبهي)، با 43712 رأي و نفر چهارم (ابوالقاسم روحي) با 32146 رأي هيچ يك حائز اكثريت آراء نشده و به دور دوم راه يافتند.


در دور اول جناح موسوم به محافظه كار از نامزدي سيد مسيح سليم بهرامي و سيد حسن شجاعي كياسري حمايت كرد كه در اين ميان سليم بهرامي بواسطه عملكرد مطلوب، معتدل و متوازنش توانست بعنوان نفر اول اين ليست قرار گيرد و اما سيد حسن شجاعي نماينده دوره هاي دوم، سوم و چهارم نتوانست به دور دوم راه پيدا كند به لحاظ طيف بندي سياسي و آرايش گروهي يوسف نژاد، روحي، روزبهي، حسين زادگان و ابراهيمي از نامزدهاي وابسته به جريان دوم خرداد يا مستقل هاي نزديك به دوم خرداد بودند حال آنكه در طيف موسوم به جريان محافظه كار سيد حسن شجاعي، مرحوم سيد مسيح سليم بهرامي، مرحوم عزت الله دامادي، مرحوم عبدالمجيد زارعي قرار داشتند.


اما در مرحله دوم انتخابات از ميان سليم بهرامي، يوسف نژاد، روزبهي و روحي تنها اتفاقي كه روي داد اين بود كه نفر دوم ليست مرحله اول در مرحله دوم در رديف سوم قرار گرفت.


نتيجه اخذ رأي مرحله دوم به اين شرح بود: 1 _ سيد مسيح سليم بهرامي 54523 رأي 2 _ حسين روزبهي 51447 رأي 3 _ علي اصغر يوسف نژاد 46342 رأي 4 _ ابوالقاسم روحي 31184 رأي ضمن آنكه در مرحله آراي روحي از مرحله اول تعداد اندكي كاهش يافت.


با بسته شدن پرونده انتخابات مجلس ششم باز همين كانديداهاي پيروز راه يافته و نيز راه نيافته به همراه جمعي ديگر از افراد نامزد شده بودند و اين بار 36 نفر كانديدا شده بودند در جريان انتخابات مجلس هفتم پروژه رد صلاحيت فله اي و گسترده كانديداهاي منصوب به جريان اصلاحات دامنگير نيروهاي شاخص شهرستان ساري شد و در اين دوره صلاحيت روزبهي، يوسف نژاد و احمدي فولادي در مراحل ابتدايي رد شد اما در نهايت اين سه نفر مجوز ورود به رقابت ها را كسب كردند ضمن آنكه صلاحيت سيد حسن شجاعي رد شده بود اما مجددا به رقابت ها بازگشت. فضاي به شدت تخريبي رسانه ها و كانون هاي وابسته به جريان رقيب اصلاحات و نيز تكثر و تعدد كانديداهاي جريان دوم خرداد باعث شد تا در اين دوره انتخابات (مجلس هفتم) همانطور كه پيش بيني مي شد جريان مخالف دولت اصلاحات به همراه طيفي از نيروهاي مستقل يا معتدل جريان دوم خرداد مجلس هفتم را تصاحب كنند. در انتخابات مجلس هفتم در حوزه انتخابيه ساري، احمد حسين زادگان كانديداهاي مجلس ششم، كانديدا نشد و سيد مسيح سليم بهرامي نيز در ايام تبليغات انتخاباتي بر اثر عارضه قلبي در گذشت.


با وجود هشدار نخبگان اصلاح طلب مبني بر ضرورت ائتلاف و اجماع در شهرستان ساري متأسفانه تمام كانديداهاي منسوب به اين جريان وارد صحنه ماندند كه نتيجه آن رأي نياوردن منتخب دوم ساري در مجلس ششم و نماينده اول مجلس پنجم از اين حوزه بود ضمن آنكه ساير نيروهاي وابسته به اين جريان نيز آراي قابل توجهي را نتوانسته بودند كسب كنند.


اگرچه آسيب شناسي انتخابات مجلس هفتم در حوزه انتخابيه ساري را مي توان علاوه بر سياست زدگي به كاركردها و پيشينه افراد شركت كننده در اين رقابت ها مرتبط دانست اما اگر استراتژي ائتلاف و وفاق تحقق مي يافت. پيروزي كانديداهاي اصلاح طلب دور از دسترس نبود.


اما در دور هشتم انتخابات مجلس بازهم همان چهره ها خود را وارد رقابت ها كرده اند البته معلوم نيست كه تا زمان ثبت نام چه افراد ديگري وارد خواهند شد و مهم تر از همه برخورد نهاد نظارتي با اين افراد چگونه باشد و يا قضاوت و داوري افكار عمومي از ورود و حضور اين چهره ها چگونه است؟

اما با توجه به فضاي موجود جامعه و تحولات پس از شكل گيري دولت نهم و مجلس هفتم اگر انتخابات آزاد رقابتي و پر شوري را در پيش رو داشته باشيم و در صورت پياده شدن استراتژي ائتلاف نيروها اصلاح طلبان باز هم مي توانند تجربه انتخابات مجلس ششم را تكرار كنند هر چند بخشي از نيروهاي منسوب به جبهه دوم خرداد مي خواهند با چراغ خاموش حركت كنند تا در سبد آراي آنها ياران هر دو جناح به آنان رأي دهند اما ترديدي نيست كه سلامت نفس، تعهد، قابليت، شفافيت سياسي، زمينه و پايگاه مردمي و دارا بودن تجربه، توان و كارآمدي و تخصص لازم از فاكتورهاي مهمي است كه در اين دوره مي توان كانديداها بر روي آن حساب ويژه اي باز كنند.


در حوزه انتخابيه مركز استان از قرار مسموع و معلوم چهره ها، نام ها و نشانه هاي مشهور و مألوفي از قبيل فرمانداران، مديران كل، استادان دانشگاه، نمايندگان سابق و برخي روحانيون ذي نفوذ و افراد متنفذ در ساختار حاكميت مي خواهند بخت خود را بيازمايند.


بايد منتظر ماند تا ديد مراحل باقيمانده انتخابات تا كمتر از 9 ماه ديگر در ساري چطور رقم خواهد خورد اين بار شاهين اقبال نمايندگي مجلس هشتم بر دوش چه كساني فرود خواهد آمد! كانديداهاي احتمالي توجه داشته باشند كه انتخابات مثل بازي فوتبال 90 دقيقه اي است كه با احتساب وقت اضافه مي توان هر نتيجه اي را متصور شد نتيجه اي كه رقم خوردن آن به عوامل چون بازيكنان داخل ميدان، سرپرستان و مربيان تيم، داوران و همراهي يا انفعال تماشاگران و زمين و توپ و چمن بازي بستگي دارد.(bashirnews)



    ©2013 APG.ir