تعداد بازدید: 3479

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 10 تير 1386-0:0

مصائب سهميه

 با آغاز سهميه‌بندي بنزين نرخ كرايه تاكسي در برخي شهرهاي مازندران افزايش يافت.


همزمان با آغاز سهميه‌بندي بنزين نرخ كرايه تاكسي در شهر ساري مركز استان مازندران از ‪ ۷۵۰‬ريال به هزار ريال افزايش يافت.

 اين افزايش كه در شهرهاي بابل و آمل نيز مشاهده مي‌شود، در بيشتر مواقع بدون اعتراض مسافران، اعمال مي‌شود.

بنابر گزارش irna، كرايه آژانس‌هاي تلفني نيز در داخل شهر در هر سرويس از هفت هزار ريال به ‪ ۱۰‬هزار ريال افزايش يافته است.

همچنين نرخ كرايه آژانس‌هاي تلفني براي خارج از شهرتوافقي بوده‌به طوريكه رانندگان دو برابر نرخ قبلي را طلب مي‌كنند.

برخي شهروندان نيز از مسوولان مربوط ازجمله سازمان حمل و نقل و پايانه‌ها و تاكسيراني و شهرداري خواستار نظارت و كنترل نرخ كرايه و بهبود خدمت‌رساني به مردم شدند.

شماري از شهروندان مازندران خواستارافزايش ساعات كار و تعداد اتوبوسها شدند و اظهار داشتند: اكنون استقبال از ناوگان عمومي بيشتر شده و در برخي از ساعات شاهد طولاني شدن صف و تاخير حضور خودرو هستيم.

شنيده‌ها حاكي است كه پس از آغاز سهميه‌بندي بنزين، برخي از صاحبان خودروهاي بدون كارت سوخت و حتي مسافركش‌هاي شخصي كه داراي كارت سوخت هستند در روستاها و بخشهاي شهرستان بابل، ساري و آمل بنزين را به قيمت آزاد از قاچاچيان مي‌خرند.

بنزين در ظروف چهار ليتري و با قيمتي بين حدود ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۴‬هزار ريال به فروش مي‌رسد.

در حال حاضر با آغازسهميه‌بندي بنزين تردد در خيابانهاي شهرهاي مختلف مازندران كاهش محسوسي پيدا كرده و حجم ترافيك به نسبت گذشته كاهش يافته است.

اما farsnewsهم در گزارشي خبرداد:با اعلام خبر سهميه‌بندي بنزين، كشاورزان و باغداران مازندران در دو بخش برنج و مركبات با دغدغه تازه‌اي در زمينه حمل و نقل محصولات خود روبرو‌ شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود اين نگراني، تأثير چشمگيري بر بازار داشته باشد.

 در حالي كه حمل محصولات كشاورزي در استان مازندران با وسائل نقليه بنزين‌سوز و به طور عمده، وانت‌هاي نيسان صورت مي‌گيرد، محدوديت سهميه براي اين دسته از خودروها، هزينه‌هاي حمل بار را افزايش داده و رانندگان، رغبتي براي جابه‌جايي بار ندارند، چرا كه به ازاي هزينه حمل بار به ساير شهرها، به ويژه تهران، بين 25 تا 35 هزار تومان عايد آنان مي‌شود و با احتساب هزينه‌هاي خودرو، خالص دريافتي اين رانندگان، كمتر از 15 هزار تومان خواهد بود.


افزايش بسيار زياد نيسان‌هاي حمل بار كه در سال‌هاي اخير در پي عدم اشتغال جوانان به ويژه تحصيل كردگان رخ داده است، امروز بيش از 10 هزار راننده را با مشكلات معيشتي روبرو كرده و در نهايت، براي كشاورزي استان پهناور مازندران، مخاطراتي ايجاد كرده است.


براساس اين گزارش، در حالي كه بسياري از كشاورزان شهرهاي بابل و قائم شهر به دليل كمي آب و مشكلات ناشي از كشت برنج، زمين‌هاي خود را به كاشت مركبات اختصاص داده‌اند، اما اينك نگران هزينه‌هاي افزوده ناشي از سهميه‌بندي بنزين هستند و احتمال مي‌دهند در زمستان امسال، نتوانند محصول خود را به قيمت گذشته به ميادين ميوه و تره‌بار تهران و قائم شهر برسانند.


اين گزارش مي‌افزايد، در فصل زمستان، هر خودروي نيسان به طور متوسط، حدود 20 سفر را به تهران تجربه مي‌كند كه با احتساب مصرف سوخت اين خودروي پرمصرف و جاده كوهستاني هراز، هر سفر معادل 85 تا 100 ليتر بنزين نياز دارد كه ماهانه به يك هزار و هفتصد تا 2 هزار ليتر بنزين احتياج است. اين در حالي است كه براي هر وانت بار نيسان، ماهانه 600 ليتر بنزين در نظر گرفته شده است كه تكافوي فقط 6 تا 7 سفر را خواهد كرد و استفاده از گاز براي خودروها نيز با وجود جاده هراز عملي نخواهد شد.


از طرف ديگر، بسياري از كشاورزان و باغداران مازندراني در فصل استراحت (تابستان و نيمه اول پاييز) به برنج‌فروشي در تهران و ساير شهرستان‌ها اشتغال دارند كه با برنامه‌ سهميه‌بندي، اين اقدام آنها هم منتفي و قيمت برنج افزايش خواهد يافت.



 



    ©2013 APG.ir