تعداد بازدید: 2288

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 3 مرداد 1386-0:0

كوپنيسم بنزين و سياست زدگي در ادبيات حداد عادل

يادداشتي از: فريدون اميريان،روزنامه نگار


در حالي كه تا چند روز ديگر بنزين سهميه بندي شده از عمرش يك ماه خواهد گذشت و در اين مدت از پيامدهاي اين پديده ميمون يا نامبارك صحبت هاي مختلفي شده و در فضاي بوجود آمده از بيم و اميد ناشي از ازدحام تناقض در رفتار سياسيون و تحليل هاي كارشناسان، خاطر افكار عمومي را مكدر ساخته است.


در رفتار شناسي اين گذار آنچه كه براي جامعه بديهي شده عدم كارشناسي دقيق و اصولي از اين پديده نادر مي باشد. در حالي كه دولت از فرصت سه ماهه اي كه پيش از سهميه بندي بنزين برخوردار بود تا در اين مدت تمامي ابعاد سهميه بندي از جمله نرخ آزاد بنزين را مورد بررسي قرار دهد اما در عمل مشاهده مي شود كه اين مهم اتفاق نيفتاد بلكه دولت سهل الوصول ترين راه را انتخاب نمود و اين پديده را به محك آزمايش در سطح كلان جامعه قرار داد تا با آزمون و خطا به فوايد و معايب اين طرح پي ببرد؟

فراموشي اين اصل كه به كارگيري آزمون و خطا در سطح كلان ممكن است هزينه هاي سنگين و غير قابل جبراني را بوجود آورد بيانگر شتاب زدگي در تصميم و فضاي سليقه گرايي مي باشد هر چند كه دولتمردان هر روز اخبار جديدي از صرفه جويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگي هوا و كاهش تصادفات ارائه مي دهند.

اما عدم شفاف سازي درخصوص بيرون دادهاي نامطلوب اين پديده و سماجت برخي از دولتمردان بر رأي خود و عدم انعطاف پذيري موجي از نگراني را در اذهان تحليل گران و سرمايه گذاران و مردم جامعه بوجود آورده است. هر چند كه برخي از دولتمردان عجله مجلسيان براي رفتن به تعطيلات فصلي را در اين امر دخيل مي دادند.


سؤوالي كه امروز از دولتمردان و مجلس نشينان پرسيده مي شود اين است كه وقتي پازل هاي اين صورت مسئله در كنار هم قرار مي گرفت تا چه اندازه اي از رابطه اين ماده حياتي با بخش هاي صنعت، كشاورزي، گردشگري، خدمات عمومي و حتي ورزش مورد كنكاش و كارشناسي قرار گرفت و چه تناسب موزون و پايداري را بين عرضه و تقاضاي واقعي در تقسيم بندي عادلانه مورد لحاظ قرار داده اند.


بازگشت ما به ادبيات كوپنيسم در حالي اتفاق مي افتد كه حافظه تاريخي دهه هاي گذشته بيانگر آن است كه بيشتر عمر مفيد مردم جامعه در صف هاي طويل اجناس كوپني از جمله نفت، برنج، روغن و قند و شكر صرف شده در حالي كه اين سيكل باطل موجب هزينه شدن انرژي مفيد و سازنده و گسترش تنبلي پنهان و مزمن مي شود. انرژي كه با تزريق آن در صنعت، كشاورزي و علوم و فنون مي توان نهضت عظيمي را در عرصه كار و سازندگي و آباداني به وجود آورد.


در حالي كه استدلال مدافعان طرح سهميه بندي بنزين جلوگيري از قاچاق بنزين و كاهش ترافيك و تصادفات جاده اي و آلودگي هوا است. اما خروجي برخي اخبار صحت اين ادعا را دچار ترديد مي كند. به عنوان مثال رئيس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مهمترين نگراني پليس را افزايش شدت تصادفات با سهميه بندي بنزين مي داند و اظهار مي دارد: «ميزان ترافيك كاهش يافته لذا سرعت در بزرگراه هاي شهري افزايش پيدا كرده و در تيرماه شدت تصادفات در اين بزرگراه ها بيشتر و تصادفات جرحي افزايش يافته است.»


و حتي نظر كارشناسان محيط زيست درخصوص كاهش آلودگي برخلاف ادعاي مطروحه مي باشد. نكته جالب توجه اينكه در فرداي سهميه بندي بنزين اعلام مي شود كه مردم از سهميه بندي رضايت دارند كه اين خود بيانگر آن است كه ما در زمينه كسب اطلاعات و آمار و نظرسنجي از تكنولوژي روز دنيا جلوتر هستيم هر چند كه كشورهاي جهان سوم در اين بخش حركتي لاك پشتي دارند.


كنش گري برخي از سياسيون نيز در اين وضعيت قابل توجه مي باشد از جمله ديالوگ خالي از لطف رئيس مجلس در حاشيه مراسم چهلمين سالگرد تاسيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، براي راقم سطور كه عضوي از اين مردم است بسيار سنگين و تعجب برانگيز بود.


حداد عادل كه از ديدگاه بعضي از كارشناسان و تحليل گران سياسي نتوانست با مديريت خود به رياست مجلس زينت ببخشد و بهمين خاطر ضعف فراواني بر پارلمان بوجود آورد كه قضاوت آن فرصت اين مجال نيست اظهار داشت: «مردم اگر بدانند بنزين مصرفي كشور همين مقدار (مقدار سهميه بندي شده) راه هاي بهينه براي مصرف بنزين را پيدا مي كنند اما اگر به مردم اين اميدواري داده شود و زير سر آنها بالش نرمي گذاشته شود كه به محض تمام شدن بنزين مي توانند بنزين ليتري 600 تومان را داشته باشند مجدداً نگراني شلوغ شدن خيابانها پيش خواهد آمد.»


جناب آقاي حداد عادل نگاه از بالا به پايين شما به مردم از چه جايگاهي است مگر نه آنكه اين مردم كرسي هاي سبز و شكيل بهارستان را به امانت در اختيار شما قرار داده اند تا به عنوان وكيل آنها از منافع و حقوق شان دفاع كنيد؟
آقاي عادل، همين مردم آن بالش هاي نرم و مخملي اي كه شما از آن سراغ داريد را زير سر شما گذاشته اند هر چند كه بالش آنها زمين سنگي است.


شايد اگر احزاب قوي و تشكيلاتي و متعهد وجود داشت و بازي هاي سياسي و منابع تقسيم قدرت به درستي و عقلاني جهت يابي مي شد، امروز شما با اين ادبيات مردمي كه هشت سال با جان و مال خود براي حفظ انقلاب و كشور خود با دشمن بعثي و استكبار جهاني جنگيدند را مورد خطاب قرار نمي داديد.
همان مردمي كه امام با احترام و افتخار از آنها ياد مي كرد و هميشه توجه به زندگي و معيشت آنها را به دولتمردان مسؤولان تاكيد داشت.


به نظر راقم سطور اين كنش ها و بازي هاي دست و پا شكسته بعضي از احزاب و نهادهاي ناكارآمد سياسي بود كه اقبال حضور نخبگان طيف هاي غير سياسي را فراهم آورد. شايد شكست هادي ساعي در مسابقات جهاني و رابطه آن با حضور در شوراي شهر تهران يك مثال بارز باشد چرا كه وقتي كار ويژه هاي افراد دچار لرزش و فراموشي شود به وضوح تعيين ناكارآمدي و كاهش بازده در دو جبهه متفاوت را فراهم مي سازد و فرد توان آن را ندارد كه دو كار ويژه متضاد را همراه با يكديگر به صورت موفقيت آميز در دراز مدت اجرا كند.


آقاي رئيس مجلس به نظر شما طرح سهميه بندي بنزين چقدر كارشناسي شده بود. آيا مشاورين و كارشناسان بسياري كه در اطراف سياسيون در گردش هستند نمي دانستند كشاورزي، صنعت، گردشگري و خدمات عمومي نيازمند به جوهر بنزين است؟ اگر بنزين را به مثابه خون بدانيم كه در حقيقت كمتر از آن نيست بايد اذعان داشت كه پيكره جامعه با كمبود آن دچار كم خوني مي شود كه اين شرايط سيستم دفاعي و سلامت عمومي را دچار تنش و بيماري مي كند. و در حقيقت بر كارآمدي و بازدهي كل سيستم تاثير خواهد گذاشت.


راقم سطور به عنوان عضوي از جامعه بزرگ مطبوعات نيك مي داند كه يك خبرنگار براي تهيه خبر در روز چقدر تردد در حوزه هاي مختلف خواهد داشت و از طرفي بحث زمان نيز براي آنها داراي اهميت اساسي است. و يا در بخش توزيع مطبوعات چه مقدار مسافتي را بايد توزيع كنندگان در طول روز طي كنند و يا در بخش خدمات عمومي مثل پست و آتش نشاني و اورژانس و دستگاههايي كه نيازمند به بازرسي مستمر هستند بنزين چه نقش حياتي دارد. در حقيقت در اين بخش ها فرصت و تفكر براي اسراف و قاچاق بنزين وجود ندارد.
آيا شما خسارت وارده بر گردشگري و صنعت توريست را آن هم در فصل تابستان برآورد كرده ايد پيامد آن بر هتل داران چقدر بوده است؟


دولت آزاد سازي سواحل مازندران را در دستور كار خود قرار داده اما چه سود كه شهروند از ديدار همان سواحل محدود و دست و پا شكسته گذشته نيز محروم شده است.
دايره نيازهاي عاطفي ما ايرانيان زياد مي باشد و ديدار از بستگان و اقوام و صله ارحام از برنامه هاي هميشگي مردم با فرهنگ ايران زمين بوده است.
آيا كارشناسان شما آمار جديدي در اين خصوص ارائه داده اند كه رفتار حسنه اي كه پيامبر اكرم (ص) بر انجام آن تاكيد بسيار داشت چقدر كاهش يافت.


آقاي رئيس مجلس آنچه كه امروز از كنش شما بدست مي آيد بيانگر آن است كه با مردم فاصله زيادي گرفته ايد. هر چند بعضي از سياستمداران به صورت نمادين و تبليغاتي به اجبار خود را وارد عرصه مردمي مي كنند و بعد هم از طريق رسانه هاي ديداري و شنيداري به برجسته سازي مي پردازند.


جناب آقاي رئيس مجلس هر چند كه شما منتخب به طيف دولت هستيد و بعضي از دولتمردان ما امروز نظامي مي باشند اما آيا بهتر نيست كه نگرش نظامي و دستوري به زندگي مردم نداشته باشيم. مردم با فرهنگ ما، نجابت و بزرگي خود را در طول هشت سال دفاع مقدس با حضور داوطلبانه و عاشقانه در جبهه هاي نبرد با آفرينش تابلوهاي زيباي شهادت معنا كردند. حتي امام راحل (س) با ادبياتي آسماني فرمود رهبر ما آن بسيجي سيزده ساله است كه نارنج به خود مي بندد و به زير تانك مي رود.


آقاي رئيس مجلس؛ ادبيات امام برخاسته از متن مردم بود ادبياتي كه با درد مردم به سوز مي آمد و با شادي آنها احساس رضايتمندي و غرور داشت. ادبياتي كه برگرفته از سيره علوي و مكب عاشورايي بود. امروز لازم است اندكي در اندروني خود تدبير كنيد تا آفت ادبيات سياست زده خود را شناسايي كنيد.
جناب آقاي حداد عادل اگر سهميه بندي بنزين به خاطر تحريم استكبار جهاني است به طوف شفاف به اطلاغ مردم غيور برسانيد و مطمئن باشيد آنها با جان و دل با دولتمردان همراهي مي كنند و باز هم شاهد آفرينش تابلوي زيباي ديگري خواهيم بود. اين صحيح نيست كه رئيس دولت اين موضوع را رد كند ولي ديگران آن را تاييد نمايند. مردم در جامعه اسلامي اين انتظار را دارند كه دولتمردان با آنها شفاف و صادق باشند.


سهميه بندي بنزين و كوپني شدن آن همچون سال هاي 58 و 59 بايد تعريفي اصولي و كارشناسي داشته باشد.
حجم وسيع ترافيك جامعه ما مربوط به فصل درس و مدرسه است و كاهش ترافيك در چنين فصلي طبيعي به نظر مي رسد.
از طرفي در دراز مدت كوپنيسم بنزين تاثير زيادي در تورم و گراني خواهد گذاشت و اين دروغ است كه سهميه بندي با افزايش قيمت بنزين تاثيري در قيمت ها بوجود نخواهد آورد. ظريفي مي گفت ما حتي شاهد گراني در حيوانات چهار پا از جمله اسب و الاغ هم خواهيم شد. بديهي است چرا كه مصرف آنها بنزين نمي باشد به طور حتم خيابان هاي شهري نوستالوژي عصر ماقبل ماشين را بار ديگر با حضور درشكه ها و كالسكه ها تجربه خواهد كرد. افزايش قيمت ماشين هاي كم مصرف خود دليل اين مدعا است.


امروز بعضي از سياستمداران به اصطلاح اصولگرا در مفهوم اصولگرايي دچار تحريف شده اند چرا كه بنيادي بودن داراي دو معناي متفاوت و در نقطه مقابل يكديگر مي باشد. در معناي نخست اصولگرايي يعني اصولي و بنيادي بودن در اعتقادات و باورهاي ديني و تمسك به آن، و در معناي ديگر كه بيشتر بار ارزشي منفي دارد قشري گري و تمسك به ظواهر مي باشد.


اصولگرايي متعلق به قشر خاصي نيست چرا كه تمام مرم ما اصولگرايي واقعي را با عملكردشان معنا كرده اند. اما بعضي از سياسيون و طالبان قدرت دست به  خصوصي سازي اصولگرايي زده و آن را ابزاري براي سهم خواهي خود تبديل كرده اند. اگر اصولگرايي با توجه به تعريف دوم و با نگاه ابزار گرايانه باشد راقم سطور نيز امروز بايد نقش حداقل استاني در تقسيم قدرت مي داشت.


جناب آقاي عادل؛ در سالي قرار داريم كه رهبر فرزانه آن را سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي ناميده است اما متاسفانه مشاهده مي شود كه بعضي از افراد به ظاهر اصولگراي تشنه قدرت به ايجاد شكاف ميان برادران ديني مي پردازند و آنها را تكفير مي كنند آنها حتي پا را فراتر گذاشته اند و ادعا دارند كه مسير انقلاب از سال 76 دچار انحراف شده است. اين ديالوگ هاي سياه و شخصي انگارانه توهيني بزرگ و نابخشودني به ملت شريف ايران مي باشد. كه با حضوري ميليوني در آن زمان مثل هميشه ستون قدرت استكبار را به لرزه در آوردند. مردم كسي را با آراي خود برگزيدند كه مورد تاييد حضرت امام خميني (س) بود و امام او را فرزند فاضل خطاب مي كرد و حتي مقام معظم رهبري نيز در طول دوران رياست جمهوري خاتمي او را مورد تاييد خود قرار داد.


به راستي كه سكوت شما در مقابل بعضي از فرصت طلبان سياه باف در دو طيف اصولگرا و اصلاح طلب ممكن است خداي ناكرده موجبات انحراف در مسير انقلاب را بوجود آورد كه خون شهدا و روح بنيانگذار انقلاب و ايثارگري مردم هرگز اين بي توجهي و بي مسؤوليتي را نخواهد بخشيد.


جناب آقاي حداد عادل شخصيت ادبي و فرهنگي شما همواره براي راقم سطور ارزشمند و در مقام استادي مي باشد اما همانطور كه مستحضريد نيروي جاذبه ميدان سياست و تقسيم قدرت و موقعيت، بسيار قوي و فريبنده است بازبيني و تجزيه و تحليل در رفتار و ادبيات سياسي براي ايمن سازي از آفات سياست زدگي امري ضروري و حياتي مي باشد تا منزلت اجتماعي و وزن سياسي افراد پايدار بماند. لذا با توجه به نقش مهمي كه در مجلس شوراي اسلامي و همچنين اجماع نيروهاي اصولگرا برخورداريد مسؤوليت سنگين بر ساختار ادبياتي شما احساس مي شود چرا كه هر تصميم سازي و كنش گري شما بازتاب ملي و بين المللي خواهد داشت.


از سوي ديگر در سالي قرار داريم كه مقام معظم رهبري به درستي آن را سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي ناميده اند كه تحقق به اين هدف نيازمند تحكيم پيوند ميان مسؤولين با يكديگر و همچنين با مردم و گريز از قشري گري و سهم خواهي مي باشد و جهت يافتن خالصانه رفتار و ادبيات و نيت مسؤولين نظام به سمت پيام مقام معظم رهبري موجب توسعه و آباداني كشور و نيز صدور انقلاب اسلامي به عنوان الگويي نمونه به سراسر جهان خواهد بود.(bashirnews)



    ©2013 APG.ir