تعداد بازدید: 4280

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 9 مرداد 1386-0:0

فرزانگان ديار ما در يک کتاب گرد هم آمدند

كتاب "ديار فرزانگان" از مجموعه تاريخ و فرهنگ و هنر نور و كجور مازندران، نام كتابي است كه به تازگي توسط انتشارات خانه فرهنگ و هنر "ميرماه " انتشار يافته است. 


 

به گفته رجبعلي سالاريان مدير روابط عمومي انتشارات، اين كتاب به كوشش عباس يزدي نژاد ، دكتر علي يزدي نژاد و دكتر آرزو مرادي و با مقدمه زيباي دكتر محمد ابراهيم باستاني پاريزي استاد شهير تاريخ تهيه و به چاپ رسيده است.

 اين كتاب در واقع گنجينه‌اي از زندگي و فعاليت‌هاي برجسته‌ترين علما، اديبان و هنرمندان سرزمين نور را دربر مي‌گيرد. شخصيت‌هايي كه تنها متعلق به نور مازندران نيستند ، بلكه آوازه علم و هنرشان سراسر ايران زمين را در برگرفته است.

شخصيت‌هايي مانند ملا علي آخوند نوري و علامه محدث نوري از بزرگترين فقها ومتكلمان عصر قاجار، دكتر غلامحسن صديقي مرد سياست و دانش وادب ايران ، دكتر پرويز ناتل خانلري بزرگمرد ادب پارسي، نيما يوشيج پدر شعرنوايران، غلامحسين بنان استاد بلند آوازه‌ي آواز ايران و برخي ديگر از شخصيت‌هاي شهير و برجسته سرزمين نور در اين كتاب به شيوه‌هاي كاملا مستند و علمي معرفي شدند.

وي گفت :از ويژگي‌هاي مهم اين اثر نكات جديد و بسيار بديعي درباره شخصيت‌هاي ياد شده و زندگي خصوصي شان است. بويژه از زندگاني استاد بنان و نيما يوشيج اطلاعات دست اول و عكس‌هاي به چاپ رسيده است كه بر جذابيت اين كتاب افزوده است.

در ديباچه اين اثر درباره هدف از ارائه اين مجموعه و بزرگاني كه در گردآوري مطالب ارزشمند اين كتاب موثر بوده‌اند چنين آمده است: "يقينا هدف از اين كار تنها طرح رخدادي ادبي نيست، بلكه معرفي نوعي زندگي سرشار از شور، معنا، انسان دوستي و خداگرايي است كه فرزندان ما را به بيكرانگي انسانيت رهنمون خواهد شد.

 "آنان با كنكاش در زندگي چنين بزرگاني درخواهند يافت كه فرزانه چون آب است كه هزاران هزار را زندگي مي‌بخشد، به آسمان ماند و در نهايت، از تنهايي بيمناك است و از نمايش فرزانگي، او تفاوت جهان و جان جهان را مي‌داند." "بي شك بزرگان ياد شده دراين كتاب از زمره مرداني هستند كه به فرموده استاد بديع الزمان فروزانفر "نه مرد روزگار خود و نه مرد روزگار ما بلكه مرد زمان و عصري هستند كه ممكن است تكامل بشر و علو انسانيت ازين پس آن را به وجود آورد."

درميان ديباچه‌اي به قلم دكتر ابراهيم باستاني پاريزي، نوشتارهايي از دكتر فريدون جنيدي زبانشناس و شاهنامه شناس بزرگ، اعضاي خانواده دكتر پرويز خانلري و اساتيد تاريخ دكتر ناصر تكميل همايون، دكتر عمادالدين فياضي و قوام‌الدين بينايي و با همكاري استاد ايرج افشار و دكتر محمد علي اسلامي ندوشن و بسياري از ديگر بزرگان، گردآوري چنين مجمومه‌اي ميسر گرديد.

رجبعلي سالاريان - (kalej_ir@yahoo.com)



    ©2013 APG.ir