تعداد بازدید: 2191

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 10 مرداد 1386-0:0

خودکفایی؛شاید وقتی دیگر!


دبیر انجمن برنج ایران می‌گوید:‌ ثابت ماندن قیمت خرید تضمینی برنج نسبت به سال 85 در حالی که تورم براساس اعلام رسمی بانک مرکزی 2/14درصد است با برنامه خودکفایی دولت هیچگونه سازگاری ندارد.

علیزاده شایق افزود: متأسفانه در سال 86 شورای اقتصاد با تأخیر بسیار در پنجم فروردین ماه قیمت خرید تضمینی برنج را اعلام کرد. این تأخیر در اعلام قیمت خرید که از سال‌های گذشته بیشتر بود حداقل 10 درصد بر کاهش میزان محصول زیر کشت اثرگذاشت. از سوی دیگر شورای اقتصاد تنها برای ارقامی که از سال 79 قیمت‌گذاری می‌شد نرخ خرید تعیین کرد در حالی که موسسه تحقیقات برنج ارقام جدید برنج را اعلام کرده بود. 

وی افزود: شورای اقتصاد در حالی نسبت به ارقام جدید برنج بی‌توجه کرد که برخی از ارقام قیمت‌گذاری شده مثل سپیدرود و آمل 2 و 3 ارقامی از رده خارج شده هستند و یا سطح کشت بسیار پایین در کشور دارند. 

شایق با اشاره به تغییر نکردن قیمت خرید برنج نسبت به سال 85 گفت:‌ براساس آمار رسمی دولت، تورم به 2/14 درصد رسیده است پس قیمت برنج باید حداقل به همین میزان افزایش پیدا می‌کرد با این حال انجمن برنج اعلام کرده بود که در صورتی که قیمت برنج 10 تا 11 درصد افزایش پیدا کند، کشاورزان می‌توانند با احساس امنیت بیشتر برای افزایش محصول خود در سال‌های بعد تلاش کنند. 

وی تصریح کرد: وضعیت مناسب محصول امسال تنها به دلیل شرایط آب و هوایی بود در غیر این صورت برخورد ‌مأیوس‌ کننده دولت با شالیکاران می‌توانست بر وضعیت تولید برنج امسال تأثیر بسیار مخربی بگذارد. 

دبیر انجمن برنج ایران با انتقاد از عملکرد وزیر جهاد کشاورزی گفت: جهاد کشاورزی در این مدت حمایت قابل ملاحظه‌ای از برنج ایرانی و کشاورزان نداشته است به طور مثال وزارت جهاد کشاورزی امسال نیاز داخلی برنج خارجی را 400 تن اعلام کرد اما وزارت بازرگانی این میزان را 800 تن دانست. در این شرایط وزارت کشاورزی حتی کوچکترین اعتراض و یا توضیحی از وزارت بازرگانی برای اعلام چنین رقمی بالایی نخواست. 

شایق تصریح کرد: براساس آمار گمرک در مورد میزان واردات برنج خارجی و همچنین میزانی که دولت برای واردات تخمین زده است سال گذشته یک میلیون و دویست هزار تن برنج وارد ایران شده است و امسال نیز وضعیت بهتر از سال قبل نخواهد بود. 

وی گفت: واردات بیش از حد برنج سؤال برانگیز است چرا که برنج محصولی نیست که بتوان آن را برای مدت زیادی در انبارها ذخیره کرد این در حالی است که میزان واقعی نیاز داخلی به برنج تنها 300 تن تخمین زده می‌شود.(aftabnews)


    ©2013 APG.ir