تعداد بازدید: 2581

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 11 مرداد 1386-0:0

بورس کالای كشاورزى و توسعه پايدار

از مجموعه يادداشت هاي ميلاد محقق،متولد رامسر،دکتر در اقتصادسياسي.


توسعه واژه اى زيبا، دلنشين و اميد بخش براى ملت ها و دولت هاى جهان است و براى آنها افق هايى روشن و دلگرم كننده، به وجود مى آورد. ميل به تحول و پيشرفت و راضى نبودن از وضعيت فعلى اخلاق طبيعى انسان است كه در سطح كلان جامعه بشرى را بر آن وامى دارد تا براى رسيدن به شرايط بهتر اقدام به برنامه ريزى و اجراى انديشه هاى تحول گرا نمايد.

جهان امروز در زمينه هاى مختلف ميل به پيشرفت داشته و براى دست يابى به آن از ابزارهاى متعدد و متنوعى استفاده مى كند. روندرو به رشد توسعه در كشورهاى توسعه يافته و عقب افتادگى برخى ديگر از ممالك جهان باعث پديد آمدن شكاف ميان آنها گشته و اين موضوع وجود پاره اى از نگرانى هاى بين المللى را غير قابل انكار نموده است.

رفع نگرانى از طريق اتخاذ سياست هاى اقتصادى مورد استفاده در كشورهاى پيشرفته توسط ساير كشورها، علاوه بر ايجاد و برقرارى سيستم كاهش فاصله ميان كشورهاى مزبور، تقسيم بندى جديدى را نيز بوجود آورده كه كشورهاى در حال توسعه و نقش آنها در تأمين و تضمين دستاوردهاى ممالك پيشرفته در نتيجه اجراى مكانيزم هاى اشاره شده بوده است.

 اگر با دقت به بررسى سير تحولات روبه جلوى جوامع پيشرفته بپردازيم توجه ويژه به امر كشاورزى و حلقه هاى متصل به آن از نمود بيشترى برخوردار مى گردد و خواهيم ديد كه برنامه ريزان كشورهاى مذكور با درك اهميت توليد محصولات كشاورزى و سهم آن در توسعه پايدار توانسته اند بسيارى از پايه هاى اصلى زندگى اجتماعى خود را ساخته و سپس مستحكم نمايند و يقيناً به همين دليل نيز هست كه اكنون نيز بر اجراى برنامه هاى توسعه و ترويج تأكيد مى ورزند.

به موازات دلايل ذكر شده، در كشورمان نيز برنامه هايى در زمينه هاى فوق در دست اجرا مى باشد كه از آن جمله مى توان به تأسيس و راه اندازى بورس كالاى كشاورزى اشاره نمود. طرح فوق از مواردى است كه در برنامه سوم توسعه معين گرديده بود وفعاليت اجرايى آن از 2 سال پيش آغاز شده است.

بورس كشاورزى اولين بازار محصولات كشاورزى درايران مى باشد كه كالاهاى عرضه شده در آن با گواهى كنترل كيفيت معامله مى گردد. اين امر در راستاى فرهنگ «حق با مشترى» است، صورت مى گيرد، اجراى اين فرهنگ اگر چه در ابتدا مشكلاتى را در بر دارد، ولى در آينده موجب اعتماد خريداران به اين بازار و همچنين نهادينه شدن توليد كالاى با كيفيت بالا و مطلوب در كشور مى گردد كه اين موضوع موجب كاهش ضايعات و بهبود صادرات محصولات و ارتقاى مزيت نسبى بخش كشاورزى در پيوستن به سازمان تجارت جهانى خواهد بود.

 از طرفى، عرضه كالاى استاندارد در بورس و استقبال خريداران و پرداخت بهاى منطقى كيفيت انگيزه لازم را در كشاورزان جهت بكارگيرى فن آورى هاى جديد و روز آمد نمودن شيوه هاى توليد فراهم خواهد كرد.

 بورس كالاى كشاورزى را مى توان بازارى سازمان يافته و متشكل به حساب آورد كه در آن محصولات كشاورزى به صورت نقدى و آتى مورد داد و ستد قرار مى گيرند و بورس كالا بر صحت انجام معاملات نظارت مى نمايد و اجراى قراردادها را تضمين مى كند و بالاخره آنكه با استفاده از مكانيزم اجراى طرح بورس تالار كشاورزى با دست يابى به اهدافى همچون: كنترل و تضمين كيفيت كالا، كشف قيمت واقعى، حذف فاصله مابين توليد كننده و مصرف كننده و كاهش هزينه هاى آنان و كنترل نوسان قيمت، امنيت لازم براى توليد كننده، توزيع كننده و مصرف كننده ايجاد خواهد شد.

- (drmohaqeq@gmail.com) 


  • منصور کوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    يکشنبه 14 مرداد 1386-0:0

    سلام
    از مشکلات استان بنویسید.اینها کلی گویی است.

    • بهمن خجندیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 14 مرداد 1386-0:0

      با سلام به رسانه وزین مازند نومه و جناب دکتر محقق عزیز
      در طول سالیان گذشته مسئولین مازندران چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن همواره بر تقویت تولیدات کشاورزی استان تاکید داشتند و مشکل تولیدات استان را ضعف بازرگانی آن ذکر کردند که جا دارد این مشکل هر چه زودتر از بین رفته و چاره ای در باره آن اندیشیده شود.
      میلاد جان با مقاله نوشتن مشکلی حل نمی شود ما توان مدیریتی که در شما سراغ داریم به ما این نوید را می دهد که اگر شما و دوستانتان با هم اندیشی و تلاش موثر خود در استان نقش ایفا کنید تا حد زیادی منشا تحولات خواهید بود این مقاله نویسی ها را بگذارید برای اهلش.
      جسارت مرا ببخشید.
      شاگرد و دوستدار شما:خجندی-بهمن

      • شنبه 13 مرداد 1386-0:0

        سلام بر دکتر عزیز
        مسیح طاهری هستم از شاگردان شما.خوشحالیم که به رسانه محلی توجه دارید.می خواستم بپرسم که آیا در آینده شاهد مقالات سیاسی نظیر آنچه در سالهای گذشته در جراید داشته اید خواهیم بود ؟
        در رابطه با انتخابات مجلس اگر مطالبی از شما داشته باشیم مزید امتنان خواهد بود.

        • فرج مشاییپاسخ به این دیدگاه 0 0
          شنبه 13 مرداد 1386-0:0


          باتشکر از آقای دکتر محقق و مازند نومه می خواستم بدانم که آیا بورس کالای کشاورزی در استانها هم دارای تشکیلات هستند؟ و اگر آدرس آن را به اطلاع ما برسانید متشکریم.

          • محمدی چابکیپاسخ به این دیدگاه 0 0
            شنبه 13 مرداد 1386-0:0


            با توجه به اینکه استانهای گیلان و مازتدران سهم قابل توجهی را در تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور دارند و هر ساله کشاورزان بدست واسطه ها ضرر می بینند چگونه می شود از این بورس برای جلوگیری از ضرر کشاورزان استفاده کرد.
            در ضمن از آقای دکتر محقق هم بخاطر توجه به رسانه های محلی تشکر می کنم.ایشان اهل شهرستان مجاور ما هستند و سهم قابل توجهی را در آگاهی قشر دانشجوی منطقه رامسر و چابکسر دارند. از مازند نومه هم بسیار متشکرم.

            • دکترمحققپاسخ به این دیدگاه 0 0
              جمعه 12 مرداد 1386-0:0

              سلام جناب صادقی وقت بخیر و خسته نباشید.امیدوارم که حال شما و خانواده محترمتان خوب باشد و در پناه یزدان پاک لحظات خوب و خوشی را داشته باشید. از زحماتی که در حوزه رسانه متحمل می شوید سپاسگزارم و آرزو می کنم که این زحمات نتایج خوب و گسترده ای را بهمراه داشته باشد. همانگونه که مطلع هستید بازار انتخابات مجلس هشتم در حال داغ شدن است و حوزه انتخابیه شما هم در حال پذیرش حرفها و حدیثهای متفاوتی در این خصوص است که جا دارد در این زمینه ها شما به اطلاع رسانی بموقع بپردازید تا در وقت مقتضی بتوانید برداشت لازم را از افکار عمومی جامعه داشته باشید.به همین منظور پیشنهاد می کنم که به همکاران خبری و تحلیلی خودتان اعلام کنید که نوع کارها را از این به بعد پر محتوا تر سازند و تلاش مظاعف به خرج دهند. مخاطبان شما بی شک بدنبال اخبار بکر و به موازات آن تحلیلهای بکر در حوزه انتخابات هستند که به همین دلیل وظیفه شما و همکاران شما در سطح استان سنگین تر می شود.اگر عمری باقی بود در آتی پیشنهاداتی را ارسال خواهم کرد تا شاید بر اثر انجام آنها مردم استان ما اینبار بتوانند به کمک رسانه ها افراد بهتری را به مجلس معرفی کنند و با انتخاب خود، شان واقعی استان را نشان دهند. در ضمن اگر تیتر مطلبم را که زحمت انعکاس آن را کشیده اید این باشد بهتر است: بورس کالای كشاورزى و توسعه پايدار پیروز باشید بدرود ارادتمند:محقق


              ©2013 APG.ir