تعداد بازدید: 4395

توصیه به دیگران 1

شنبه 27 مرداد 1386-0:0

درياچه اى در ارتفاع ۲ هزارمترى

گزارش خبري درباره درياچه خضرنبي.


در ارتفاعات كوهستانى و جنگلى كجور نوشهر و در ارتفاع حدود ۲ هزار مترى از سطح درياى خزر درياچه اى به نام خضر نبى واقع شده است.

اين درياچه در ارتفاعات روستاى نيمور معروف به بام كجور واقع شده كه علاقه مندان و گردشگران مى توانند با عبور از مسيرهاى پر پيچ و خم صخره هاى سنگلاخى، اين بهشت گمشده را به تماشا بنشينند.
اين درياچه آرميده در ارتفاعات بخش زيباى كجور، با نام هايى چون خضر نبى، خضر رود كنار و خزررود معروف بوده و از روزگاران گذشته تا به امروز در بين اهالى داراى تقدس مذهبى نيز است.

برخى از روستائيان و ريش سفيدان منطقه بر اين باورند كه روزى اين درياچه محل عبور حضرت خضر پيامبر بوده، از اين رو بر آن، درياچه خضر نبى نام نهاده اند.

اين درياچه زيبا با چشم اندازهاى طبيعى منحصر به فرد در جنوب روستاى نيمور كجور واقع شده كه به دليل نبود تبليغات و فراهم نبودن امكانات گردشگرى و نداشتن راه مناسب، تاكنون ناشناخته مانده است.
وسعت اين درياچه ۵ هزار متر، عمق آن از ۵ تا ۵۰ متر در نوسان بوده و آب آن شيرين و سرد است كه از چشمه همجوار به نام كف او تأمين مى شود.

اين درياچه از نوع روان بوده و آب آن پس از ورود به رودخانه ويسر از طريق رود خيرود پس از عبور از كنار نوشهر به درياى خزر مى ريزد.

در اطراف اين درياچه بى نظير و زيبا كه در منطقه حفاظت شده البرز مركزى واقع شده، انواع وحوش و پرندگان نظير گوزن، شوكا، مرال، خرس و پلنگ نيز ديده مى شود.

جاده ارتباطى حدود ۷ كيلومترى روستاى نيمور به اين درياچه خاكى بوده و چندان براى تردد وسايل نقليه مناسب نيست.
برخى از منابع به دليل وجود چشم اندازهاى طبيعى و جاذبه هاى گردشگرى از اين درياچه به عنوان بهشت گمشده ياد كرده اند و اين، برنامه ريزى و ايجاد امكانات و مناسب سازى راه دسترسى به اين درياچه را از سوى مسئولان امر ضرورى مى سازد.

روند رو به رشد حفار ى هاى غير مجاز، كم شدن آب چشمه، نبود جاده دسترسى مناسب و بر هم خوردن شرايط اكولوژى درياچه ازجمله موانعى است كه براى توسعه گردشگرى در اين منطقه بايد مورد توجه قرار گيرد.
يكى از ريش سفيدان روستاى نيمور كجور گفت: آب زلال و گواراى اين درياچه براى درمان انواع و اقسام بيمارى ها مفيد است.

مشهدى نورالله متاجى افزود: اين درياچه براى اهالى منطقه قداست مذهبى داشته و دارد.
وى برخى روايات و داستان ها را كه از اجداد خويش درباره اهميت مذهبى اين درياچه شنيده بود، براى خبرنگار ايرنا نقل كرد و اظهار داشت: اگر شاخه اى از درخت در اين درياچه بيفتد يا سطح درياچه آلوده باشد، باران شديدى در منطقه شروع به باريدن مى كند.
به گفته اين پيرمرد، به اين منظور هر وقت بارندگى در منطقه اطراف درياچه زياد مى شود، يكى از ريش سفيدان منطقه كه باتقوا و ديندار است با سلام و صلوات براى پاك كردن آلودگى ها، روانه اين درياچه مى شود.

متاجى ادامه داد: اين ريش سفيد سوار بر قايق چوبى، سطح درياچه را از شاخ و برگ پاك مى كند و اين موجب مى شود كه هوا صاف و بارندگى قطع شود.
يك روستايى ديگر خاطرنشان كرد: بايد براى تبديل اين درياچه به منطقه ويژه گردشگرى تلاش و برنامه ريزى صورت گيرد.

على اسحاقى افزود: متأسفانه روند تخريب و حفارى هاى غيرمجاز در حاشيه و ديواره هاى اين درياچه طبيعى روبه گسترش است. وى اظهار داشت: اين تخريب ها سبب بر هم خوردن شرايط اكولوژيكى و كم شدن آب چشمه درياچه شده است.

وى خاطرنشان كرد: اگر برنامه ريزى اصولى براى صيانت از اين جاذبه طبيعى و گردشگرى صورت نگيرد، حيات وحش منطقه نيز به مخاطره مى افتد.

به گفته اسحاقى، نبود راه دسترسى مناسب موجب شده اين منطقه گردشگرى همچنان ناشناخته باقى بماند. اين روستايى يادآور شد: تأمين برخى امكانات اوليه تفريحى ـ خدماتى، توجه به تبليغات و توسعه سرمايه گذارى در اين منطقه موجب رونق گردشگرى مى شود.(iran-newspaper)


    ©2013 APG.ir