تعداد بازدید: 1705

توصیه به دیگران 0

جمعه 16 اسفند 1398-21:5

در گفتگو با مسئولان محلی بررسی شد:

آخرین وضعیت «کرونا» در سوادکوه

سعید یزدانی، فرماندار سوادکوه گفت: در روزهای آینده 5 هزار ماسک با کمک خیران خریداری شده که  وارد شهرستان می شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، حلیمه خادمی: مدیریت کره زمین دست شیاطین افتاده و قدرتمدان عالم جنگ بیولوژیک را علیه بخشی از مردم دنیا راه انداخته اند.

در ایران و مازندران هم قاطبه  مردم  سوار بر موج وحشت کرونا شده‌اند. نگرانند و می‌گویند مبادا پیشگیری از شیوع کرونا به درستی انجام نشود و نتوانند از پس این بحران و در واقع جنگ، برآیند.

چندین روز است که با تجهیزات پیشگیری از منزل خارج می شوم و زمانی که بر می گردم، بیش از یک ساعت وقت صرف ضدعفونی کردن دوربین، موبایل و لوازم شخصی ام می شود.

بسیاری نگران کمبود لوازم بهداشتی هستند وکرونا را آخر زندگی می دانند. برخی آمار تلفات را غیرواقعی می دانند و بازار شایعات هم داغ است. جمعی به فکر احتکار اقلام بهداشتی هستند و عده ای اما قهرمانانه در بیمارستان ها خدمات رسانده و امیدبخشی می کنند. خلاصه کرونا هر کسی را به نحوی درگیر کرده است.

کرونا این روزها مشغعول آزمودن مردم  و مسئولان است و دو چهره زشت و زیبا دارد.

*5 هزار ماسک در سوادکوه توزیع می شود

سوادکوه نیز مانند سایر شهرها، درگیر کرونا و مبارزه با آن است. از روز گذشته مسیر محور سوادکوه بسته شده تا مسافری وارد استان نشود.

فرماندار شهرستان سوادکوه با اشاره به کمبود ماسک در شهرستان افزود:کمبود ماسک فقط مختص شهرستان ما نیست، بلکه در کل کشور این کمبود وجود دارد.

او بر این باور است که طبق نظر کارشناسان همه ی مردم به ماسک نیاز ندارند. می گوید: وقتی تمام محیط های عمومی ضدعفونی شده و ساعت کاری ادارات نیزکاهش یافته یا تعطیل شده، نیازی نیست تمام مردم از ماسک استفاده کنند بلکه فقط کسانی که دچار  این بیماری شدند و افرادی که در خط مقدم درمان هستند استفاده از ماسک برای آنان ضروری است.

یزدانی ادامه می دهد: این یک باور غلط است که 80 میلیون ایرانی روزانه از ماسک استفاده کنند که این امر امکان پذیر نیست.

نماینده عالی دولت در شهرستان ضمن عذر خواهی از واجدان شرایط استفاده از ماسک نظیر جانبازان و بیماران، تصریح کرد: با پیگیری ها کشوری در روزهای آینده 5 هزار ماسک با کمک خیران خریداری شده که  وارد سوادکوه می شود و تصمیم گیری خواهد شد این ماسک ها از طریق بهداشت و درمان یا متولی  دیگری توزیع شود.

یزدانی همه ی مردم، ارگان ها و دستگاهای اجرایی را عضو تیم کمیته ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد و اظهار داشت: پایگاه تب سنجی با همکاری و همیاری نیروی انتظامی، مرکز بهداشت، هلال احمر و فرمانداری به عنوان ناظر ارشد، مشغول به فعالیت است.

وی تصریح کرد: نیاز به  آگاهی  و اطلاع رسانی احساس شده بودکه  با همکاری  رسانه های ملی، فضای مجازی و نصب بنر حساسیت در میان مردم  ایجاد شد و با تعطیلی سینماها، مدارس،کنسرت ها و مجالس مردم حساس تر شدند.

یزدانی تاکید کرد: رسانه ها وظیفه مهمی در راستای مدیریت استرس و تولید برنامه های شاد و سرگرم کننده دارند.

فرماندار شهرستان سوادکوه با تاکید بر اینکه  برنامه خدمات سفر عید متفاوت تر از سال های گذشته خواهد بود،گفت: ستاد خدمات نوروزی علاوه بر اینکه باید برنامه هایی برای شاد بودن مردم در دستور کار قرار دهد،  طرح هایی دارد تا به مردم یادآوری کند ویروس کرونا نیز در این ایام در همسایگی آنان قرار دارد و خود مراقبتی را فراموش نکنند.



*برخورد عالمانه با کرونا

رئیس مرکز بهداشت شهرستان سوادکوه در گفتگو با ما می گوید: این اولین تجربه برخورد ما با ویروس ناشناخته کروناست و برخورد اولیه کمی مشکل است.

دکتر نصرالله رشیدی تاکید کرد: میزان درصد مرگ میر «کوید 19» فقط دو درصد است، ولی بخش مخوف این بیماری، سرعت انتشار آن است که به سرعت منتشر و در سطوح تا 9 روز ماندگاری دارد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان سوادکوه با  اشاره به اینکه با رعایت نکات آموزشی ساده نظیر شستن دست ها و حفظ فاصله یک متری با افراد ناقل یا بیمار، بیش از 85 درصد این بیماری قابل کنترل است، تصریح کرد: ترس از ویروس کرونا در حد معقول اشکال ندارد، اما استرس بیش از حد نیز خطرناک خواهد بود، چراکه استرس و اضطراب بیش از اندازه زمینه را برای مبتلا شدن فراهم می کند. بنابراین برخورد عالمانه و آگاهانه با این بیماری بهترین روش برای شکست کرونا خواهد بود.

رشیدی تب، سرفه، کوفتگی و سردرد را از علائم کرونا ویروس برشمرد و گفت: افرادی که تب و سرفه همراه با تنگی نفس را دارند،  جزء گروه های پرخطر محسوب می شوند و اگر متخصص تشخیص دهد آزمایش های پاراکلینیکی انجام خواهد شد، اما همه ی افراد نیازمند آزمایش نیستند.

وی با بیان اینکه  کادر بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه به دلیل اینکه این شهرستان ورودی استان مازندران است و تعطیلی ها موجب شده بعضاً بعضی از خانواده ها به این خطه سفر کنند، با سختی کار مضاعف روبه رو بوده شد، تاکید کرد: شناسایی گروه های پرخطر شهرستان، مسافران و اتباع خارجی توسط همکاران بهداشت و درمان وآ موزش و کنترل مهمانان  مشکل بود که با سیاست های اتخاذ شده کمیته مبارزه با بیماری کرونا شهرستان مقرر شد تمام ورودی ها کنترل و با کیت تب سنجی تمام مسافران ورودی بیست و چهار  ساعت تحت کنترل قرار گیرند، مراسم و مدارس هم تعطیل شد تا جلوی سرعت انتشار ویروس گرفته شود.

رشیدی عنوان کرد: افراد علامت دار مورد آزمایش قرار گرفتند و اطرافیان آنها تحت مراقبت قرار هستند. آموزش های لازم نیز داده شد و تمام گروه های درگیر توسط همکاران رصد و پیگیری  می شوند.

وی ادامه داد: طرح بیماریابی در تمام شهرستان به این صورت که در شهرها ارتباط با خانواده ها از طریق برقراری تماس تلفنی و در روستاها از طریق رابطان بهداشت در حال اجراست.

این مسئول با تاکید بر اینکه فقط آن یک درصدی که دچار علائم بالینی همراه با تنگی نفس می شوند  لازم است تست کرونا را انجام دهند، ادامه داد:گروه های پرخطر همراه با بیماری های زمینه ای که علائم بالینی دارند ارجاع به بیمارستان های معین داده می شوند تا آزمایش های لازم و نمونه گیری ها انجام شود.

رشیدی با اشاره به اینکه شستن دست ها و رعایت فاصله، مناسب ترین راه پیشگیری از شیوع بیماری است، گفت: استفاده از ماسک فقط برای افراد پرخطر توصیه می شود و افراد عادی نیازی به استفاده از ماسک ندارند. هم چنین استریل کردن محیط های شهری، ادارات و آموزش ها در دستور کار روزانه قرار دارد.

وی علت  کمبود ماسک را  افزایش چند برابری بازار تقاضا دانست و گفت: با پیگیری های فرماندار سفارش خرید ماسک داده شده است تا بتوانیم میان گروه های پرخطر توزیع کنیم. استفاده از ماسک بار روانی مثبتی ایجاد می کند اما باید بدانیم با رعایت اصول اولیه بهداشتی ضرورتی برای استفاده از آن نیست.

این مسئول تصریح  کرد پایگاه تب سنجی ورودی استان مازندران راه اندازی شده تا علاوه بر اینکه امنیت روانی جامعه را بالا ببرد، افرادی که با تب وارد شهرستان می شوند شناسایی و برگشت داده شوند. پیش از دستور استانداری مبنی بر سخت گیری در ورود مسافر به استان، خودروهایی که با پلاک قم و تهران وارد شهرستان می شدند  با تمرکز بیشتری مورد تب سنجی و بررسی قرار می گرفتند.
رشیدی با بیان اینکه ساعت کاری کادر بهداشت و درمان افزایش یافته است و 24 ساعت با همکاری هلال احمر، اداره اماکن، اصناف و نیروهای نظارتی مشغول خدمات رسانی هستند افزود: مردم شهرستان همکاری خوبی داشتند وگروه های بسیج، سپاه، سمن ها و رابطان بهداشت داوطلبانه در بخش کاهش خطرات اعلام آمادگی کرده اند که حتی اگر شده در نانوایی ها نیز جهت دریافت وجه و تحویل نان همکاری داشته باشند.

*98 درصد افراد بهبود می یابند

میثم رضوی -کارشناس بهداشت محیط- با بیان اینکه گشت مشترکی از اماکن حساس شهرستان انجام  وتخلفات رصد و اخطاریه ها صادر می شود، افزود: آموزش نانوایی ها، آموزش مقابله با کرونا ویروس، آموزش روش صحیح گندزدایی حمل و نقل، ادارات، مدارس، پادگان و آموزش مسافران اتوبوس های ورودی استان در دستور کار کادر بهداشت محیط قرار دارد.

هوشنگ شامانی -کارشناس بیماری های واگیر شهرستان سوادکوه- هم بیان کرد:آموزش خانه به خانه روستایی و آموزش تماس  تلفنی ساکنان  شهری در حال اجراست و به تمام گزارش های مردمی نسبت به وجود افراد مشکوک در شهرستان روزانه رسیدگی می شود.

وی افزود: تیم های بهداشتی در دو شیفت صبح و عصر، تب افراد مشکوک را گرفته تا در صورت علائم بالینی سریعاً رسیدگی شوند.

کارشناس بیماری واگیر شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه شهروندان می توانند با شماره تلفن 4421477 واحد پیشگیری  به صورت شبانه روز تماس بگیرند و گزارش ها را ارسال کنند، ادامه داد: تراکت های آموزشی تهیه و در بین شهروندان توزیع شده تا شهروندان آگاهی های لازم را به دست آورند. موارد مشکوک سرپایی در منازل  به مدت 14 روز تحت کنترل قرار می گیرند و تب این افراد  در نوبت صبح و شب گرفته می شود.

رضا راز -کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شهرستان سوادکوه- هم به خبرنگار مازندنومه گفت: قبل از اعلام رسمی شیوع بیماری در شهرستان رصد افراد و اتباع خارجی را آغاز کرده بودیم و طرح تشدید کنترل با اعلام رسمی  انجام شده است.

وی با بیان اینکه با کنترل 24 ساعته و اعمال محدویت ها برای کانون های خطر  سعی شده سرعت  شیوع بیماری را کاهش دهیم ادامه داد: آموزش گندزدایی ها با مواد که در دسترس همه ی افراد است، از نظر اقتصادی به صرفه و کمترین اثرات سو را دارد و در دستور کار قرار گرفته است.

راز ادامه داد: ترکیب 1 به 49 آب سرد با آب ژاول (وایتکس) در شرایط فعلی بهترین ضدعفونی کننده برای منازل  محسوب می شود.
 
محمد قهاری معاون بهداشت سوادکوه هم گفت: مهم ترین راه انتشار  این ویروس پرهیز از حضور غیر ضروری در اجتماع است و افرادی که احساس کسالت دارند  از افراد دیگر فاصله بگیرند تا بیماری شیوع پیدا نکند. 98 درصد افراد بهبود می یابند و نیازی نیست با مراجعه نابجا به مراکز درمانی موجب انتشار این بیماری شوند.





    ©2013 APG.ir